• Anonym (Bea)
    Äldre 9 Dec 10:57
    944 visningar
    23 svar
    23
    944

    Tips på hur man blir av med nyckelhålsinkontinens?

    Ni vet det där med att man blir akut kissnödig alldeles vid porten. Har inga problem att hålla mig annars så det måste vara psykologiskt. Kissar sällan på mig men det har faktiskt hänt och är otroligt frustrerande. Kan hålla mig utan problem tills jag står och fumlar efter nycklarna vid porten, känns som hjärnan spelar en ett spratt. Känner någon till några tips på hur man tränar bort det här?

  • Svar på tråden Tips på hur man blir av med nyckelhålsinkontinens?
  • Anonym (N)
    Äldre 9 Dec 11:13
    #1

    Ta fram nyckeln innan du kommer fram till dörren :)

  • Äldre 9 Dec 11:20
    #2
    Anonym (Bea) skrev 2018-12-09 10:57:54 följande:

    Ni vet det där med att man blir akut kissnödig alldeles vid porten. Har inga problem att hålla mig annars så det måste vara psykologiskt. Kissar sällan på mig men det har faktiskt hänt och är otroligt frustrerande. Kan hålla mig utan problem tills jag står och fumlar efter nycklarna vid porten, känns som hjärnan spelar en ett spratt. Känner någon till några tips på hur man tränar bort det här?


    Oj, vad jag känner igen mig. Något som kan ge de där extra sekunderna man behöver, gå på tå, det gör tydligen att bäckenet får en liten annan vinkel som ger ett tryck på urinröret. Sätt in en tampong innan man åker iväg, fungerar även hyfsat vid ansträngningsinkontinens, när man ska träna alltså. Ett pessar eller menskopp fungerar också.

    Om man vänder sig till inkontinenssköterska på gyn så får man många bra tips, det finns också hjälpmedel som förs in i slidan för att minska problemen.

    Sedan finns ju alltid rådet att vara ihärdig med sina knipövningar.
  • Anonym (Cooki­e)
    Äldre 9 Dec 11:39
    #3

    Hade det problemet när jag var yngre. Både pluggade och jobbade extra och hade lång väg hem så jag var ofta både rejält utmattad och kissnödig när jag kom hem. Att jag bodde på nionde våningen med världens långsammaste hiss gjorde inte saken bättre. Kissade på mig två gånger i den där förbannade hissen haha. Sen flyttade jag och sen dess har jag inte haft det problemet längre. Så att flytta är mitt tips, gärna nära jobbet. Har inga problem alls idag, trots att jag nu också har fött barn.

  • Anonym (Bea) Trådstartaren
    Äldre 9 Dec 11:50
    #4
    OlgaElvira skrev 2018-12-09 11:20:53 följande:

    Oj, vad jag känner igen mig. Något som kan ge de där extra sekunderna man behöver, gå på tå, det gör tydligen att bäckenet får en liten annan vinkel som ger ett tryck på urinröret. Sätt in en tampong innan man åker iväg, fungerar även hyfsat vid ansträngningsinkontinens, när man ska träna alltså. Ett pessar eller menskopp fungerar också.

    Om man vänder sig till inkontinenssköterska på gyn så får man många bra tips, det finns också hjälpmedel som förs in i slidan för att minska problemen.

    Sedan finns ju alltid rådet att vara ihärdig med sina knipövningar.


    Tack, men jag tänker att det måste vara mest psykologiskt? Varför är det bara när man är vid porten man blir så kissnödig? Måste vara någon reflex som går att träna bort tänker jag. Har inga problem att hålla mig annars.
  • Anonym (Nycke­ln redo.)
    Äldre 9 Dec 11:58
    #5
    Anonym (Bea) skrev 2018-12-09 10:57:54 följande:

    Ni vet det där med att man blir akut kissnödig alldeles vid porten. Har inga problem att hålla mig annars så det måste vara psykologiskt. Kissar sällan på mig men det har faktiskt hänt och är otroligt frustrerande. Kan hålla mig utan problem tills jag står och fumlar efter nycklarna vid porten, känns som hjärnan spelar en ett spratt. Känner någon till några tips på hur man tränar bort det här?


    Låter som du behöver ha nyckeln redo innan du närmar dig dörren/porten. Har det hänt att du behövt sätta dig ner och kissa vid porten?
  • Pentra
    Äldre 9 Dec 12:07
    #6

    Tänk dig att toan är mycket längre bort än vad den är. Jag gjorde bl.a. så när jag var på jobbet och hade väntat på tok för länge med toabesöket. Jag tänkte att jag skulle gå till toan i andra änden av lokalen men gick ist in på den som var närmast. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • Anonym (Fluga­n)
    Äldre 9 Dec 12:20
    #7
    Anonym (Bea) skrev 2018-12-09 11:50:36 följande:

    Tack, men jag tänker att det måste vara mest psykologiskt? Varför är det bara när man är vid porten man blir så kissnödig? Måste vara någon reflex som går att träna bort tänker jag. Har inga problem att hålla mig annars.


