• Anonym (Orolig mamma)

    Treåring ritar farfars snopp???

    Vet inte vad jag ska tro!

    Min dotter bad sin mormor att rita en teckning av henne. Mormor ritade henne och då sa dottern att mormor glömt att rita snippan på dotterns porträtt. Mormor ritar till den varpå dottern instruerar mormor att rita farfars snopp bredvid hennes snippa. Mormor försöker fråga lite om det men dottern har redan bytt ämne och ber mormor att skriva dottern namn och hur gammal hon är på teckningen.

    Dottern frågar ibland om vem som är pojke och vem som är flicka och frågar ibland sin pappa vad snoppen är och om han är pojke, inget vi reagerat på innan.

    Hon hade för några månader sedan problem med förstoppning (i samband med att hon slutade med blöja) och klagade då ibland på att hon hade ont i snippan och ville inte att man skulle torka henne men det har gått över nu.

    De har en nära relation, nästan som en tredje förälder och dottern sover ofta över. Farfar är väldigt poppis bland alla barnbarnen, leker ofta med barnen och åker på utflykter med dem etc.

    Skulle ni reagerat???

  • Svar på tråden Treåring ritar farfars snopp???
  • Anonym (magkänsla)

    din magkänsla säger att nåt är fel. kanske försöka fråga barnet mer om detta. vad säger din man?

  • Walker90

    Jag är något överbeskyddande eftersom min morfar förgrep sig på min mamma och hennes syskon. Jag kan ha helt fel men jag får en dålig magkänsla av det du berättar.

    Jag tycker ni ska försöka prata med flickan eller försöka få henne att rita mer. Hon kanske vill berätta något?

    Å andra sidan är min systerson (4 år) i kiss - och bajsåldern nu och han säger de mest märkliga saker, ljuger och hittar på mycket.

    Jag har själv inga barn så jag hoppas att någon som kan betydligt mer om barn kan ge dig bra svar.

  • Anonym (Stina)

    Är det det enda som du reagerar på så tycker inte jag det låter som något speciellt? Hon är i en ålder då kön är intressant och det visar hon ju genom att prata och rita könsorgan. Om hon är mycket hos farfar så funderar hon kanske en del på om han är pojke också osv. Vad säger din man? Vad tyckte mormor?

  • Anonym (Orolig mamma)

    Min man har tagit det seriöst men tror inte att det betyder något. Han menar att han aldrig sett några sådana tendenser under uppväxten och aldrig något på farfars datorer eller sånt (mannen är duktig på sånt så han hjälper med allas telefoner och datorer). Han tycker väl att det inte borde ha uppkommit alldeles plötsligt när man är 70 år. Han pekar också på att farfar inte anstränger sig för att få ensamtid utan om dottern frågar om hon får sova hos farfar så kan han lika gärna säga att det inte passar för att han ska jobba eller annat. Plus att farfar kan säga sånt som att hon är hans lilla lekkompis och sånt framför oss och att det ju vore ganska kallt om det var något.

    Samtidigt så reagerade min mamma väldigt starkt på detta.

    Vill ju inte förstöra deras relation (och hela mannens familj såklart) om det bara är vanlig snopp/snippa fas men man vill ju inte heller att det ska komma fram senare att det är något och att man då ignorerat hennes signaler.

  • Anonym (magkänsla)

    det kanske inte är farfadern. kanske är nån kusin eller nån annan, men att nåt skett hos farfar.

    samt bara för din man var förskonad så behöver inte det betyda nåt.

    håller tummar att det bara är en fas. Kan du fråga en barnpsykolog? 

    Låter lite konstigt allt detta. och att hon hade ont i snippan.

  • Anonym (Förhoppningsvis inget)

    Jag skulle gissa på att de bara är snopp/snippa-stadiet. Men tänk även på att OM det skulle vara något så kan dottern försöka uttrycka något hos farmor/farfar/mormor/morfar för att hon är trygg och säker där, och hemskheter skett på helt annat ställe.

