• Äldre 11 Dec 19:28
    1089 visningar
    8 svar
    8
    1089

    F f för sjukvården får de göra så här

    Vår dotter på 13 år har fått sina natt byxor utskrivna sen hon var 4 år.

    Men idag när vi skulle förnya hennes dry nites så säger förskrivaren att landsting Västmanland har sagt ifrån.

    Och de ej får skriva ut barn blöjor längre.

    Men herre gud det är till en tonårs tjej och är Tonårs blöjor.

    Det spelar ingen roll sa hon.

    Bestämt är bestämt.

    Ni får gå till affären och köpa själva sa hon.

    Va måste ju va ett skämt alla har väll rätt till hjälpmedel.

    Då svara hon passar ej tena slip XS så får ni betala själva och så är det så är det bestämt.

    Jag har beställt 1 låsa av nån sort som heter Tena slip XS.

    Hur f ska vi på henne en tape blöja?

    De kommer ju bli förstora det är ju vuxen blöjor .

    Stackars vår tös.

    Var har den svenska sjukvården tagit vägen.

  • Svar på tråden F f för sjukvården får de göra så här
  • Äldre 11 Dec 19:34
    #1
    -1

    Du röstade själv på detta!

  • Äldre 11 Dec 19:36
    #2
    KarlaVonRymden skrev 2018-12-11 19:34:26 följande:

    Du röstade själv på detta!


    Är du dum på riktigt?
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Äldre 11 Dec 22:24
    #3
    +1

    Byt vårdcentral. Låter som något idiotiskt beslut därifrån för att kapa kostnader. Jobbar själv i hsv och kan skriva ut inkontinsskydd till barn över fem, händer dock aldrig här för min del. Men hjälpmedel har ni rätt till, annars bestrid det, hota med att anmäla, oftast så hjälper det att ens hota. Tragiskt att man ska behöva men...

  • Äldre 12 Dec 10:43
    #4
    katrinp skrev 2018-12-11 22:24:11 följande:

    Byt vårdcentral. Låter som något idiotiskt beslut därifrån för att kapa kostnader. Jobbar själv i hsv och kan skriva ut inkontinsskydd till barn över fem, händer dock aldrig här för min del. Men hjälpmedel har ni rätt till, annars bestrid det, hota med att anmäla, oftast så hjälper det att ens hota. Tragiskt att man ska behöva men...


    Problemet här är vält att dom får hjälpmedel utskriva men inte den sort dom vill själva vill ha.

    Jag vet inte riktigt hur sådant här fungerar men om landstinget har bestämt att produkt A utgår i detta fall Dry nites blöjor och ersätt med produkt B alltså blöjan tena slip XS så tror inte jag man kan göra så mycket mer än köpa blöjorna själv. 

    det finns lagar om att alla skall få hjälpmedel men det betyder inte att man får välja fritt väl?

    Förlåt jag kan ha jätte fel och tycker givet vis det är jätte fel att ni inte fick dom blöjorna som dottern vill ha. hoppas ändå att det blir bra med dom nya blöjorna till slut.
  • Äldre 12 Dec 10:52
    #5

    Hej!

    Det är troligen så att landstinget har gjort en ny upphandling där era blöjor inte ingår längre.

    Men däremot bör de ju ha andra som är liknande, byxblöjor är ju supervanligt och finns säkert i XS så de kan passa er dotter. Gå tillbaka och prata med VC och fråga var de beställer ifrån. Du kan säkert själv som privatperson gå in då och kolla vad som finns.

    Förstår att de är jobbigt men hoppas ni hittar någon lösning!

  • Äldre 19 Dec 09:01
    #6

    Nu när Patientnämden svarade igår att det ej stämmer det som förskrivaren säger och de säger att det verkar vara nått personligt eller nått eget som vårdcentralen hittat på.


    När jag sa till försrivaren att jag varit i kontakt med patientnämnden och vad de sagt.


    Så gick det helt plötsligt jätte bra att göra en förnyelse på receptet.


    De förnya även hennes Libero Comfort fit nr 7 som de bytte ut till nya libero tuche nr 7.


     


    Konstigt att först säga att det ej går och det måste gå en annan väg och hon var för gammal.


    Sen när man pratat med högre personer så skriver de även ut barnblöjor. 


     


    Hoppas nu allt fungerar som det ska.


     


    Men nu klarar vi oss i alla fall i 4 månader.

  • Äldre 19 Dec 13:10
    #7
    mor3 skrev 2018-12-19 09:01:21 följande:

    Nu när Patientnämden svarade igår att det ej stämmer det som förskrivaren säger och de säger att det verkar vara nått personligt eller nått eget som vårdcentralen hittat på.


    När jag sa till försrivaren att jag varit i kontakt med patientnämnden och vad de sagt.


    Så gick det helt plötsligt jätte bra att göra en förnyelse på receptet.


    De förnya även hennes Libero Comfort fit nr 7 som de bytte ut till nya libero tuche nr 7.


     


    Konstigt att först säga att det ej går och det måste gå en annan väg och hon var för gammal.


    Sen när man pratat med högre personer så skriver de även ut barnblöjor. 


     


    Hoppas nu allt fungerar som det ska.


     


    Men nu klarar vi oss i alla fall i 4 månader.


    Bra för er att det löste sig. Men passar Libero tuche nr 7 din dotter på 1 år? och det är ju också tape blöjor lika som tena slip eller? varför får ni inte bara drynites som ni ville ha?
  • Äldre 20 Dec 05:46
    #8

    Hej jo de passar henne men hon använder helst sin natt byxor ( Dry nites)


    Men libero suger upp mer fatt de börjar bli lite små men åker vi bort och hon ej sover hemma så brukar hon vilja ha dem under pyjamasen då de suger upp mer.


    Och hemma hos hennes moster så skulle hon inte använda nått annat då deras grabb på ( 3,5 år) använder likadana blöjor och då vet ej moster om nått för hon ser ju inte vems blöja det är i papperskorgen om det ligger fler.


    Och skulle han köpt vanliga Comfort fit som de gör ibland så har jag sagt att det är ok att norpa 1 av honom för att dölja.


    Det hon inte vet är att syrran vet om hennes problem och tycker det är ok att hon gör så .


    Vi brukar lämna 1 paket till syrran då o då,

Svar på tråden F f för sjukvården får de göra så här