• joffan

    Kollar du och din partners i varandras mobiler?

    Tycker du och din partner det är okej att titta varandras mobiler? Är det okej att kolla på vissa saker men inte allt?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kollar du och din partners i varandras mobiler?
  • Anonym (Nope)

    Kunde inte rösta. Borde finnas alternativet ?Nej. Jag har inget intresse av min partners telefon?.

  • Anonym (Njet)
    Anonym (Nope) skrev 2018-12-09 14:51:58 följande:

    Kunde inte rösta. Borde finnas alternativet ?Nej. Jag har inget intresse av min partners telefon?.


    Är inte "Absolut inte, telefonen är privat egendom" tämligen nära "Nej" så tolkade jag det.
  • Anonym (Nope)
    Anonym (Njet) skrev 2018-12-09 14:53:31 följande:

    Är inte "Absolut inte, telefonen är privat egendom" tämligen nära "Nej" så tolkade jag det.


    Nej det tycker jag inte. Det enda Nej-alternativet är laddat och framställer mobilen som något privat man absolut inte ens får röra. Har man inget intresse av varandras mobiler tittar man inte i dem och de kan ligga framme och flyttas på vid behov av vem som helst.
  • joffan
    Anonym (Njet) skrev 2018-12-09 14:53:31 följande:

    Är inte "Absolut inte, telefonen är privat egendom" tämligen nära "Nej" så tolkade jag det.


    Ja precis det är ju det som gäller då jue Tack för din röst
  • Anonym (Njet)
    Anonym (Nope) skrev 2018-12-09 14:56:43 följande:
    Nej det tycker jag inte. Det enda Nej-alternativet är laddat och framställer mobilen som något privat man absolut inte ens får röra. Har man inget intresse av varandras mobiler tittar man inte i dem och de kan ligga framme och flyttas på vid behov av vem som helst.
    Det är svårt att täcka in alla varianter på den här typen av undersökningar, för övrigt så ligger mitt svar otroligt nära ditt svar. Finns inget intresse att titta i någon annans plånbok, telefon, padda, dator etc. är det något som den andra personen vill dela så brukar det ske lätt och smidigt ändå.

    Även om man är ett par sambo/gift etc. så har varje person rätt till sitt privatliv.

    Jag skulle resonera lite annorlunda om det gällde barn, då kan det vara en del av föräldraansvaret att hålla lite lagom koll på barnen beroende på ålder och vanor.
  • Zinken

    Det beror helt på relation tror jag. Jag och barnens pappa hade fri tillgång till varandras telefoner. Det var aldrig en fråga om att dölja eller rota. Vi levde bara så tätt samman att vi inte hade mycket eget alls, vi var mer som en enhet så att säga. Jag tror ingen av oss någonsin ens tänkte tanken att den andra dolde något lika lite som vi gjorde det. Vi visste allt om varandra. Vad vi pratat med andra om osv osv. På sätt och vis en skön relation men med relationer innan eller efter detta har jag har aldrig haft så där har telefoner osv varit eget, något man inte petar på om man inte frågar och kanske ska kolla något när ens egen är urladdad eller så.

    En kille jag var med fick panik när jag ville byta låt på Spotify på hans mobil i bilen men han har jag efteråt lärt mig hade nog en del att dölja i telefonen. Så för mig är det absolut inte tabu att röra varandras telefoner och folk som är allt för privata gör mig mer misstänksam tack vare den erfarenheten.

  • Anonym (Nja)

    Var väl inget av alternativen som stämde så bra men jag svarade ja iallafall..

    Men nej normalt sett gör vi ju inte det, men det är klart vi lånar varandras telefoner ibland om vi behöver. De ligger helt öppet och vi vet koderna och vi har inga hemligheter.

    Det är väl klart man har rätt till privata konversationer osv, men enligt min erfarenhet från såna som hävdar sin "rätt till ett privatliv" är att de inte är så speciellt ärliga mot sin partner. Antingen brukar det handla om otrohet eller om skitsnack.

  • Anonym (Stina)

    Vi tycker att de är självklart att kunna låna och använda varandras mobiler, men bara för vi gör det så innebär de inte att vi ?går igenom dem?. Vi frågar dock alltid om lov innan vi tar den andres telefon. Nu är min telefon på lagning och jag har en tillfällig, då använder jag hans ganska mycket som är betydligt bättre än den jag har just nu, samt att vår gemensamma kalender ju finns i hans.

  • Anonym (que)

    Skulle inte falla mig in att ens kolla på klockan på partnerns mobil utan att först ha okejat det, och förväntar mig detsamma tillbaks. Samma gäller datorer, paddor, e-post, snigelpost etc.

  • Studentpappa

    Nej vi har inget att dölja, jag har förhandsvisning på min och den ligger framme för det mesta. Tror sambon har det också jag har inte tänkt så mycket på det..


    Ride it like you stole it
  • GGN

    Skulle aldrig falla mig in! Och jag hade blivit helt bananas om han rotat runt i min telefon. Jag vill inte att han ska få veta vad jag köpt till honom i julklapp. Jag vill inte att han ska läsa vad min vän som ligger i skilsmässa och mår jättedåligt skriver till mig.

  • Anonym (Lilly)

    Nej men jag skulle vilja men jag vet att min sambo anser att telefoner är privata, men ingen av oss döljer telefonerna utan dom ligger framme men vi skulle inte kolla i varandras telefoner.

  • Anonym (Jo.)

    Lånar ofta min mans telefon när jag inte har min egen nära till hands och tvärtom. Detta innebär inte på något sätt att någon av oss rotar runt eller kollar varandra.

  • Lilyje

    Min man har min kod och jag har hans, händer ibland att vi lånar varandras telefon för att vår är i andra rummet och vi bara ska ringa/kolla något snabbt.

    Men vi har inte något behov av att snoka igenom varandras telefoner.


    M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Physalis

    Jag röstade på nej-alternativet eftersom frågan handlar om att titta igenom mobilens innehåll.

    Hade frågan handlar om ifall vi får använda varandras mobiler däremot är svaret ja. Däremot finns det sällan något behov då våra mobiler allt som oftast är laddade och nära till hands.

    Jag kan inte se någon annan anledning till att gå igenom innehållet av ens partners mobil än att kontrollera att partnern inte gör något man anser är fel. Hade jag haft såna misstankar hade min lösning varit kommunikation, inte övervakning.


    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Kollar du och din partners i varandras mobiler?