• Anonym (..)

    Får sjukhus ta ut avgift

    Förra veckan var jag med om något som kändes knepigt. Vi har ett allvarligt sjukt barn och går till sjukvården med honom varannan vecka. Förra onsdagen hade vi råkat dubbelboka läkartider som jag insåg samma morgon när jag började lusläsa kallelserna.

    Jag försökte hela fm att komma fram till ena avdelningen men de hade fel på sin växel så gick ej att ta sig fram. Jag var även ut på nätet och försökte omboka där. Men fick aldrig något svar där heller. Tillslut 2 timmar innan avtalad tid kom jag fram och då säger telefonisten att jag kommer att måsta betala 200kr för att jag inte avbokat senast kl 15 dagen innan.

    Är det ens rimligt? jag menar om vi tex blivit magsjuka eller fått influensa eller likande under natten så är det ju svårt att ha hunnit avboka sin tid dagen innan. Sen givetvis förstår ju jag också att det önskvärt att boka om sin tid så fort som möjligt och inget man ska dra ut på.

    Nu har jag inte fått någon faktura så hon kanske skippade att skicka ut det men får jag en så betalar jag ju givetvis.

    Kändes bara lite udda att bli bestraffad för att man inte avbokat senast dagen innan då min spontana tanke är att de flesta avbokningar nog sker pga sjukdom.

  • Svar på tråden Får sjukhus ta ut avgift
  • Pierott

    De brukar tillome stå på kallelsen, att avbokningar inom 24timmar innan bokad tid debiteras (eller nått i den stilen).

  • EpicNurse

    Så funkar det på alla ställen jag någonsin varit eller jobbat på. Skulle man bli akut sjuk så kan man överklaga fakturan och förmodligen få rätt, men slarv är inte en giltig anledning.

    Det är ont om tider och det är andra som blir lidande och får vänta längre när tar upp en tid, därför finns regeln att man ska avboka 24 h innan, så att man dels ska kunna erbjuda någon annan den tiden, och dels för att folk inte ska boka en massa tider och sedan utebli från besöket.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (..)
    Pierott skrev 2018-12-09 23:23:39 följande:

    De brukar tillome stå på kallelsen, att avbokningar inom 24timmar innan bokad tid debiteras (eller nått i den stilen).


    Det gör det inte däremot stod det när jag loggade in på 1177 och försökte avboka där att det skulle göras senast kl 15 dagen innan. Mitt fall okej där hade jag klantat till det själv. Men känns ju helt sjukt om man ringer och avbokar pga vinterkräksjuka tex och som grädde på moset får en faktura på 200kr för man gått och blivit sjuk
  • Anonym (joppie)

    Ja det får de men om det är så att man tex inte kommit fram så brukar de ju vara tillmötesgående. Jag har aldrig behövt betala någon avgift trots sena avbokningar. Så länge man hör av sig brukar det ändå vara ok. Synd att det inte lyckades för dig, tycker att ni borde slippa i ert fall.

  • Ignoramus

    Instämmer, men samtidigt är det ju himla lätt att säga att man fått vinterkräksjuka om man klantar till det själv ;) Men svårlöst fråga, absolut, och i sak håller jag med dig!

    Vi fick tydligen en kallelse till en tid när vi var bortresta i 1,5 vecka, så de ringde när vi satt i bilen på väg hem och undrade var vi höll hus... Hade ju ingen aning om vad hon pratade om, så det tog lite tid att reda ut men den gången slapp vi betala i alla fall.


    Anonym (..) skrev 2018-12-09 23:32:56 följande:

    Det gör det inte däremot stod det när jag loggade in på 1177 och försökte avboka där att det skulle göras senast kl 15 dagen innan. Mitt fall okej där hade jag klantat till det själv. Men känns ju helt sjukt om man ringer och avbokar pga vinterkräksjuka tex och som grädde på moset får en faktura på 200kr för man gått och blivit sjuk


  • Anonym (z)
    Anonym (..) skrev 2018-12-09 23:32:56 följande:
    Det gör det inte däremot stod det när jag loggade in på 1177 och försökte avboka där att det skulle göras senast kl 15 dagen innan. Mitt fall okej där hade jag klantat till det själv. Men känns ju helt sjukt om man ringer och avbokar pga vinterkräksjuka tex och som grädde på moset får en faktura på 200kr för man gått och blivit sjuk
    Ignoramus skrev 2018-12-09 23:40:24 följande:

    Instämmer, men samtidigt är det ju himla lätt att säga att man fått vinterkräksjuka om man klantar till det själv ;) Men svårlöst fråga, absolut, och i sak håller jag med dig!

    Vi fick tydligen en kallelse till en tid när vi var bortresta i 1,5 vecka, så de ringde när vi satt i bilen på väg hem och undrade var vi höll hus... Hade ju ingen aning om vad hon pratade om, så det tog lite tid att reda ut men den gången slapp vi betala i alla fall.



    När jag blev magsjuk ringde jag och erbjöd dem att avboka besöket, och det gjorde de.
  • EmberEyes

    Självklart är det rimligt att betala för icke avbokad eller sent avbokad tid.

    Vad som inte är rimligt är att förvänta sig att vårdinrättningen ska ha möjlighet att ta in en annan patient på några timmars varsel, för att inte förlora den tiden/inkomsten den ordinarie patienten (oavsett anledning) kastat bort.

  • Anonym (..)
    EmberEyes skrev 2018-12-10 03:23:37 följande:

    Självklart är det rimligt att betala för icke avbokad eller sent avbokad tid.

    Vad som inte är rimligt är att förvänta sig att vårdinrättningen ska ha möjlighet att ta in en annan patient på några timmars varsel, för att inte förlora den tiden/inkomsten den ordinarie patienten (oavsett anledning) kastat bort.


    Hade jag kommit fram när jag började ringa 7.30 så hade det varit många timmar innan då vi inte skulle vara där fören kl 16. Men det var skitsamma det berodde på slarv från mig. Men om vi nu hade varit sjuka hade det då varit mer rimligt att vi gått dit iaf så vi inte "kastat bort" deras tid?
Svar på tråden Får sjukhus ta ut avgift