• Anonym (Zombina)

    Tror jag har narkolepsi efter vaccinet!

    Om någon med kunskap om eller erfarenhet av narkolepsi kan läsa det här och svara så skulle jag vara enormt tacksam!

    Jag tog vaccin mot svininfluensa 2009 på hösten. Tog aldrig en andra dos.

    Vid den tiden var jag en ambitiös person som hade studerat 3 av sex terminer på komvux. Siktet var läkarprogrammet och jag hade MVG i alla ämnen utom i ett. Jag var 23 år gammal.

    På våren efter vaccinet började jag känna en oförklarlig trötthet. Jag var så trött i slutet av terminen att jag inte orkade iväg till skolan. Mina betyg rasade och jag lyckades nätt och jämt få godkänt i mina ämnen. De dagar det var som värst kunde jag sova 20 timmar. Vissa dagar klarade jag av att gå på någon lektion men jag fick bland annat pikar från en lärare som trodde att jag var alkoholpåverkad. En studiekamrat sa att jag var lat. Människor blev irriterade på mig och det var hemskt. Mest av allt hatade jag mig själv som inte kunde skärpa mig och hålla mig vaken.

    Tidigt den våren var jag på min sista utlandsresa. Jag ser på bilderna hur trött jag var. En enorm skillnad mot bilder från terminen innan. Jag sitter mest och hänger med halvslutna ögon.

    Tröttheten gav inte med sig och sista läsåret klarade jag inte ens av att få godkänt i mina ämnen, tog bara några enstaka kurser. Jag fick plocka in gamla dåliga gymnasiebetyg för att ens kunna få ett slutbetyg.

    Tröttheten blev faktiskt bättre med åren. Jag sover inte 20 timmar per dygn längre. Jag sover 7 timmar/natt ungefär. Men problemet är att jag hela tiden somnar på dagarna. Ibland kan jag sova några timmar men oftast sover jag bara några minuter för att bli något mindre trött. Ibland kan jag vara vaken några timmar i sträck. Ibland sitter jag och hänger en hel dag i ett halvvaket tillstånd och får inget gjort.

    Jag är konstant trött. Jag har aldrig blivit pigg igen, så som jag var innan vaccinet. Det känns som att jag har blivit berövad mitt liv. Jag är arbetslös och får ingen inkomst någonstans ifrån. Jag vet inte ens hur jag skulle klara av att arbeta.

    Jag orkar inte med roliga saker ens. Det är ansträngande att träffa människor, åka någonstans, uträtta ärenden, vara i gallerior, på caféer. Jag lever mitt liv i hemmet med kortare promenader. Någon gång i månaden åker jag till grannstaden för att shoppa eller liknande men är helt slut efteråt så det är inte värt det. Jag hälsar inte på några andra människor än mina föräldrar som bor 50 meter bort.

    Jag påbörjade en treårig utbildning på universitet men all frånvaro på grund av att jag inte har orkat åka till skolan har gjort att jag ännu inte är klar trots att jag skulle ha tagit examen för ett par år sedan. Jag blir så trött på föreläsningar och av att läsa att jag inte kan hålla ögonen öppna.

    Bra dagar kan jag vara vaken hela dagen men jag är fortfarande inte pigg. Har som en dimma som skapar en ridå mellan mig och verkligheten. Jag har svårt att hänga med i samtal och sitter ofta och stirrar tomt rakt fram som att ögonen har fastnat. Jag kan känna mig pigg korta stunder precis efter en power-nap och ibland utan att veta varför. Känslan av pigghet håller i sig en halvtimme i regel. Kanske en timme om jag är aktiv.

    Jag har tänkt sedan problemen med narkolepsi uppdagades att jag kanske är drabbad. Men när media har framställt de här drabbade personerna så har de gjort det som att de sover KONSTANT och att de RAMLAR IHOP I HÖGAR av kataplexier (jag ifrågasätter inte att det finns personer som är så svårt drabbade, de har det värre än vad jag har). Och jag har tänkt att jag inte är drabbad för så är det inte för mig.

