• Anonym (Minna­)
    Äldre 11 Dec 09:31
    1834 visningar
    17 svar
    17
    1834

    Varför kontaktar min pojkväns ex honom?

    Jag är inte den svartsjuka typen, men jag tycker att man av rent hyfs bör hålla sina ex, särskilt efter ett mångårigt förhållande, i det förflutna.

    Min pojkvän var med sitt ex i drygt 7 år, blev dumpad och förmodligen förkrossad. Några månader efter det träffade han mig sedan och blev så kär som jag aldrig sett någon vara. Lycka! Vi flyttade ihop och har snart varit tillsammans i 2 år. (Jag är 28 och han 31 år om någon är intresserad)

    Nu till problemet, dvs hans ex. Träffat henne några gånger, verkar vara en trevlig tjej. Jag och min käresta har sprungit på henne på stan och då småpratade de lite som gamla bekanta kan göra. Han höll mig i handen och uppträdde inte konstigt alls. Men det är ju skillnad på att råka på någon och att aktivt söka kontakt, vilket är det exet gör med jämna mellanrum.

    I början sms:ade hon honom med jämna mellanrum och småpratade och frågade hur han "hade det nu för tiden", berättade saker om sitt jobb, frågade om hans jobb o sådant. Hur vet jag det här? Jag har suttit bredvid några gånger hon skrivit och därför har han av någon anledning visat mig. Ärlighet antar jag. Jag hade nog gjort detsamma, vet inte. Han verkade aödrig skriva först utan det var alltid hon som initierade. Ibland nämde han mig i sina meddelanden. Det lugnade mig. Till slut sa jag ändå lite försiktigt, att jag inte känner mig bekväm med att de pratar. Ett ex är ändå ett ex, inte en polare. Han accepterade och lät några av hennes sms gå obesvarade ( t.ex när hon grattade honom på födelsedagen och frågade om han hade det bra).

    Nu, flera månader efteråt, såg jag att de hade sms:at igen. Vet inte vad de skrev men han hade även fått ett missatsamtal av henne när vi var hemma. Han blev förvånad och svarade varför hon hade ringt. Hon svarade att hon sett honom och vinkat men eftersom han inte såg henne så ringde hon.

    Det tyckte jag var lite fuckat så för första gången blev jag konfrontativ i tonen och sa att det inte är okej. Min pojkvän uppförde sig som om det hon gjorde var helt normalt, jag tycker personligen inte det. Han sa att han kan säga till henne att sluta upp med sådant "pga att min flickvän(dvs jag) tycker det känns obekvämt",men borde inte han SJÄLV tycka det?

    Jag vet inte riktigt om jag överreagerar men det känns som att den här tjejen vill "leka", se var hon har min pojkvän, påminna honom om sin existens eller dylikt.

  • Svar på tråden Varför kontaktar min pojkväns ex honom?
  • Anonym (Ellie­)
    Äldre 11 Dec 09:43
    #1
    +1

    Antingen är hon fortfarande intresserad och vill hålla sig i hans loop. Ifall att ni kommer göra slut i framtiden. Eller i värsta fall att hon rekar hans intresse för att gå tillbaka till henne. Eller så är hon/de smått intresserade av varandra eller tycker om varandra utan att vilja ta det vidare. Alltså mer vänskaplig karaktär.

    Det går ju inte riktigt avgöra vad det är för orsak. Uppenbart är ju att de iaf tycker om varandra på nåt sätt. Annars hadeju hon aldrig hört av sig och han aldrig svarat.

    Jag har själv ett ex som hör av sig ibland. Vi har varmaste känslor för varandra men vet att vi inte passar ihop som par så det är ingen risk för nåt mellan oss. Men det vet ju bara vi, inte våra respektive. Så jag har faktiskt inte ens berättat för min kille att vi har varit ihop. För jag vill inte att han ska noja.

  • Anonym (Minna­) Trådstartaren
    Äldre 11 Dec 09:54
    #2
    Anonym (Ellie) skrev 2018-12-11 09:43:46 följande:

    Antingen är hon fortfarande intresserad och vill hålla sig i hans loop. Ifall att ni kommer göra slut i framtiden. Eller i värsta fall att hon rekar hans intresse för att gå tillbaka till henne. Eller så är hon/de smått intresserade av varandra eller tycker om varandra utan att vilja ta det vidare. Alltså mer vänskaplig karaktär.

    Det går ju inte riktigt avgöra vad det är för orsak. Uppenbart är ju att de iaf tycker om varandra på nåt sätt. Annars hadeju hon aldrig hört av sig och han aldrig svarat.

    Jag har själv ett ex som hör av sig ibland. Vi har varmaste känslor för varandra men vet att vi inte passar ihop som par så det är ingen risk för nåt mellan oss. Men det vet ju bara vi, inte våra respektive. Så jag har faktiskt inte ens berättat för min kille att vi har varit ihop. För jag vill inte att han ska noja.


