• Anonym (Livrä­dd)
    Äldre 10 Dec 14:51
    1728 visningar
    27 svar
    27
    1728

    Säker på att jag har livmoderhalscancer!!

    Hej! Jag är en 33-årig tvåbarnsmamma som under de senaste ca 4-5 månaderna upplevt obehagskänsla och molande smärta (ej mensvärk) i samband med att jag använt tampong. Har även haft viss svårighet att föra in tampongen då det känts som att det tar stopp. Detta har jag aldrig upplevt tidigare och har använt tampong i många år.


    Jag känner vad jag antar är min livmodertapp tydligt när jag känt efter inuti slidan vilket jag aldrig kunnat göra förut. Givetvis blir man lite rädd och börjar googla när något känns fel men vad jag då kunde läsa mig till var att kontaktblödning är det vanligaste symptomet på cervixcancer. Jag lugnade således ner mig och tänkte att det väl bara är min livmodertapp som flyttat sig neråt och är känslig när tampongen kommer åt. Jag slutade med hormonella preventivmedel för ca 3 år sedan och tänkte att det kanske kunde ha med saken att göra och att kroppen ändrar sig med åldern och så vidare.


    Dock har jag nu börjat blöda efter samlag! Inte mycket men en tydlig klarröd blödning dagen efter att vi legat. Kontaktade lätt panikslagen vården när det hänt 3 gånger i följd på olika tid i min menstruationscykel och fick till svar att skicka in en egenremiss till gyn men att det i värsta fall kan ta 7 månader innan man blir kallad. Ringde även till barnmorskemottagningen och ska få komma dit på torsdag för en enklare gynundersökning samt testa mig för könssjukdomar (vilket jag är helt säker på att jag inte har då jag har en stabil och pålitlig partner sedan flera år samt att vi båda testade oss i början av vår relation). Är nu helt livrädd och tvärsäker på att jag har en cervixcancer! Gjorde en konisering 2008 på grund av svåra cellförändringar och gick efter det på täta kontroller vilka glesats ut. Gjorde mitt senaste cellprov i januari 2017 men vet ju att det inte är 100%-igt utan långt ifrån. Känner bara att det kommer att bli en olidlig jul då jag tänker på detta konstant nu. Vet inte riktigt vad jag vill med det här inlägget men kanske någon som har liknande erfarenheter kan dela med sig, hur lång tid tog det innan ni fick hjälp? Hur gick det sen? Kan det bero på något annat? Ska jag vända mig till en privat gynklinik, kan det gå fortare? Känns som att man inte blir tagen på allvar av vården men jag KÄNNER att något är fel!!

  • Svar på tråden Säker på att jag har livmoderhalscancer!!
  • Äldre 10 Dec 15:25
    #1

    Låter mer som att du drabbats av framfall. Speciellt det du berättar om livmodertappen och hur du upplever känslan av obehag.

  • Anonym (Livrä­dd) Trådstartaren
    Äldre 10 Dec 17:21
    #2

    Det hade ju varit underbart höll jag på att säga! Dock stämmer ju inte symptombilden in helt och hållet på det, men det borde de ju i såfall kunna konstatera redan på torsdag..

  • Anonym (T)
    Äldre 11 Dec 06:33
    #3

    Mina cellprover visade aldrig något. Men när de tog en liten bit innifrån livmodern för att kolla så var det cancer. Jag hade mellanblödningar. Och blödde efter samlag. Bra om du kollar upp det!

  • Anonym (Livrä­dd) Trådstartaren
    Äldre 11 Dec 09:05
    #4

    Ja det är ju det jag är rädd för, att det missats på cellprovet. Tog det lång tid för dig från att du sökte tills du fick hjälp? Och hur ?långt? gången var cancern då? Läste på en sida att om det gått så långt att man har mellanblödningar/blödningar vid samlag är cancern ofta redan spridd.=( Blev ju inte lugnare av det direkt..