    Men jag kan inte skratta och har inte kunnat det på flera år. Kataplexin har kommit smygande för mig så jag har vant mig och inte insett att något är fel. Jag har precis läst om narkolepsi och inser att jag nog är drabbad av kataplexier även om jag fortfarande kan stå på benen- de kan vara av mycket varierande grad.

    När jag skrattar kommer inget ljud och jag tappar kraften i överkroppen och måste luta mig över något. Nacken blir också svag. Så står jag halvt kollapsad och "skrattar" (dvs att det rycker lite i mig) tills "skrattet" går över.

    Några gånger har jag känt att det kommer som en ilande kyla i nacken och eller ryggen och jag har blivit kraftigt försvagad. Jag vet inte varför det kommer men det går fort! Då har jag nästan ramlat ihop. Jag har trott att det har varit svimningsanfall. Kataplexi?

    Jag har också börjat misstänka att jag lider av narkolepsi för att jag somnar in direkt i REM-sömn vilket tydligen är typiskt. Ibland har jag hallucinationer (syner) några sekunder innan jag har somnat. Ofta vaknar jag precis efter insomningen med ett kraftigt ryck.

    Min nattsömn verkar vara splittrad. Jag kan vakna många gånger per natt. Jag är aldrig pigg på morgonen utan sömndrucken (som om jag är full) när jag tvingar mig upp.

    Jag har sökt hjälp flera gånger. Fått höra att det är normalt att vara trött ibland och att jag är fullt frisk då blodproverna visar sig vara normala. En läkare tog mig dock på allvar med min trötthet för två år sedan. Men han sjukskrev mig för utmattningssyndrom. Och trots att jag varit hemma och vilat i två år är jag inte piggare. Hjärndimman har inte släppt.

    Jag är också under utredning för ADHD på grund av min oförmåga att kunna fokusera och på grund av min ojämna energinivå. Jag tror inte att jag har ADHD, jag tror att jag har narkolepsi.

    Finns det något som kan tala om var jag ska söka hjälp? Ska jag skriva en självremiss till neurologen?

    Jag vet att man medicinerar mot narkolepsi men jag får inte äta antidepressiva (fick psykos av SSRI i tonåren) och jag får heller inte äta centralstimulerande (på grund av ett annat tillstånd). Så vad finns kvar?

    Kommer resten av mitt liv att vara såhär? En trött och sömnig person som orkar ta en timmes promenad en bra dag men som aldrig kommer att orka åka med barnen på semester, gå på konsert, anordna en bjudning, tälta, gå en härlig skogspromenad, åka till simhallen... SKA MITT LIV SE UT SÅ?

    För in i det sista har jag tänkt att det är utmattning, stress och allt det som läkarna på vårdcentralen har fått mig att tro att det är. Jag har också örfilat mig själv många gånger och skrikit "jävla latmask" eller "jag hatar dig" innan ögonen sluter sig för jag har tänkt att jag är en lat och bortskämd människa som inte kan göra nytta.

    Men jag är kroniskt sjuk antar jag. Och känner en sådan uppgivenhet att jag inte vet om det är värt att fortsätta. Inte om det ska vara såhär.

    Finns det hjälp så jag kan leva ett normalt liv och var hittar jag den?

    Jag är helt förtvivlad. Snälla någon- hjälp mig!

  • Svar på tråden Tror jag har narkolepsi efter vaccinet!
  • Anonym (Sune)

    Jag har dignotiserata med sömnapne. Vaknade med ryck, kallsvettig emellanåt. Konstant trött. Kunde vaea vaken någontimma i en dimma innan jag gick och la mig igen.

    Aldrig varit så trött i mitt liv, tror man att man varit trött innan så får man sig en rejäl tankeställare. Från hyffsat pigg till supertrött på 1minut. Orkar aldrig något, vill bara ligga ner hela tiden ryp för då känns de bäat och sommar utan att man märker de.

