• asdfgh

    Ni som äter nyttigt och har stabil vikt

    Ni som äter nyttigt och har stabil vikt, hur äter ni? Och hur mycket/ofta?

    I somras minskade jag ner på mängden socker/godis/fikabröd i min kost. Är inte fanatisk utan äter godis/fika ibland men inte lika ofta som tidigare. Har sen jag började i augusti jag minskat ca 10cm i midjemått och 5-10cm vid höfterna. Just nu klagar jag inte direkt men...

    Vad jag kommit fram till är att utan onyttigheter som "understöder" mitt kaloriintag så går jag back varje dag. Skulle vilja hitta en nivå där jag ligger stabilt utan att behöva äta onyttigheter "bara för att".

    Jag tycker inte att jag äter lite. Äter frukost, lunch och kvällsmat. Normala portioner (mer än vissa på jobbet och lika mycket eller mer än i en genomsnittlig färdigrätt). Vissa dagar blir det en frukt vid fikat på jobbet och vissa dagar blir det något på kvällen, oftast en frukt eller ibland en macka. Dricker ett glas juice varje kväll till min järntablett, annars dricker jag vatten eller mjölk.

  • Svar på tråden Ni som äter nyttigt och har stabil vikt
  • Anonym (Mia)

    Det är nästan omöjligt att lyckas äta så att vågen inte rör sig åt det ena eller det andra hållet när man väger under sin "trivselvikt". Jag använder mig av en app där min vikt lagras varje gång jag väger mig, och sen justerar jag mängden mat efter den trend jag ser över några månaders tid. På så vis kan jag hålla mig +/- 2 kg från min målvikt.

    Idag har jag ätit en frukt och en kaffe till frukost och lasagne med en stor tallrik sallad till middag. Det är nog ganska typiskt för hur jag brukar äta. När jag gått ned för mycket lägger jag till t.ex. en smörgås till lunch.

  • Anonym (Stabil)

    Jag är 165 lång och väger 56, vägt så i många år,

    Äter så här,typ:

    Frukost: 1ägg, lite naturell yoghurt och osockrad müsli, the med mjölk, 1 liten smörgås med leverpastej.

    Lunch: vanlig husmanskost, ganska normal portion.

    Mellis 15 tiden: 2-3 skorpor, 1 apelsin

    Middag: husmanskost

    Kvällsmål: 2 hårdmackor, the....

    Brukar äta chips/nötter fredagar och godis lördagar. Klart man slarvar nån gång men inte ofta.

  • asdfgh

    Jag låg stabilt på 62-68kg från att jag var 12 till strax över 30, undantaget graviditeter. Sen började jag gå upp lite och låg som högst på 72kg men efter att ha plockat bort fikat ut kvällsfikat är jag på väg neråt. Vi äger ingen våg men jag har som sagt tappat runt 10cm i omkrets vilket ju bör innebära ett par kg minus.

    Just nu är det ju bara trevligt att gå ner lite men under 62-63kg är det inte kul längre. Svårt att hitta kläder osv. Mitt mål är alltså att stanna av vid 64-65kg vilket ju ligger inom min "normalvikt" så borde inte vara omöjligt. När jag vägde så drack jag dock betydligt mer mjölk och 1l mjölk = drygt 400kcal per dag...

Svar på tråden Ni som äter nyttigt och har stabil vikt