    Anonym (T) skrev 2018-12-11 06:33:19 följande:

    Mina cellprover visade aldrig något. Men när de tog en liten bit innifrån livmodern för att kolla så var det cancer. Jag hade mellanblödningar. Och blödde efter samlag. Bra om du kollar upp det!


  • Äldre 11 Dec 09:12
    #5
    Anonym (Livrädd) skrev 2018-12-11 09:05:28 följande:

    Ja det är ju det jag är rädd för, att det missats på cellprovet. Tog det lång tid för dig från att du sökte tills du fick hjälp? Och hur ?långt? gången var cancern då? Läste på en sida att om det gått så långt att man har mellanblödningar/blödningar vid samlag är cancern ofta redan spridd.=( Blev ju inte lugnare av det direkt..


    Vilken sida läste du det på? 
  • Anonym (Mia)
    Äldre 11 Dec 09:29
    #6

    Har du testat att ringa direkt till den gynmottagngning du gått hos tidigare? Har extremt svårt att tänka mig att det skulle ta 7 månader att få en tid. Ring dit, förklara din bakgrund och fråga hur du ska göra.

    Specificiteten för cervixcancer är för övrigt låg när det gäller samlagsblödningar. Vanligtvis har de andra orsaker. Men naturligtvis ska du kolla upp det, speciellt med tanke på att du tidigare haft cellförändringar.

  • Anonym (Livrä­dd) Trådstartaren
    Äldre 11 Dec 09:30
    #7

    Det var en sida som hette netdoktorpro eller nått liknande, har googlat runt på massor av sidor och just detta stod bara på en enda sida och vet inte hur tillförlitlig just den sidan var.. Dock tar man ju till sig det mest negativa hur källkritisk man än är..


    Pope Joan II skrev 2018-12-11 09:12:52 följande:

    Vilken sida läste du det på? 


  • Äldre 11 Dec 09:33
    #8
    Anonym (Livrädd) skrev 2018-12-11 09:30:27 följande:

    Det var en sida som hette netdoktorpro eller nått liknande, har googlat runt på massor av sidor och just detta stod bara på en enda sida och vet inte hur tillförlitlig just den sidan var.. Dock tar man ju till sig det mest negativa hur källkritisk man än är..


    Den som gör det är inte källkritisk. 

    Det du läste där är felaktigt. 
  • Anonym (Livrä­dd) Trådstartaren
    Äldre 11 Dec 09:34
    #9

    Ja det var från min gynmottagning jag fick till svar att skicka in en egenremiss men att det är långa väntetider nu, berättade exakt allt jag skrivit här ovan och också att jag är väldigt rädd med tanke på att jag tidigare haft cellförändringar av det värre slaget, men fick bara till svar att de jobbar på remiss och att en läkare kommer att titta på den vartefter och om det är prioriterat kommer jag att kallas akut men att det kan dröja upp till 7 månader.=(


    Anonym (Mia) skrev 2018-12-11 09:29:50 följande:

    Har du testat att ringa direkt till den gynmottagngning du gått hos tidigare? Har extremt svårt att tänka mig att det skulle ta 7 månader att få en tid. Ring dit, förklara din bakgrund och fråga hur du ska göra.

    Specificiteten för cervixcancer är för övrigt låg när det gäller samlagsblödningar. Vanligtvis har de andra orsaker. Men naturligtvis ska du kolla upp det, speciellt med tanke på att du tidigare haft cellförändringar.


  • Anonym (Livrä­dd) Trådstartaren
    Äldre 11 Dec 09:37
    #10

    Och den som svarar så kanske inte själv varit i en situation med stor oro och rädsla; oavsett hur rationell jag egentligen är tar inte min hjärna till sig det just nu.

    Men jag hoppas du har rätt!


    Pope Joan II skrev 2018-12-11 09:33:44 följande:

    Den som gör det är inte källkritisk. 

    Det du läste där är felaktigt. 


Svar på tråden Säker på att jag har livmoderhalscancer!!