• Äldre 10 Dec 08:53
    603 visningar
    5 svar
    5
    603

    Underhållsbidrag

    Har tänkt betala min exfru förskott på hela underhållsbidraget fram till att barnen fyller 21år. Avsikten är att säkra betalningen om något skulle hända mig. Min fråga är om det är möjligt, också utifrån att det egentligen är barnen som ska ha underhållsbidraget när de fyllt 18?

  • Svar på tråden Underhållsbidrag
  • Anonym (klart­)
    Äldre 10 Dec 09:01
    #1

    Om hon är ok med det så varför inte.. se till att skriva papper bara..

  • Äldre 10 Dec 09:03
    #2
    +1
    Standard11 skrev 2018-12-10 08:53:28 följande:

    Har tänkt betala min exfru förskott på hela underhållsbidraget fram till att barnen fyller 21år. Avsikten är att säkra betalningen om något skulle hända mig. Min fråga är om det är möjligt, också utifrån att det egentligen är barnen som ska ha underhållsbidraget när de fyllt 18?


    Fråga en jurist eller någon på Försäkringskassan istället för att fråga här!
  • Äldre 10 Dec 09:58
    #3

    Men om något händer dig kommer försäkringskassan betala ut underhållsstöd.

    Hur säkerställer du att summan du tänker betala kompenserar för framtida höjningar av minsta underhållsstöd?

    Vore det inte bättre att sätta in pengar i någon typ av fond som ger en avkastning så att barnen får det lite tryggare ekonmiskt när du avlider? Eller vad tänkte du skulle hända dig?

  • sextio­talist
    Äldre 10 Dec 11:58
    #4
    Standard11 skrev 2018-12-10 08:53:28 följande:

    Har tänkt betala min exfru förskott på hela underhållsbidraget fram till att barnen fyller 21år. Avsikten är att säkra betalningen om något skulle hända mig. Min fråga är om det är möjligt, också utifrån att det egentligen är barnen som ska ha underhållsbidraget när de fyllt 18?


    Nej, ingen bra idé, dina barn är säkrade ifall det händer dig något, dels för att det utgår en barnpension och om den inte räcker till, så betalar FK ut underhåll.

    Så släpp detta och satsa pengarna på att göra något roligt med dina barn, för om det värsta skulle hända så är minnena mer viktiga än något annat
  • Äldre 28 Dec 10:44
    #5

    I föräldrabalken 7 om underhållsskyldighet, kapitel 7 kan du läsa vilka regler som gäller om man vill betala en klumpsumma i förskott.

    lagen.nu/1949:381

Svar på tråden Underhållsbidrag