Det bästa du kan göra är att betala, annars får du räkna med att det kommer i efterhand och att det då kan vara knepigt att bevisa att man har handlat i god tro.
Jag beställde en sak på nätet som aldrig dök upp, trots att leveranstiden skulle vara två veckor. Ett halvår senare kom grejen till slut, men det visste inte jag eftersom jag var bortrest. Företaget var ett enmansföretag så jag trodde bara att det var någon som bluffade. Jag hade i alla fall inte betalat för varan, så jag köpte saken i fysisk butik istället. I samma veva som paketet anlände så gick postutlämningsstället i konkurs och paketet låg i förvar i två veckor men på ett annat ställe innan den skickades tillbaka, så när jag kom hem från min semester och såg avin i brevlådan så hade inte postutlämningsstället funnits på två veckor. Ytterligare någon månad senare så fick jag ett mail från företaget där de krävde mig på portoavgiften (50 kronor). Det mailet skickades till min gamla mailadress. Vi var nu uppe i ca 8 månader från det datum som paketet från början skulle ha levererats. Saken var den att jag hade hunnit gifta mig tre månader tidigare och därför inte hade kvar den gamla mailadresen eftersom jag hade bytt efternamn. Efter ett år fick jag plötsligt ett delgivningskvitto från kronofogden på en skuld som från början hade varit 50 kronor men som nu hade vuxit sig långt över 1000 kronor. Jag fattade verkligen ingenting och det tog lång tid att luska i vad sjutton det handlade om och till slut bestrida portoskulden.
Långt senare drogs det här till rättegång i förvaltningsrätten och jag vann (!) Det trodde jag aldrig, men jag hade så mycket bevisning på att allt hade gått galet till, att jag till slut fick rätten på min sida och fick därmed inleda den långa process med pappersarbete som följer för att man ska bli av med en betalningsanmärkning. Det är det mest ansträngande jag har gjort i hela mitt liv.
Så strunta inte bara i något. Jag struntade inte i något alls, men det höll på att gå riktigt illa för min del i alla fall.