• Anonym (Sjuks­kriven­)
    Äldre 10 Dec 14:13
    128 visningar
    5 svar
    5
    128

    Psykisk ohälsa och försäkringskassan

    Hej allihopa!

    För att göra en lång historia kort, jag har en mycket lång historia av psykisk ohälsa. Ända sedan barnsben har jag varit ett "annorlunda" barn. Idag är jag 30 år gammal och har större problem än någonsin. Har varit sjukskriven i ett halvår idag och nu börjar Försäkringskassans bedömning mot hela arbetsmarknaden. Har ett välbetalt jobb idag som jag är sjukskriven från. Har dock testat andra "mindre prestigefyllda" jobb och tyvärr har alla inneburit sjukskrivning i perioder.

    Jag har lidit av GAD, social fobi, agorafobi, panikångest, tvångssyndrom och depressioner från och till i princip hela mitt liv. Jag minns skräckfyllda upplevelser från barnaåren för att mina symptom är så starka. Ni som upplever dagligen ångest med panikångest vet hur det känns.

    Jag har provat SSRI, lite olika märken men jag mådde helt fruktansvärt så har slutat. Provat Atarax men blir helt slut i skallen. Provat Sobril men det är endast i nödfall jag får ta dem. Går nu på KBT och gör mina övningar men ångesten är lika konstant ändå.

    Nu till frågan, hur hade ni agerat? Bör jag försöka ansöka om sjukersättning? Jag vet inte om jag någonsin kommer bli frisk. Samma sjukdomar finns inom de flesta släktled så det verkar vara en genetisk svaghet. Samtidigt vill jag inte ta bort min möjlighet att komma tillbaka till arbetslivet. Jag älskar att jobba men det är extremt svårt att vara produktiv när man samtidigt håller på att falla ihop av ångest.

    Vad hade/har ni gjort och hur har Försäkringskassan hanterat det?

  • Svar på tråden Psykisk ohälsa och försäkringskassan
  • Äldre 10 Dec 14:18
    #1

    Funkar det inte att vara på ditt vanliga jobb där du trivs väldigt lite typ 1-2h per vecka? Bara för att hålla kontakten. Tänker mest för din egen skull än att du ska göra ngt vettigt jobb åt dem. På så sätt kanske du slipper bli prövad mot resten av arbetsmarknaden om det är samma sak oavsett och du gillar ditt jobb.

    Det låter som ett ganska fysiskt problem iom att så många i släkten har det. Vilka mediciner har du provat?

    Provat annan terapi än KBT?

  • Anonym (Sjuks­kriven­) Trådstartaren
    Äldre 10 Dec 14:32
    #2
    Meriall skrev 2018-12-10 14:18:31 följande:

    Funkar det inte att vara på ditt vanliga jobb där du trivs väldigt lite typ 1-2h per vecka? Bara för att hålla kontakten. Tänker mest för din egen skull än att du ska göra ngt vettigt jobb åt dem. På så sätt kanske du slipper bli prövad mot resten av arbetsmarknaden om det är samma sak oavsett och du gillar ditt jobb.

    Det låter som ett ganska fysiskt problem iom att så många i släkten har det. Vilka mediciner har du provat?

    Provat annan terapi än KBT?


    Jo så ser planen ut. Jag ska återgå i mars på order av psykologen för att få in en vardag. Logiskt så vore jag den gladaste av alla om jag kom igång med en fungerande vardag igen. Men jag vet också hur min sjukdom påverkar mig och begränsar mig.

    Jag har provat Citalopram, Sertralin, Atarax, Sobril och Stesolid. Stesolid va väll det som fungerade bäst men det får jag inte utskrivet igen. Det va bara nödfall. Kanske ska tillägga att jag inte har missbruksproblematik varken när det gäller alkohol, droger eller medicin. Men läkaren är restriktiv med Sobril och Stesolid, av förklarliga skäl.

    Problemen jag har är mycket fysiska ja. Dagliga hjärtklappningar, yrsel (desto mer ångest desto mer yrsel), illamående, huvudvärk, muntorrhet, magproblem och andra symptom. Har blivit utredd ordentligt redan när jag va ung för att utesluta fysiska sjukdomar som hjärtsjukdom eller annat. Inga avvikelser. Samma symptom fortfarande, då som nu.
  • Anonym (Nej)
    Äldre 11 Dec 16:37
    #3

    Hur vet du att du inte kommer kunna jobba om säg 25 år? Jag tycker du ger upp väldigt lätt, med största sannolikhet kommer du inte få sjukersättning heller, du är för välfungerande och har bara varit sjukskriven en kortare tid.

    Jag tycker du ska be om en annan medicin, det finns mycket mer än SSRI, jag har Lyrica, den är helt underbar.

  • Anonym (Panik­syndro­m)
    Äldre 11 Dec 16:43
    #4

    Jag själv kommer att ha varit sjukskriven i 180 dagar vid årsskiftet, och trots att jag har paniksyndrom & akut stressreaktion, så kommer FK med största sannolikhet neka mig fortsatt sjukskrivning.

    Mitt mående beror nästan helt på arbetssituationen.

  • Anonym (-----­)
    Äldre 11 Dec 17:37
    #5
    Anonym (Sjukskriven) skrev 2018-12-10 14:32:31 följande:
    Jo så ser planen ut. Jag ska återgå i mars på order av psykologen för att få in en vardag. Logiskt så vore jag den gladaste av alla om jag kom igång med en fungerande vardag igen. Men jag vet också hur min sjukdom påverkar mig och begränsar mig.

    Jag har provat Citalopram, Sertralin, Atarax, Sobril och Stesolid. Stesolid va väll det som fungerade bäst men det får jag inte utskrivet igen. Det va bara nödfall. Kanske ska tillägga att jag inte har missbruksproblematik varken när det gäller alkohol, droger eller medicin. Men läkaren är restriktiv med Sobril och Stesolid, av förklarliga skäl.

    Problemen jag har är mycket fysiska ja. Dagliga hjärtklappningar, yrsel (desto mer ångest desto mer yrsel), illamående, huvudvärk, muntorrhet, magproblem och andra symptom. Har blivit utredd ordentligt redan när jag va ung för att utesluta fysiska sjukdomar som hjärtsjukdom eller annat. Inga avvikelser. Samma symptom fortfarande, då som nu.
    Så du har egentligen bara provat 2 antidepressiva. Det är alldeles för tidigt att ge upp. Har du funderat annars på ect?
Svar på tråden Psykisk ohälsa och försäkringskassan