• Spnks

    Hydrokortison

    Hej!

    Har en son här hemma på snart 10 månader som har lite utslag och torra fläckar på kroppen. BVC har sagt åt oss att smörja med mild kortison på utslagen och det här hjälpt jättemycket. So far so good. Nu har det kommit en fläck på handen, så funderar lite på om vi kan smörja där.. Han har händerna mer i munnen än utanför så tänkte isåfall smörja precis innan läggdags men funderar mest på om det kan vara farligt ifall han börjar suga på handen och får i sig av kortisonen...

    Ringer BVC imorgon om ingen sitter på expertsvar :)

  • Svar på tråden Hydrokortison
  • annabellelee

    Jag är ingen expert, men har en dotter på 5 mån med en massa eksem. Jag har undvikit att smörja på händer just för att hon suger där. Enligt min BVC kan man också smörja med mjukgörande salva inför natten och sätta på en tunn vante . Jag har satt på sockor på händerna på min lilla eftersom de har längre skaft än vantar, dvs det är mindre risk att hon lyckas få av dem under natten.

  • Anonym (K)

    Min äldsta son sög på tummen och den blev ofta torr och narig. Jag smörjde den med purelansalva, sådan som man har till såriga/spruckna bröstvårtor vid amning och som är ofarlig för barnet att få i sig. Smörjde däremot när risken för att han skulle ha tummen i munnen var som minst, dvs inte under natten. Den använde vi även till yngsta sonen när han blev röd runt munnen pga nappen. Funkade toppen!

  • Spnks
    annabellelee skrev 2018-12-09 20:36:40 följande:

    Jag är ingen expert, men har en dotter på 5 mån med en massa eksem. Jag har undvikit att smörja på händer just för att hon suger där. Enligt min BVC kan man också smörja med mjukgörande salva inför natten och sätta på en tunn vante . Jag har satt på sockor på händerna på min lilla eftersom de har längre skaft än vantar, dvs det är mindre risk att hon lyckas få av dem under natten.


    Började smörja med miniderm när jag såg att han började bli lite torr på handen. Hjälpte inte alls så har kört bepanthen några dagar. Har testat med strumpor på händerna men herrn lyckas få av sig dom ganska snabbt... Antar att hydrokortisonen kommer hjälpa lika snabbt som på resten av kroppen men det känns ju omöjligt att vakta ungen dygnet runt så han inte stoppar handen i munnen :p

    Har BVC sagt åt dig att inte smörja på händerna?
  • Spnks
    Anonym (K) skrev 2018-12-09 20:49:47 följande:

    Min äldsta son sög på tummen och den blev ofta torr och narig. Jag smörjde den med purelansalva, sådan som man har till såriga/spruckna bröstvårtor vid amning och som är ofarlig för barnet att få i sig. Smörjde däremot när risken för att han skulle ha tummen i munnen var som minst, dvs inte under natten. Den använde vi även till yngsta sonen när han blev röd runt munnen pga nappen. Funkade toppen!


    Tack för tips! Purelansalva har vi hemma :) Sonen suger oftast inte på händerna under natten utan då använder han napp. Därför det passar oss bäst att smörja då. Under dagarna har han oftast ett gäng fingrar eller hela handen i munnen, haha.
Svar på tråden Hydrokortison