• Mongoliet

    Hur kan de ha glömt att ta betalt?

    Köpte en del saker för några månader sedan. Betalade typ 50 % när jag gjorde köpet & skulle betala resten efter delivery eller strax innan. Detta var deras deal. Ingen aning om varför upplägget var så men det kändes ok för mig.

    Fått mina saker. Inte hört något ifrån de om resten av cashen & inte fått något inbetalningskort eller liknande. Inte heller har de dragit mer pengar om de nu kunde få göra så.

    Låter jag det vara bara? Hur kan det ha försvunnit i hanteringen?

    Stor firma så drabbar ingen fattig.

  • Svar på tråden Hur kan de ha glömt att ta betalt?
  • Mongoliet
    Tow2Mater skrev 2018-12-09 01:20:05 följande:

    Kan ju ha forsvunnit och så går det till kronofogden då du inte betalar...


    Borde de inte höra av sig på något sätt? Ok, har det någon betydelse om det går det till kronofogden egentligen? Lägger de på en 5-hundring eller vad är dealen?
  • Mongoliet
    Tow2Mater skrev 2018-12-09 01:20:05 följande:

    Kan ju ha forsvunnit och så går det till kronofogden då du inte betalar...


    Skickar de inte ut påminnelse innan det går till kronofogden? När är det preskriberat?
  • Sommarskuggan

    Du kanske angav fel fakturerings adress/mail/telefon nummer. Du gör nog bäst i att kontakta företaget.

  • Mongoliet
    Sommarskuggan skrev 2018-12-09 01:46:38 följande:

    Du kanske angav fel fakturerings adress/mail/telefon nummer. Du gör nog bäst i att kontakta företaget.


    Nä jag uppgav ju allt rätt & de har ju levererat sakerna hem till mig. Kanske dröjer någon vecka till och sedan hör de säkert av sig. Julstress kanske.
  • BeautifulLiz

    Post kan komma på villovägar, och betalas inte fakturan så blir det dyrare nästa gång de skickar.
    Påminnelseavgifter och räntor är väl himla onödigt att riskera?

    Och går det sen till fogden/inkasso så blir då kanske stående med en prick i registret i fem (?) år.

    Nej, hör av dig till dem och betala.

  • sysop
    Mongoliet skrev 2018-12-09 01:16:54 följande:

    Köpte en del saker för några månader sedan. Betalade typ 50 % när jag gjorde köpet & skulle betala resten efter delivery eller strax innan. Detta var deras deal. Ingen aning om varför upplägget var så men det kändes ok för mig.

    Fått mina saker. Inte hört något ifrån de om resten av cashen & inte fått något inbetalningskort eller liknande. Inte heller har de dragit mer pengar om de nu kunde få göra så.

    Låter jag det vara bara? Hur kan det ha försvunnit i hanteringen?

    Stor firma så drabbar ingen fattig.


    Antingen så kontaktar du företaget och får information om hur du ska betala eller så tar du risken och väntar på första kravet från inkasso/kronofogden och betalar då fast då har skulden ökat (kostnad för indrivning/påminnelse kan röra sig om några hundralappar upp till kanske en femhundring eller så).
  • Poppy75

    Fakturan har säkert försvunnit i posten. Troligen får du en påminnelse snart. Post nord är inte direkt pålitliga, har hänt mig flera gånger att post försvunnit eller varit flera månader försenat.

  • legomum
    Mongoliet skrev 2018-12-09 01:28:42 följande:

    När är det preskriberat?


    En faktura är slut efter 24 månader efter sista fakturan/påminnelsen.
  • legomum
    legomum skrev 2018-12-11 00:34:28 följande:

    En faktura är slut efter 24 månader efter sista fakturan/påminnelsen.


    Ehhh... förstod nog inte ens mig själv där haha.

    Efter du har fått en faktura och företaget inte skickat en påminnelse inom två år så kan de inte fakturera den längre. Den makuleras helt enkelt.