    Min sambo sa att jag helt plötsligt slutade andas fleraflera gånger medans jag sov och va rädd att jag dött i början när vi började träffas. Sa åt mig att söka hjälp. Så få gjorde jag de. Stor skillnad när man använder hjälpmedlen man får. Inte så sexigt med att sova med mask eller en apneskena men livskvaliten förbättras avsevärt mycket.

    Tycker du kontaktar sömnapne mottagningen eller går via vårdcentralen och säger att du misstänker de. Så du får göra en sömnanalys för att se om de är de du lider av och inte narkolepsi istället.

    Skulle nog sätta en slant på de är sömnapne du lider av!

    Lycka till

  • Meriall

    Narkolepsi eller sömnapné. Kataplexin talar för narkolepsi också tidpunkten. Jag har en bekant som fick det av vaccin också.

    Men adhd och narkolepsi får samma mediciner (i olika doser kanske) :)

    Kontakta din vårdcentral så får du remiss till sömnlab. Så där ska du inte behöva ha det. Det finns hjälp att få.

  • Anonym (?)

    Har du utretts för glutenintolerans? Kolla det annars! Sömnapné lät också vettigt att utesluta. Oavsett, kräv att bli ordentligt utredd för dina besvär. Se till att verkligen kommunicera dina problem.

  • Anonym (Zombina)
    Anonym (Sune) skrev 2018-12-09 00:19:29 följande:

    Jag har dignotiserata med sömnapne. Vaknade med ryck, kallsvettig emellanåt. Konstant trött. Kunde vaea vaken någontimma i en dimma innan jag gick och la mig igen.

    Aldrig varit så trött i mitt liv, tror man att man varit trött innan så får man sig en rejäl tankeställare. Från hyffsat pigg till supertrött på 1minut. Orkar aldrig något, vill bara ligga ner hela tiden ryp för då känns de bäat och sommar utan att man märker de.

    Min sambo sa att jag helt plötsligt slutade andas fleraflera gånger medans jag sov och va rädd att jag dött i början när vi började träffas. Sa åt mig att söka hjälp. Så få gjorde jag de. Stor skillnad när man använder hjälpmedlen man får. Inte så sexigt med att sova med mask eller en apneskena men livskvaliten förbättras avsevärt mycket.

    Tycker du kontaktar sömnapne mottagningen eller går via vårdcentralen och säger att du misstänker de. Så du får göra en sömnanalys för att se om de är de du lider av och inte narkolepsi istället.

    Skulle nog sätta en slant på de är sömnapne du lider av!

    Lycka till


    Men kataplexierna då?

    Läste på 1177om sömnapné och symtombilden stämmer inte förutom trötthet då.

    Men såklart kan det vara värt att ha det i åtanke. Tack för svar!
  • Anonym (Zombina)
    Meriall skrev 2018-12-09 00:32:03 följande:

    Narkolepsi eller sömnapné. Kataplexin talar för narkolepsi också tidpunkten. Jag har en bekant som fick det av vaccin också.

    Men adhd och narkolepsi får samma mediciner (i olika doser kanske) :)

    Kontakta din vårdcentral så får du remiss till sömnlab. Så där ska du inte behöva ha det. Det finns hjälp att få.


    Ja, jag hoppas det.

    Har din bekant fått bra hjälp? Har hon ett bra liv?
  • Meriall
    Anonym (Zombina) skrev 2018-12-09 00:36:38 följande:

    Ja, jag hoppas det.

    Har din bekant fått bra hjälp? Har hon ett bra liv?


    Jag hoppas det, vi är inte så nära så har inte frågat. Men han arbetar och verkade inte påverkad när vi sågs sist så jag tror det. Sedan var den nog inte lika illa som din heller : S
  • Anonym (Sune)
    Anonym (Zombina) skrev 2018-12-09 00:34:54 följande:

    Men kataplexierna då?

    Läste på 1177om sömnapné och symtombilden stämmer inte förutom trötthet då.