    Ja det är psykologiskt men med en starkare bäckenbotten är risken mindre att du kissar på dig. Så knipövningar är alltid att rekommendera.

    Det här är ganska vanligt och har varit uppe på forumet tidigare. Det är mycket riktigt en inövad reflex. Om du alltid väntar med att kissa och går på toaletten så fort du kommer hem så kommer kroppen omedvetet att börja förbereda sig för att kissa när du står där vid dörren. Fumlar du för länge med nycklarna då kan det bli ödesdigert. Tipset är helt enkelt att inte kissa så fort du kommer hem. Titta på tv en liten stund, läs ett kapitel ur en bok eller gör något annat innan du går på toaletten så försvagas den reflexen och du kommer inte känna av den lika mycket. Den försvinner nog aldrig helt men tillräckligt för att du inte ska uppleva det som ett problem längre.

    Är distriktssköterska och kan lova att om du följer mina råd så kommer du uppleva en klar förbättring. Har träffat många som du, det är sällan operation behövs och det låter inte som om du befinner dig i farozonen för det. Lycka till!
  • Anonym (Mamma­Mu)
    Äldre 9 Dec 12:22
    #8

    Känner så igen mig. Har också kissat på mig när man i panik vänt ut och in på handväskan för att hitta nycklarna. Händer tyvärr inte bara vid dörren hemma, tex en gång när vi var på bilresa och ja blev nödig så sa maken att han svänger av vid första mack. Och när skylten väl kom blev det panik, det var som om skylten signalerade Nu är jag nästan framme, och samma känsla uppstod dom vid dörren. Toan var upptagen och fast det inte var någon kö hann jag inte. Var nära en gång också när jag skulle hem till en vännina efter att vi varit på teatern. Blev paniknödig när vi var i trapphuset. Jag hann men att stå vid hennes ytterdörr och trampa med händerna mellan benen som små barn gör kändes lagom kul ändå.

    Jag fick rådet av en vännina som hade samma problem att intala mig att jag har mycket längre hem än vad jag faktiskt har. Har jag 5 minuter kvar tänker jag Nu är det bara 15 minuter kvar. Det jobbiga är att övertyga sig själv så man tror på det men när jag väl lyckades har det hjälpt en hel del.

  • Anonym (Bea) Trådstartaren
    Äldre 9 Dec 12:57
    #9
    Anonym (Flugan) skrev 2018-12-09 12:20:14 följande:

    Ja det är psykologiskt men med en starkare bäckenbotten är risken mindre att du kissar på dig. Så knipövningar är alltid att rekommendera.

    Det här är ganska vanligt och har varit uppe på forumet tidigare. Det är mycket riktigt en inövad reflex. Om du alltid väntar med att kissa och går på toaletten så fort du kommer hem så kommer kroppen omedvetet att börja förbereda sig för att kissa när du står där vid dörren. Fumlar du för länge med nycklarna då kan det bli ödesdigert. Tipset är helt enkelt att inte kissa så fort du kommer hem. Titta på tv en liten stund, läs ett kapitel ur en bok eller gör något annat innan du går på toaletten så försvagas den reflexen och du kommer inte känna av den lika mycket. Den försvinner nog aldrig helt men tillräckligt för att du inte ska uppleva det som ett problem längre.

    Är distriktssköterska och kan lova att om du följer mina råd så kommer du uppleva en klar förbättring. Har träffat många som du, det är sällan operation behövs och det låter inte som om du befinner dig i farozonen för det. Lycka till!


    Tack! Precis vad jag frågade efter. Ska definitivt börja tänka på det!
  • Anonym (Fluga­n)
    Äldre 9 Dec 13:05
    #10
    Anonym (Bea) skrev 2018-12-09 12:57:52 följande:

    Tack! Precis vad jag frågade efter. Ska definitivt börja tänka på det!


    Är bara glad att jag kunde vara till hjälp men glömde lägga till en viktig sak. Glöm inte att se över din vattenkonsumtion. Vanligt att speciellt unga kvinnor dricker för mycket vatten. Du kan se det på färgen på ditt urin. Är den för mörk dricker du för lite är den ofärgad dricker du för mycket.
Svar på tråden Tips på hur man blir av med nyckelhålsinkontinens?