    Själv hoppas jag att han bara svarar som en artig, no hard-feelings-gest. Till mig har han sagt att jag är hans till 100%, att han inte tänker på henne och så vidare.
  • Äldre 11 Dec 10:03
    #3
    -1

    Vad är det som gör att så många inte kan förstå eller acceptera att det är möjligt för personer att vara vänner eller bekanta med andra personer av det kön man attraheras av, utan att för dess skull vara attraherad av den specifika personen? Det är också fullt möjligt att ha en vänskap eller bekantskap med ett ex, helt platoniskt.

    Jag är så tacksam att mina partners genom tiderna har förstått och accepterat detta, och helt ärligt hade de inte blivit partners om de inte gjort det. Svartsjuka och misstänksamhet är så fruktansvärt  känslodödande.

  • Anonym (Minna­) Trådstartaren
    Äldre 11 Dec 10:12
    #4
    +1
    EmberEyes skrev 2018-12-11 10:03:37 följande:

    Vad är det som gör att så många inte kan förstå eller acceptera att det är möjligt för personer att vara vänner eller bekanta med andra personer av det kön man attraheras av, utan att för dess skull vara attraherad av den specifika personen? Det är också fullt möjligt att ha en vänskap eller bekantskap med ett ex, helt platoniskt.

    Jag är så tacksam att mina partners genom tiderna har förstått och accepterat detta, och helt ärligt hade de inte blivit partners om de inte gjort det. Svartsjuka och misstänksamhet är så fruktansvärt  känslodödande.


    Du har så rätt! Det är därför jag skrev här egentligen. Jag kände mig svartsjuk, började misstänka att "tänk om de ses bakom min rygg". Sådana tankar hör ju inte hemma i ett bra förhållande oh det är inte den personen jag vill vara. Samtidigt tycker jag HON gick över gränsen när hon ringde honom. Tycker ändå det är skillnad på att ha kompisar av motsatt kön och vara kompis med sitt ex. Jag har ett ex jag gjorde slut med för flera år sedan. Jag önskar honom all lycka, har inga känslor för honom längre oh han inga för mig men jag skulle aldrig kontakta honom självmant av respekt för hans nya tjej. På sin höjd småprata om vi sågs på stan.
  • Äldre 11 Dec 10:28
    #5
    +1
    EmberEyes skrev 2018-12-11 10:03:37 följande:

    Vad är det som gör att så många inte kan förstå eller acceptera att det är möjligt för personer att vara vänner eller bekanta med andra personer av det kön man attraheras av, utan att för dess skull vara attraherad av den specifika personen? Det är också fullt möjligt att ha en vänskap eller bekantskap med ett ex, helt platoniskt.

    Jag är så tacksam att mina partners genom tiderna har förstått och accepterat detta, och helt ärligt hade de inte blivit partners om de inte gjort det. Svartsjuka och misstänksamhet är så fruktansvärt  känslodödande.


    Så är det många gånger för kvinnor, men sällan för män. Vi män fungerar helt enkelt annorlunda på det sättet, oavsett vad ni kvinnor tror. När en man vill vara "kompis" med en tjej så är han vanligtvis samtidigt attraherad av henne. 
    Dessutom är det stor skillnad mellan en "vän" och ett ex. 
  • Anonym (Minna­) Trådstartaren
    Äldre 11 Dec 10:36
    #6
    TriC skrev 2018-12-11 10:28:30 följande:

    Så är det många gånger för kvinnor, men sällan för män. Vi män fungerar helt enkelt annorlunda på det sättet, oavsett vad ni kvinnor tror. När en man vill vara "kompis" med en tjej så är han vanligtvis samtidigt attraherad av henne. 

    Dessutom är det stor skillnad mellan en "vän" och ett ex. 


    Min kille har flera tjejkompisar som han smsar ibland. Ses gör de dock alltid i gäng och samtliga har partners sedan länge som också är hans kompisar. DÄR är jag 0% orolig.
  • Anonym (mimi)
    Äldre 11 Dec 10:55
    #7
    Hon vill uppenbarligen gärna behålla kontakten med honom. Hon tycker väl om honom som person även om de inte är kära längre. Det finns många som behåller kontakten med sina ex utan att nya partners har något problem med det. Jag kan inte se att hennes beteende är respektlöst eller över gränsen.
    Jag kan även först
    å att du känner svartsjuka, men du får väl helt enkelt stå för att det är DU som har problem med deras kontakt och inte tänka "han borde inte vilja ha kontakt" eller "hon borde inte ta kontakt".
  • Anonym (Ellie­)
    Äldre 11 Dec 11:50
    #8
    Anonym (Minna) skrev 2018-12-11 09:54:57 följande:

    Själv hoppas jag att han bara svarar som en artig, no hard-feelings-gest. Till mig har han sagt att jag är hans till 100%, att han inte tänker på henne och så vidare.