    Men såklart kan det vara värt att ha det i åtanke. Tack för svar!


    Tycker de verkar stämma rätt bra med de du skriver med sömnapne.

    Har du någon sambo, kompis eller familjemedlem som sover över hos dig kan du ju fråga om dom märker att du har många eller några andninguppsupphåll.

    De kan givetvis vara kataplexier eller hur man stavar de. Men kan även vara en fix ide eftersom du letar efter en logisk förklaring till varför och när de blev så. Kan vara en ren tillfällighet att du tror de för du läst att om andra fall som de hänt. Kan ha varit några månader innan sprutan eller några månader efter du började bli trött om du förstår hur jag menar.

    Gissar på du har läst på lite om kataplexier och tycker du ska läsa på mer om sömnapne också. Kanske stämmer bättre när du läser om symtom och hur andra upplever sjukdomen. Eller så känns de inte alls bekant något av de du läser.

    Men du har fått några bra råd av folk som skrivit här. Så kan ju börja med sömnapne eller med kataplexier så du kan börja utesluta vad de inte är. Viktigast är ju att man hittar orsaken så man kan börja behandla så du känner livskvaliten höjas och ett piggtbliv igen! :)
  • Anonym (Maria)

    Låter som en bekant till mig, hon lider av ME (kroniskt trötthetssyndrom)

  • Anonym (L)

    Fast ärligt så låter det mer som depression. Eller utmattningsdepression. Kanske du är i förnekelse och vägrar inse att du är deprimerad och på så sätt försöker hitta andra orsaker till ditt mående = dold depression.

  • Anonym (Zombina)
    Anonym (L) skrev 2018-12-09 01:42:41 följande:

    Fast ärligt så låter det mer som depression. Eller utmattningsdepression. Kanske du är i förnekelse och vägrar inse att du är deprimerad och på så sätt försöker hitta andra orsaker till ditt mående = dold depression.


    Nej! Under ADHD-utredningen så har man utrett depression och en mängd olika psykiatriska diagnoser. Jag lider inte av depression. Min utredning har pågått länge för de hittar inte orsaken till min ojämna energinivå. Man har tagit bort diagnosen utmattningssyndrom också då man anser att mina besvär inte stämmer med sådana symtom. Det är inte typiskt för utmattning då mitt mående inte påverkas i positiv riktning av långa perioder av vila och behandling som hjälper mot utmattning inte hjälper.

    De har gjort intervjustudie med flera anhöriga som kan intyga att problemen med koncentrationssvårigheter med mera inte fanns när jag var barn och tonåring. Sist jag var där så sa de att jag troligtvis inte har ADHD heller.

    Jag väntar på en ny tid dit och ska ta upp misstankarna om narkolepsi.

    Jag förnekar ingenting, som jag skriver så har jag tagit det som läkarna har sagt på stort allvar och varit hemma i flera år i tron om att det är utmattningssyndrom. Det är läkare på vc som har sjukskrivit mig för det men på psykiatrin säger de att jag inte har utmattningssyndrom.

    Jag är egentligen sömnig, inte trött. Trötthet finns vid exv sömnapné, utmattningsdepressioner med mera. Då hjälper det inte att vila. Sömnighet är något annat, orsakas av andra saker, och gör att man kan somna in mycket hastigt för att sedan vara pigg en kort stund efteråt. Och när man sedan är pigg och aktiv somna hastigt och lustigt igen. Som jag som kan somna när jag står i kön till kassan i affären exempelvis.

    Kataplexier finns ju inte heller hos depression, sömnapné med mera. Det är ett förlamningstillstånd som inträder när jag skrattar, blir ledsen, skrämd etc. Det är extremt ovanligt om man inte har narkolepsi.

    Jag förstår fin välmening och vilja att hjälpa. Men jag efterlyste människor med kunskap och erfarenhet av narkolepsi. Inte depressioner. Jag har utretts för det och skattar inte ens i närheten av depression.
Svar på tråden Tror jag har narkolepsi efter vaccinet!