• Anonym (Hjälp!)

    Någon tandläkare här? Trasig tand :-(

    Igår var jag till tandläkaren och lagade en trasig tand på höger sida i nederkäken. Tuff uppgift för mig med tandläkarrädsla. Tandläkaren borrade och sedan tog en sköterska över som fyllde igen. När han var klar slipade han till tanden. Om

    Och om och om och om igen. Jag påpekade att det var svårt att känna efter pga bedövningen men att jag upplevde att bettet tog konstigt på motsatt sida. Detta lyssna han inte på utan blev nöjd så småningom när jag bet på den där lappen.

    Idag vid middagen så lossnade plötsligt halva tanden på motsatt sida. I nederkäken på vänster sida. En amalgamfylld tand. Hela innersidan föll bort. Och jag har panik!

    Jag har redan en lucka bredvid denna tand pga misslyckad rotfyllning. Jag har extrem tandläkarfobi. Och jag har extrem kräkfobi. Och nu sitter jag här. Tanden är väldigt vass, skaver mot tungan. Ingen värk än.

    Har hört skräckhistorier om att borra i amalgam, så är livrädd att det kommer att ske!

    Har en väldigt rädsla för att dra bort tanden, dels minns jag de vidriga bomullstussarna man måste bita på i timmar och jag vill verkligen inte förlora en tand till.

    Vad väntar imorgon? Kan man ens lägga en ny kant på en gammal amalgamfyllning?

    Kommer tanden dras?

    Jag har PANIK!!!

  • Svar på tråden Någon tandläkare här? Trasig tand :-(
  • Pierott

    Har erfarenhet av att vänta med tandläkaren till sista sekund. Det som väntar dig är att dom kommer jämna till kanterna av tanden, borrar bort amalgamet, sen bygger dom upp en ny tand åt dig. Så du behöver inte ha några skräckföreställningar:)

  • Anonym (Hjälp!)
    Pierott skrev 2018-12-09 20:29:50 följande:

    Har erfarenhet av att vänta med tandläkaren till sista sekund. Det som väntar dig är att dom kommer jämna till kanterna av tanden, borrar bort amalgamet, sen bygger dom upp en ny tand åt dig. Så du behöver inte ha några skräckföreställningar:)


    Fast borra i en amalgamtand är ju livsfarligt? Läst att folk dött av det.
  • Anonym (Nm)
    Anonym (Hjälp!) skrev 2018-12-09 20:37:55 följande:

    Fast borra i en amalgamtand är ju livsfarligt? Läst att folk dött av det.


    Du googlar för mycket. Du har tappat en plomb. Tandläkaren kommer borra och göra om lagningen.
  • Pierott
    Anonym (Hjälp!) skrev 2018-12-09 20:37:55 följande:

    Fast borra i en amalgamtand är ju livsfarligt? Läst att folk dött av det.


    Jag har fått borra bort alla mina gamla amalgamfyllningar o jag lever än, då ska tilläggas att jag alltid haft kassa tänder och fått laga sen jag fick dom.
  • Anonym (Hjälp!)
    Anonym (Nm) skrev 2018-12-09 20:41:52 följande:

    Du googlar för mycket. Du har tappat en plomb. Tandläkaren kommer borra och göra om lagningen.


    Själva amalgamfyllnigen sitter kvar. Det vita på sidan ramla bort.
  • Anonym (Ojoj)

    Haha man ska inte tro allt man läser.. amalgam är är varken bra för miljö el oss när det blir pulvriserat och vi andas in el sväljer. Därför är det viktigt att vi tandsköterskor suger upp ordentligt och har amalgamavskiljare på kliniken.

    Dom kommer ta bort amalgamet, sätt dit matrisband och bygga upp tanden igen med vanligt lagningsmaterial. Inget du behöver oroa dig för och du får bedövning om du vill såklart. Har du påtalat att du är tvr? (Tandvårdsrädd) Vi skriver in det i journalen och vet då om att vara mer försiktig och informerande mot sådana patienter, dessutom är det inget att skämmas för. Boka en tid och gå dit så fort som möjligt så det inte blir infekterat. Lycka till!

  • Anonym (Stina)

    De drar inte tanden, de lagar den genom att bygga på den befintliga. Oroa dig inte!

  • Anonym (Hjälp!)
    Anonym (Ojoj) skrev 2018-12-09 23:23:10 följande:

    Haha man ska inte tro allt man läser.. amalgam är är varken bra för miljö el oss när det blir pulvriserat och vi andas in el sväljer. Därför är det viktigt att vi tandsköterskor suger upp ordentligt och har amalgamavskiljare på kliniken.

    Dom kommer ta bort amalgamet, sätt dit matrisband och bygga upp tanden igen med vanligt lagningsmaterial. Inget du behöver oroa dig för och du får bedövning om du vill såklart. Har du påtalat att du är tvr? (Tandvårdsrädd) Vi skriver in det i journalen och vet då om att vara mer försiktig och informerande mot sådana patienter, dessutom är det inget att skämmas för. Boka en tid och gå dit så fort som möjligt så det inte blir infekterat. Lycka till!


    Påtalar min rädsla när jag bokar tiden och sedan flera gånger under besöket. Det brukar ge bättre vård. Men denna gången fick jag inget gehör av sköterskan. Han verkade inte riktigt förstå mig. Och det har nu gjort mig mer rädd.

    ?Det behövs inte? var bla svaret efter bedövningen och jag ville skölja munnen. Det smaka ju hemskt i munnen

    Kan de inte bara laga kanten? Måste de ta bort amalgamet? Det var ju bara kanten som lossna.
Svar på tråden Någon tandläkare här? Trasig tand :-(