    Ja hans svarande kan absolut vara så. Men i längden om ett ex kontaktar en och man har nolll intresse av att umgås eller prata med personen förutom artighet så hade man ju slutat svara alternativt förklarat att man inte är intresserad av att ha någon kontakt. Att vilja ha kontakten kvar behöver ju inte i sig betyda att han vill bli ihop med henne- men det lär ju vara ett större intresse än ren artighet.

    Men jag syftade mest på hennes återkommande kontakt med honom i mitt tidigare svar.
  • Anonym (Ellie­)
    Äldre 11 Dec 11:59
    #9
    EmberEyes skrev 2018-12-11 10:03:37 följande:

    Vad är det som gör att så många inte kan förstå eller acceptera att det är möjligt för personer att vara vänner eller bekanta med andra personer av det kön man attraheras av, utan att för dess skull vara attraherad av den specifika personen? Det är också fullt möjligt att ha en vänskap eller bekantskap med ett ex, helt platoniskt.

    Jag är så tacksam att mina partners genom tiderna har förstått och accepterat detta, och helt ärligt hade de inte blivit partners om de inte gjort det. Svartsjuka och misstänksamhet är så fruktansvärt  känslodödande.


    Jag tycker absolut att man kan ha vänner av motsatt kön och även ex som vänner. Det har jag också. Speciellt eftersom vi har samma umgängeskretsar så träffas man ju rätt ofta. Men så som ts beskriver det så verkar de ju inte vara vänner och ha någon kontakt alls utan mer att exet skickar random sms och ringer då och då.

    Det tycker iaf inte jag låter som att de är vänner direkt.
  • Anonym (Minna­) Trådstartaren
    Äldre 11 Dec 12:03
    #10
    Anonym (Ellie) skrev 2018-12-11 11:50:11 följande:

    Ja hans svarande kan absolut vara så. Men i längden om ett ex kontaktar en och man har nolll intresse av att umgås eller prata med personen förutom artighet så hade man ju slutat svara alternativt förklarat att man inte är intresserad av att ha någon kontakt. Att vilja ha kontakten kvar behöver ju inte i sig betyda att han vill bli ihop med henne- men det lär ju vara ett större intresse än ren artighet.

    Men jag syftade mest på hennes återkommande kontakt med honom i mitt tidigare svar.


    Han har låtit vissa mess gå obesvarade, sedan hade de (mig veterligen) ingen kontakt alls på ca 8 månadef förrän sedan 3 v sedan. Enligt honom tog hon kontakt då hon börjat jobba på i närheten av där han jobbar och såg honom.

    De meddelanden jag sett från gonom till henne var mest svar på det hon skrivit, inga nya frågor till henne eller så.. man kan välsummera det hela med att jag litar på min pojkvän men INTE på henne. Tycker hon beter sig respektlöst, speciellt när hln ringde. Hon vet om att han är ihop med mig och de har inga gemensamma vänner ens en gång.

    Jag har inga belägg för att det skulle vara så illa som att han har känslor för henne. Jag får lita på det han säger, att han älskar bara mig och även om hon hade intentioner så hade det inte spelat någon roll för att han är med mig MEN jag tycker detata småprat skapar onödig spänning i relationen
  • Anonym (Minna­) Trådstartaren
    Äldre 11 Dec 12:03
    #10
    Anonym (Ellie) skrev 2018-12-11 11:50:11 följande:

    Ja hans svarande kan absolut vara så. Men i längden om ett ex kontaktar en och man har nolll intresse av att umgås eller prata med personen förutom artighet så hade man ju slutat svara alternativt förklarat att man inte är intresserad av att ha någon kontakt. Att vilja ha kontakten kvar behöver ju inte i sig betyda att han vill bli ihop med henne- men det lär ju vara ett större intresse än ren artighet.

    Men jag syftade mest på hennes återkommande kontakt med honom i mitt tidigare svar.


    Han har låtit vissa mess gå obesvarade, sedan hade de (mig veterligen) ingen kontakt alls på ca 8 månadef förrän sedan 3 v sedan. Enligt honom tog hon kontakt då hon börjat jobba på i närheten av där han jobbar och såg honom.

    De meddelanden jag sett från gonom till henne var mest svar på det hon skrivit, inga nya frågor till henne eller så.. man kan välsummera det hela med att jag litar på min pojkvän men INTE på henne. Tycker hon beter sig respektlöst, speciellt när hln ringde. Hon vet om att han är ihop med mig och de har inga gemensamma vänner ens en gång.

