• Anonym (Förtvivlad)

    Står inte ut med denne klasskamrat

    Jag träffade henne första dagen på universitetet, eftersom vi båda hade lite svårt för att skaffa vänner så blev det naturligt att vi drogs till varandra. Nu har det gått 5 terminer och jag vantrivs så otroligt mycket i hennes sällskap. Jag har accepterat mycket av hennes beteende tidigare, men nu verkar hon så bekväm i mitt sällskap att hon inte drar sig för att vara otrevlig, ja rent utsagt odräglig ibland. Jag har försökt att distansera mig men det är väldigt svårt. Hon är EXTREMT känslig (man går verkligen på tå) och har dessutom aspergers, så hon har svårt att läsa av signaler. Jag tycker att jag varit så tydlig jag kan vara utan att vara otrevlig eller säga med ord att jag inte vill umgås med henne. Jag vill inte såra henne, men samtidigt står jag inte ut.

    Ni som har varit med om något liknande, hur har ni hanterat det? 

  • Svar på tråden Står inte ut med denne klasskamrat
  • Tomelilla15

    Om hon har Aspergers så är det inte säkert att hon blir sårad för att du säger ifrån. Hon kanske rent av tycker det är tydligt och bra just för att hon har svårt med sociala koder. Ta mod till dig. Säg att du inte vill vara kompis längre men säg precis hur du vill att det ska vara. Säg t.ex. Jag vill inte ses på tu man hand, inte ringas, inte ha kontakt på sociala medier, inte umgås i skolan. När vi ses i skolan säger vi hej till varandra men inget mer.

    Frågar hon varför så säg att du vill ha kompisar som är annorlunda, förklara på vilket sätt. Säg också att du har bestämt dig och att man väljer själv vilka man vill umgås med när man är vuxen.

  • Anonym (klarspråk)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2018-12-11 23:32:58 följande:
    Jag tycker att jag varit så tydlig jag kan vara utan att vara otrevlig eller säga med ord att jag inte vill umgås med henne.  

    Har du försökt att förklara på det viset och det inte funkar så måste du börja tala klarspråk. Visst kan det hända att hon blir ledsen, men sånt är livet. Hon har ingen rätt att behandla dig illa bara för att hon har en funktionsnedsättning. Om du är tydlig med hur du känner och varför så har hon åtminstone en chans att lära sig något, så att hon slipper att göra om samma misstag varje gång hon hittar en ny kompis.
  • Anonym (Madde)

    Ta inte skit. Om hon är otrevlig och odräglig riktat mot dig så tar du väl inte bara emot det i tystnad, eller? Du kan säga "ska du vara otrevlig mot mig så kan du dra". Hon kanske behöver ett uppvaknande?

Svar på tråden Står inte ut med denne klasskamrat