• Anonym (tonåring)

    ångest inför jul

    Jag har sjuk ångest och egentligen har jag haft det i månader men blir bara värre och värre, kan inte intala mig om att det är långt kvar längre direkt... jag vet inte hur jag ska klara av det, känner på mig att det blir värre än förra året och det var illa. Jag har ingen så nära vän att jag kan fråga om jag kan vara oss dom på julen, plus att min pappa inte hade varit okej med det... han försöker göra det bra men blir alltid skit av allt. Nån som har tips på hur man överlever julen?!

  • Svar på tråden ångest inför jul
  • Anonym (Lilly)

    Varför blir det skit? Kan du prata med din pappa om hur du känner så att ni gemensamt kan lägga upp en strategi för hur ni ska göra det bra i år? 

  • Anonym (tonåring)
    Anonym (Lilly) skrev 2018-12-11 00:15:28 följande:

    Varför blir det skit? Kan du prata med din pappa om hur du känner så att ni gemensamt kan lägga upp en strategi för hur ni ska göra det bra i år? 


    han har ett missbruk plus att det bara är vi. inget av det går att ändra på.
  • Anonym (Julefrid)

    Usch va jobbigt..

    finns det inga alternativ? Släkt eller så? Känner du ett ansvar att fira med din pappa eller kan du bara åka iväg själv?

  • Anonym (Lilly)
    Anonym (tonåring) skrev 2018-12-11 20:28:38 följande:
    han har ett missbruk plus att det bara är vi. inget av det går att ändra på.
    Jag tycker verkligen synd om dig. Vilken skitsituation. Har du berättat för honom hur du känner inför julen ? Finns din mamma kvar i bilden? 
  • Anonym (tonåring)

    alltså han förväntar sig att jag ska vara med honom annars blir han helt ensam också. min mamma blev sjuk i höst så hon är på sjukhus och kommer troligast behöva vara det över jul. oavsett förändrar det inget eftersom dom är skilda. brukar fira hos mamma först, sen pappa. vi har släkt men inga vi träffar. förut åkte vi till min mormor där några kusiner var men när hon dog slutade vi umgås med alla.. och det var flera år sen.

  • Anonym (Lilly)
    Anonym (tonåring) skrev 2018-12-12 21:59:36 följande:

    alltså han förväntar sig att jag ska vara med honom annars blir han helt ensam också. min mamma blev sjuk i höst så hon är på sjukhus och kommer troligast behöva vara det över jul. oavsett förändrar det inget eftersom dom är skilda. brukar fira hos mamma först, sen pappa. vi har släkt men inga vi träffar. förut åkte vi till min mormor där några kusiner var men när hon dog slutade vi umgås med alla.. och det var flera år sen.


    Bara för att han förväntar sig det behöver du inte ställa upp på det. Du kan säga till honom att du inte vill vara med honom på julen eftersom han dricker för mycket. Hans känslor är inte viktigare än dina och han behöver höra vad hans drickande ställer till med.
  • Anonym (tonåring)
    Anonym (Lilly) skrev 2018-12-12 22:08:17 följande:

    Bara för att han förväntar sig det behöver du inte ställa upp på det. Du kan säga till honom att du inte vill vara med honom på julen eftersom han dricker för mycket. Hans känslor är inte viktigare än dina och han behöver höra vad hans drickande ställer till med.


    Jag kan inte göra det mot min pappa, han mår redan dåligt pga flera olika skäl... plus att jag inte har nån annanstans att vara än hos honom.
  • Anonym (Julångest)

    Det hade kunnat varit jag som skrivit det här inlägget! Jag lider verkligen med dig, även om det inte riktigt är till någon hjälp!

    Hur gammal är du? Du skriver "tonåring" som nick... Jag skulle råda dig att kontakta socialtjänsten, du och din pappa kanske skulle få vara i ett gemensamt jourfamilj under julen?

  • Anonym (tonåring)

    Jag är 15 och har småsyskon och är dom jag tycker mest synd om. min pappa hade aldrig kontakta socialtjänsten eller tagit hjälp.

Svar på tråden ångest inför jul