    Jag har inga belägg för att det skulle vara så illa som att han har känslor för henne. Jag får lita på det han säger, att han älskar bara mig och även om hon hade intentioner så hade det inte spelat någon roll för att han är med mig MEN jag tycker detta småprat skapar onödig spänning i relationen
  • Anonym (Anna)
    Äldre 11 Dec 12:07
    #11

    Min ex-man var min bästa vän och själsfrände. Nya partnerns hade inget annat val än att acceptera det.

    Tyvärr dog han i en olyckshändelse och jag kommer sörja honom så länge jag lever.

    Det accepterar min sambo, vad har han för val...

  • Anonym (Minna­) Trådstartaren
    Äldre 11 Dec 12:11
    #12
    Anonym (Ellie) skrev 2018-12-11 11:59:47 följande:

    Jag tycker absolut att man kan ha vänner av motsatt kön och även ex som vänner. Det har jag också. Speciellt eftersom vi har samma umgängeskretsar så träffas man ju rätt ofta. Men så som ts beskriver det så verkar de ju inte vara vänner och ha någon kontakt alls utan mer att exet skickar random sms och ringer då och då.

    Det tycker iaf inte jag låter som att de är vänner direkt.


    Ja. Han sa att de gjorde slut på goda termer och att relationen självdog långsamt, så som han ser det har han i ngen anledning att ignorera henne totalt. Jag vill heller inte verka misstänksam när han antagligen inte gör något fel gentemot mig. Han kan ju inte bära ansvaret för det hon gör, men han hade gott och väl kunna svarat mer "ointresserat" så hon slutar skriva. Ifall han svarar henne av genuint intresse ser jag det som en röd eller åtminstone gul flagga
  • Anonym (Minna­) Trådstartaren
    Äldre 11 Dec 12:13
    #13
    +1
    Anonym (Anna) skrev 2018-12-11 12:07:01 följande:

    Min ex-man var min bästa vän och själsfrände. Nya partnerns hade inget annat val än att acceptera det.

    Tyvärr dog han i en olyckshändelse och jag kommer sörja honom så länge jag lever.

    Det accepterar min sambo, vad har han för val...


    Varför är du tillsammans med din sambo om han är ett andrahandsval?

    Hade min kille beskrivit exet som sin själsfrände hade jag lämnat illa kvickt. Ingen ska behöva srå it med att vara ett tröstpris
  • Anonym (Ellie­)
    Äldre 11 Dec 12:22
    #14
    Anonym (Minna) skrev 2018-12-11 12:11:31 följande:

    Ja. Han sa att de gjorde slut på goda termer och att relationen självdog långsamt, så som han ser det har han i ngen anledning att ignorera henne totalt. Jag vill heller inte verka misstänksam när han antagligen inte gör något fel gentemot mig. Han kan ju inte bära ansvaret för det hon gör, men han hade gott och väl kunna svarat mer "ointresserat" så hon slutar skriva. Ifall han svarar henne av genuint intresse ser jag det som en röd eller åtminstone gul flagga


    Din pojkvän är säkert ärlig. Om den är månader emellan messen, de är kortfattade och han är öppen med kontakten så låter det ju inte som att han har nåt fuffens för sig iaf. Klart att man inte vill vara otrevlig heller.

    Jag hade också sett det som en röd flagg om killen börjar ha långa mejlkonversationer fram och tillbaka eller börja skicka bilder mellan sig och tjejen.
  • Anonym (Pia)
    Äldre 11 Dec 12:27
    #15
    -1

    Du är visst svartsjuk. Klart det är okej att man är vän med ett ex. De tillbringade många år ihop, ganska naturligt att man har kontakt.

  • Anonym (Minna­) Trådstartaren
    Äldre 11 Dec 12:47
    #16
    Anonym (Pia) skrev 2018-12-11 12:27:27 följande:

    Du är visst svartsjuk. Klart det är okej att man är vän med ett ex. De tillbringade många år ihop, ganska naturligt att man har

    [quote=79279480][quote-nick]Anonym (Pia) skrev 2018-12-11 12:27:27 följande:[/quote-nick]Du är visst svartsjuk. Klart det är okej att man är vän med ett ex. De tillbringade många år ihop, ganska naturligt att man har kontakt.


    Varför är det naturligt? Man gjorde ju slut av en anledning.
  • Äldre 11 Dec 12:59
    #17
    Anonym (Pia) skrev 2018-12-11 12:27:27 följande:

    Du är visst svartsjuk. Klart det är okej att man är vän med ett ex. De tillbringade många år ihop, ganska naturligt att man har kontakt.


    Nej, det är inte alls naturligt. Dessutom respektlöst mot nuvarande partnern. 
Svar på tråden Varför kontaktar min pojkväns ex honom?