• Anonym (A)
    Äldre 10 Dec 10:03
    1975 visningar
    108 svar
    108
    1975

    Varför vill så många män ha inga eller få barn, och gärna sent i livet?

    Jag upplever det som att många män antingen inte vill ha barn alls eller så vill de ha 1, kanske 2 stycken, och helst inte förrän de är minst 35-40. Många kvinnor verkar få tjata om att de vill ha barn och vänta i flera år innan mannen går med på att få första. Samma sak verkar ofta gälla i de fall en familj har 3 eller fler barn, då verkar det ligga mycket tjat från kvinnans sida bakom. Varför är det så här? Varför vill så många män ha inga eller väldigt få barn? Varför är de så osäkra och varför vill de vänta så länge med att skaffa dem?

    Och notera nu att jag inte har påstått att detta gäller ALLA män. Att din make vill ha 19 barn och du inga, och att din kusins kompis pojkväns syssling tjatade sönder sin flickvän om barn från att de var 17 är alltså inte relevant för mina frågeställningar för självklart gäller detta inte alla miljarder män i världen. Inte heller att du är kvinna men ändå inte vill ha några barn, eller bara 1 när du är 38, är relevant för frågeställningen för ja, givetvis finns det kvinnor som inte vill ha (många) barn heller.

  • Svar på tråden Varför vill så många män ha inga eller få barn, och gärna sent i livet?
  • Anonym (Egois­ter)
    Äldre 10 Dec 10:04
    #1
    -1 +1

    För att dom är egoister

  • Anonym (För att de kan)
    Äldre 10 Dec 10:10
    #2
    +1

    För att de kan vänta. Bra maktmedel att ha på relationsmarknaden.

  • Anonym (S)
    Äldre 10 Dec 10:17
    #3
    +4
    Anonym (Egoister) skrev 2018-12-10 10:04:57 följande:

    För att dom är egoister


    Och en kvinna som vill skaffa barn är inte det?
  • Mongol­iet
    Äldre 10 Dec 10:18
    #4
    +2

    Personligen är det pga dessa sakerna som jag inte vill ha barn:

    1. Kasst för miljön. Sämst av allt. Hörde att det var ca 100 ggr sämre än det nästsämsta för miljön.

    2. Har inte tid för barn

    3. Har inte energi för barn

    4. Har inte pengar för barn

    5. Gillar inte barn

  • Anonym (Anine­)
    Äldre 10 Dec 10:18
    #4

    Kanske det mer har att göra med i vilka kretsar man rör sig. När två personer möts ur olika kretsar blir barnfrågan en konflikt. Annars är det ju liksom inget problem.

    Sen upplever jag att ordet "nej" blir provocerande för en kvinna som VILL ha barn. Åtskilliga kvinnor väljer medvetet en man som inte vill ha barn och prompt SKA ha barn med just precis honom.

  • Pentra
    Äldre 10 Dec 10:20
    #5
    +2

    För att de är medvetna och ansvarsfulla, och bryr sig om sin och sina barns framtid, och/eller vill vänta tills de är mogna och redo. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • sextio­talist
    Äldre 10 Dec 10:23
    #6
    Pentra skrev 2018-12-10 10:20:49 följande:

    För att de är medvetna och ansvarsfulla, och bryr sig om sin och sina barns framtid, och/eller vill vänta tills de är mogna och redo. ... Med vänlig hälsning, Pentra


    Instämmer helt. De flesta av de män jag känner har fått barn mellan 35 och 40 och är nöjda med sina val. De har inte sett någon anledning att skaffa barn när de studerar och innan de gjort de första hundåren i yrkeslivet
  • Anonym (Egois­ter)
    Äldre 10 Dec 10:32
    #7
    -1
    Anonym (S) skrev 2018-12-10 10:17:04 följande:

    Och en kvinna som vill skaffa barn är inte det?


    Jo om dom skulle skaffa barn genom insemination. Om dom skulle skaffa barn normalt så nej.
  • sextio­talist
    Äldre 10 Dec 10:37
    #8
    +5
    Anonym (Egoister) skrev 2018-12-10 10:04:57 följande:

    För att dom är egoister


    Att skaffa barn eller inte, oavsett ålder är alltid (och ska) vara ett egoistisk beslut. Att bli påtvingat (med tjat) ett föräldraskap gynnar ingen
  • Äldre 10 Dec 10:42
    #9

    För att de kan.
    Och för att de inte känner av biologin som vi kvinnor.
    I varje fall så känner jag själv varje månad kring ägglossning att nu är det dags, nu kör vi. Det är ju så fiffigt inställt att vi ska känna så för att maxa chansen att det ska bli en graviditet. Den funktionen har inte män överhuvudtaget.

Svar på tråden Varför vill så många män ha inga eller få barn, och gärna sent i livet?