    Men har de skickat påminnelser under tex tre år med jämna mellanrum så kan du bli fakturerad och skickad till kf.
  • AnnaSthlm

    Jag hade varit beredd att betala om fakturan skulle komma men jag hade inte hört av mig till dem. Utan dåligt samvete.

  • sysop
    legomum skrev 2018-12-11 00:37:42 följande:
    Ehhh... förstod nog inte ens mig själv där haha.

    Efter du har fått en faktura och företaget inte skickat en påminnelse inom två år så kan de inte fakturera den längre. Den makuleras helt enkelt.

    Men har de skickat påminnelser under tex tre år med jämna mellanrum så kan du bli fakturerad och skickad till kf.
    Nja, vad bygger du det på?

    Preskriptionslag (1981:130)
    Preskriptionstid

    2 §  En fordran preskriberas tio år efter tillkomsten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan.


    [S2]Preskriptionstiden är dock tre år för fordran mot en konsument, om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk. Detsamma gäller fordran mot den som har gått i borgen för betalningen av en sådan fordran. Den treåriga preskriptionstiden gäller dock inte fordringar som grundar sig på löpande skuldebrev.

    Läs hela lagen här: lagen.nu/1981:130


  • Mongoliet
    AnnaSthlm skrev 2018-12-11 00:40:30 följande:

    Jag hade varit beredd att betala om fakturan skulle komma men jag hade inte hört av mig till dem. Utan dåligt samvete.


    Lite så jag tänker. Inte mitt fel ju. Typ 12000 som jag kan ha lite roligare för.
  • Mongoliet
    sysop skrev 2018-12-10 16:04:57 följande:

    Antingen så kontaktar du företaget och får information om hur du ska betala eller så tar du risken och väntar på första kravet från inkasso/kronofogden och betalar då fast då har skulden ökat (kostnad för indrivning/påminnelse kan röra sig om några hundralappar upp till kanske en femhundring eller så).


    Lite så jag tänkte. Riskera att få betala 500 kr extra vs att ev slippa betala 12000.
  • Hyllemor

    Det bästa du kan göra är att betala, annars får du räkna med att det kommer i efterhand och att det då kan vara knepigt att bevisa att man har handlat i god tro.


    Jag beställde en sak på nätet som aldrig dök upp, trots att leveranstiden skulle vara två veckor. Ett halvår senare kom grejen till slut, men det visste inte jag eftersom jag var bortrest. Företaget var ett enmansföretag så jag trodde bara att det var någon som bluffade. Jag hade i alla fall inte betalat för varan, så jag köpte saken i fysisk butik istället. I samma veva som paketet anlände så gick postutlämningsstället i konkurs och paketet låg i förvar i två veckor men på ett annat ställe innan den skickades tillbaka, så när jag kom hem från min semester och såg avin i brevlådan så hade inte postutlämningsstället funnits på två veckor. Ytterligare någon månad senare så fick jag ett mail från företaget där de krävde mig på portoavgiften (50 kronor). Det mailet skickades till min gamla mailadress. Vi var nu uppe i ca 8 månader från det datum som paketet från början skulle ha levererats. Saken var den att jag hade hunnit gifta mig tre månader tidigare och därför inte hade kvar den gamla mailadresen eftersom jag hade bytt efternamn. Efter ett år fick jag plötsligt ett delgivningskvitto från kronofogden på en skuld som från början hade varit 50 kronor men som nu hade vuxit sig långt över 1000 kronor. Jag fattade verkligen ingenting och det tog lång tid att luska i vad sjutton det handlade om och till slut bestrida portoskulden.


    Långt senare drogs det här till rättegång i förvaltningsrätten och jag vann (!) Det trodde jag aldrig, men jag hade så mycket bevisning på att allt hade gått galet till, att jag till slut fick rätten på min sida och fick därmed inleda den långa process med pappersarbete som följer för att man ska bli av med en betalningsanmärkning. Det är det mest ansträngande jag har gjort i hela mitt liv.


    Så strunta inte bara i något. Jag struntade inte i något alls, men det höll på att gå riktigt illa för min del i alla fall.

Svar på tråden Hur kan de ha glömt att ta betalt?