    Har du en magkänsla tycker jag att du ska kontakta någon professionell som kan hjälpa dig luska. Vet inte om det är BP eller BVC eller liknande. Samtidig vill man kanske inte att det ska ske en orosanmälan till soc om det är ett falsklarm.

  • Anonym (magkänsla)
    Anonym (Förhoppningsvis inget) skrev 2018-12-09 18:03:42 följande:

    Jag skulle gissa på att de bara är snopp/snippa-stadiet. Men tänk även på att OM det skulle vara något så kan dottern försöka uttrycka något hos farmor/farfar/mormor/morfar för att hon är trygg och säker där, och hemskheter skett på helt annat ställe.

    Har du en magkänsla tycker jag att du ska kontakta någon professionell som kan hjälpa dig luska. Vet inte om det är BP eller BVC eller liknande. Samtidig vill man kanske inte att det ska ske en orosanmälan till soc om det är ett falsklarm.


    ja precis, det kanske inte är farfadern, det kanske är någon dagispersonal eller dylikt.
  • Anonym (Förhoppningsvis inget)
    Anonym (Förhoppningsvis inget) skrev 2018-12-09 18:03:42 följande:

    Jag skulle gissa på att de bara är snopp/snippa-stadiet. Men tänk även på att OM det skulle vara något så kan dottern försöka uttrycka något hos farmor/farfar/mormor/morfar för att hon är trygg och säker där, och hemskheter skett på helt annat ställe.

    Har du en magkänsla tycker jag att du ska kontakta någon professionell som kan hjälpa dig luska. Vet inte om det är BP eller BVC eller liknande. Samtidig vill man kanske inte att det ska ske en orosanmälan till soc om det är ett falsklarm.


    BP ska vara BUP... Sorry.
  • Anonym (Hmm.)

    Jag skulle inte reagera på det om barnet uppenbart är inne i en snopp o snipperiod.

    Min systerdotter ville följa med mig på toaletten en gång och då ville hon titta på min snippa och ville att jag skulle titta på hennes. Skulle jag då ha förgripit mig på henne? Jag förklarade att man inte tittar på varandra sen lät jag det bero och sen har det inte varit något mer med den saken. Är hon med farfar mkt och tycler om honom är det ingen konstig grej att hon sa just hans.

    Skulle mormor ha reagerat likadant om det hade handlat om morfar? (Om de bor ihop) Om hon velat ha din snippa ritad bredvid?

    Det är lätt att dra slutsatser och jag förstår givetvis din oro, men man måste vara försiktig och tänka logiskt även om det är svårt.

  • Anonym (what)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2018-12-09 17:24:17 följande:

    Vet inte vad jag ska tro!

    Min dotter bad sin mormor att rita en teckning av henne. Mormor ritade henne och då sa dottern att mormor glömt att rita snippan på dotterns porträtt. Mormor ritar till den varpå dottern instruerar mormor att rita farfars snopp bredvid hennes snippa. Mormor försöker fråga lite om det men dottern har redan bytt ämne och ber mormor att skriva dottern namn och hur gammal hon är på teckningen.

    Dottern frågar ibland om vem som är pojke och vem som är flicka och frågar ibland sin pappa vad snoppen är och om han är pojke, inget vi reagerat på innan.

    Hon hade för några månader sedan problem med förstoppning (i samband med att hon slutade med blöja) och klagade då ibland på att hon hade ont i snippan och ville inte att man skulle torka henne men det har gått över nu.

    De har en nära relation, nästan som en tredje förälder och dottern sover ofta över. Farfar är väldigt poppis bland alla barnbarnen, leker ofta med barnen och åker på utflykter med dem etc.

    Skulle ni reagerat???


    Eh, mormor ritar snippa på ett porträtt

    Och att små barn är intresserade av dessa kroppselar är inget konstigt. 
Svar på tråden Treåring ritar farfars snopp???