• Anonym (Diesel)

    Jag ska köpa bil men tydligen inte en jag vill ha?

    Jag har ett tag tittat på bilar och tänkt att jag skulle kunna tänka mig en Nissa Qashqai eller en Kia Ceed eller Sportage t ex då jag tycker att de sett trevliga ut. Idag började jag söka på begagnade bilar på nätet på olika bilhandlare, Blocket osv. Det visar sig då att alla bilarna går på Diesel, jag blev mycket förvånad - och besviken.

    Jag har alltid hört att Dieselbil ska man inte ha, varför vet jag inte egentligen.

    varför är det dåligt med Diesel? vad är nackdelarna? Känns ju som att det inte alls är så dåligt då dessa bilar är ganska vanliga?

  • Svar på tråden Jag ska köpa bil men tydligen inte en jag vill ha?
  • Anonym (Nja)

    Är väl inget fel på diseal. Dom drar oftast mindre, men har oftast dyrare skatt och man tjänar bara på det om man kör mycket, typ pendlar till arbete varje dag.

  • Anonym (..)
    Anonym (Nja) skrev 2018-12-11 06:54:49 följande:

    Är väl inget fel på diseal. Dom drar oftast mindre, men har oftast dyrare skatt och man tjänar bara på det om man kör mycket, typ pendlar till arbete varje dag.


    Fast det där är väl en sanning med modifikation.

    Skatten på en dieselbil är inte så hög om man har partikelfilter och bilen inte drar så mycket. I vilket fall är det väl hyggligt lätt att få fram skatten på den bil man är intresserad av.

    Större bilar som du kollar på är i princip uteslutande diesel. Blir alldeles för törstiga som bensinvarianter.

    Nackdelarna med diesel är väl främst högre partiklar och nox utsläpp, inget som direkt drabbar ägaren av bilen. Sen kan jag väl tycka att de börjar bli ganska avancerade reningsanläggningar på nya dieselbilar vilket innebär en lite störte risk för dyra reparationer i framtiden.
  • Virriga Vera

    Folk vill knappt ha dieselbilar idag för att man har flaggat för ett ev förbud mot äldre dieselbilar i vissa områden/städer runt om i Europa. Det kan ju vara en av anledningarna till att det endast är dieselbilar på blocket. Folk vill sälja dem och ingen vill köpa.


  • Anonym (Benke)

    Den snabba förklaringen är att bensin är sämre för planeten och diseln för din stad. Diesel har lägre utsläpp av koldioxid som driver global uppvärmning men mer utsläpp av kväveoxid som reagerar med fuktighet och bildar svavelsyra som irriterar lungor och bildar smog. Partiklarna är högre för diesel men det gör liten skillnad då det värsta partiklarna kommer från däcken och asfalten.

    Att köpa dieselbil blir tveksamt eftersom politiker försöker vinna snabba poäng genom dieselförbud i städer för att minska partiklarna när det snarare är minskning av bilar som verkligen hjälper en stad. Kolla hur slitna gatorna är och fundera på vart all den asfalten tagit vägen.

  • Anonym (Diesel)

    Okej, tack för alla svar!

    Min slutsats blir att diesel egentligen inte är sämre totalt sett men att det kan vara riskabelt då diesel riskerar att förbjudas på olika ställen, är det en bra sammanfattning?

  • BossHoss
    Anonym (Diesel) skrev 2018-12-11 09:32:21 följande:

    Okej, tack för alla svar!

    Min slutsats blir att diesel egentligen inte är sämre totalt sett men att det kan vara riskabelt då diesel riskerar att förbjudas på olika ställen, är det en bra sammanfattning?


    Observera dock att det bara är GAMLA dieselbilar inte de nya med miljömotorer (min är från 2010 och kommer inte räknas in), folk har en tendens att glömma nämna det i alla debatter. Miljöklassade dieslar kommer inte förbjudas, bara de gamla giftiga asen.

    Sedan vet jag inte vart gränsen går, men så länge du inte köper ett gammalt as till bil så kan du va lugn
  • Anonym (Nope)
    BossHoss skrev 2018-12-11 09:35:05 följande:

    Observera dock att det bara är GAMLA dieselbilar inte de nya med miljömotorer (min är från 2010 och kommer inte räknas in), folk har en tendens att glömma nämna det i alla debatter. Miljöklassade dieslar kommer inte förbjudas, bara de gamla giftiga asen.

    Sedan vet jag inte vart gränsen går, men så länge du inte köper ett gammalt as till bil så kan du va lugn


    Det stämmer inte.

    "De dieselbilar som har klass Euro 1-5 och som i så fall skulle förbjudas är bilar som lanserades mellan 1 juli 1992 och 30 oktober 2014." www.expressen.se/motor/bilnyheter/dieselforbud-i-stockholm-sa-vet-du-om-din-bil-klarar-det/
  • BossHoss
    Anonym (Nope) skrev 2018-12-11 09:44:40 följande:
    Det stämmer inte.

    "De dieselbilar som har klass Euro 1-5 och som i så fall skulle förbjudas är bilar som lanserades mellan 1 juli 1992 och 30 oktober 2014." www.expressen.se/motor/bilnyheter/dieselforbud-i-stockholm-sa-vet-du-om-din-bil-klarar-det/
    Hmm det gör inte att jag har fel, min är euro 5 motor. Och 1-5 betyder inte tvunget att 5 är förbjudet utan ett till fem (1,2,3,4) inte ett till och med fem.

    Så jag kan mycket väl ha fel, men samtidigt kan jag ha rätt. För jag vet att Euro 5 skulle va ok förut. 
  • BossHoss
    Anonym (Nope) skrev 2018-12-11 09:44:40 följande:
    Det stämmer inte.

    "De dieselbilar som har klass Euro 1-5 och som i så fall skulle förbjudas är bilar som lanserades mellan 1 juli 1992 och 30 oktober 2014." www.expressen.se/motor/bilnyheter/dieselforbud-i-stockholm-sa-vet-du-om-din-bil-klarar-det/
    Hmm det gör inte att jag har fel, min är euro 5 motor. Och 1-5 betyder inte tvunget att 5 är förbjudet utan ett till fem (1,2,3,4) inte ett till och med fem.

    Så jag kan mycket väl ha fel, men samtidigt kan jag ha rätt. För jag vet att Euro 5 skulle va ok förut. 
Svar på tråden Jag ska köpa bil men tydligen inte en jag vill ha?