• Anonym (TS)

    Varför får stockholmarna panik när kollektivtrafiken brakar??

    1. Om ni riskerar att bli mer än 20 minuter försenade bjuder SL på taxi.

    2. Om ni har ett sådant förbannat viktigt jobb (jag har haft ett sånt) så kanske ni bör ha mer marginal? Jag valde att sminka mig på jobbet när jag var tvungen att vara på jobbet vid öppning. Var det stört omöjligt ringde jag jobbet som antingen skickade ut en ersättare eller hämtade mig.

  • Svar på tråden Varför får stockholmarna panik när kollektivtrafiken brakar??
  • BossHoss
    Anonym (TS) skrev 2018-12-12 08:06:38 följande:

    1. Om ni riskerar att bli mer än 20 minuter försenade bjuder SL på taxi.

    2. Om ni har ett sådant förbannat viktigt jobb (jag har haft ett sånt) så kanske ni bör ha mer marginal? Jag valde att sminka mig på jobbet när jag var tvungen att vara på jobbet vid öppning. Var det stört omöjligt ringde jag jobbet som antingen skickade ut en ersättare eller hämtade mig.


    Är väl inte så konstigt, man betalar mer och mer för en tjänst som väldigt ofta strular och inte är i tid.
    Klart man blir förbannad, blir även det om jag köper en TV som inte funkar som den skall, eller köper en bil som är trasig.
  • Anonym (Hannah)

    Låter som om du, TS, inte bor i Stockholm och då är väl frågan varför du ens bryr dig? Låt Stockholmarna stressa, det påverkar väl inte dig?

    Dessutom låter det som om du själv har minst lika snäva marginaler, eller är det så viktigt för din arbetsgivare att du är sminkad så du får göra det på betald arbetstid?

  • Anonym (TS)
    BossHoss skrev 2018-12-12 08:12:21 följande:

    Är väl inte så konstigt, man betalar mer och mer för en tjänst som väldigt ofta strular och inte är i tid.

    Klart man blir förbannad, blir även det om jag köper en TV som inte funkar som den skall, eller köper en bil som är trasig.


    Jag tycker också det är surt! Men jag tar en taxi och SL betalar. Har jag gjort flera gånger.

    Det är så det är att bo i en stad. Jag tycker det är värt det.

    Stockholmarna skulle alla ha bott i en storstad några år och lärt sig åka kollektivtrafik... De är nämligen urusla på att trycka ihop sig så fler får plats. Men det kanske är en typisk svensk grej?
  • sextiotalist
    Anonym (TS) skrev 2018-12-12 08:06:38 följande:

    1. Om ni riskerar att bli mer än 20 minuter försenade bjuder SL på taxi.

    2. Om ni har ett sådant förbannat viktigt jobb (jag har haft ett sånt) så kanske ni bör ha mer marginal? Jag valde att sminka mig på jobbet när jag var tvungen att vara på jobbet vid öppning. Var det stört omöjligt ringde jag jobbet som antingen skickade ut en ersättare eller hämtade mig.


    Nu bor jag inte längre där
    Men om kollektivtrafiken brakar, så är chansen att man får en taxi minimal, det kan röra sig om flera hundra passagerare på ett enda t-banetåg (och de går varannan minut)
    Stockholmare generellt har långa restider, många byten och om man ska ha marginal, så måste man nog lägga till minst en timme, till en restid som redan är en timme. Till saken hör att många har flera byten som ska fungera, så 15 minuters försening kan innebära 60 minuter i slutändan. Lägg till att det är många småbarnsföräldrar, där det ska lämnas och hämtas på dagis.
    Du får tänka på att under rusningstrafiken (som i Stockholm börjar före halvsju och slutar strax innan 10) så är det fullt överallt, på vägarna och i kollektivtrafik.

  • Anonym (TS)
    Anonym (Hannah) skrev 2018-12-12 08:16:20 följande:

    Låter som om du, TS, inte bor i Stockholm och då är väl frågan varför du ens bryr dig? Låt Stockholmarna stressa, det påverkar väl inte dig?

    Dessutom låter det som om du själv har minst lika snäva marginaler, eller är det så viktigt för din arbetsgivare att du är sminkad så du får göra det på betald arbetstid?


    Jag bor i Stockholm sen flera år.

    Jag sminkar mig inte på betald arbetstid. Det jag menade är att de gångerna jag jobbade där jag var tvungen att vara i tid så var jag en halvtimme tidig till jobbet och sminkade mig och åt frukost där. Hann jag inte så struntade jag i det såklart.

    Fanns såklart kollegor som valde att inte ha marginal men då får de skylla sig själva. Det är så att bo i stan.
  • Anonym (TS)
    sextiotalist skrev 2018-12-12 08:19:36 följande:

    Nu bor jag inte längre där

    Men om kollektivtrafiken brakar, så är chansen att man får en taxi minimal, det kan röra sig om flera hundra passagerare på ett enda t-banetåg (och de går varannan minut)

    Stockholmare generellt har långa restider, många byten och om man ska ha marginal, så måste man nog lägga till minst en timme, till en restid som redan är en timme. Till saken hör att många har flera byten som ska fungera, så 15 minuters försening kan innebära 60 minuter i slutändan. Lägg till att det är många småbarnsföräldrar, där det ska lämnas och hämtas på dagis.

    Du får tänka på att under rusningstrafiken (som i Stockholm börjar före halvsju och slutar strax innan 10) så är det fullt överallt, på vägarna och i kollektivtrafik.


    Tack, jag vet det efter tio år i stan.

    Själv ska jag ut till Arlanda varje morgon, via stan.
  • sextiotalist
    Anonym (TS) skrev 2018-12-12 08:18:01 följande:
    Jag tycker också det är surt! Men jag tar en taxi och SL betalar. Har jag gjort flera gånger.

    Det är så det är att bo i en stad. Jag tycker det är värt det.

    Stockholmarna skulle alla ha bott i en storstad några år och lärt sig åka kollektivtrafik... De är nämligen urusla på att trycka ihop sig så fler får plats. Men det kanske är en typisk svensk grej?
    Jag skulle nog säga tvärtom, de är väldigt duktiga på att trycka ihop sig, när man åker t-bana i rusningstrafik så kan man lyfta fötterna och ändå stå kvar, det gäller även i mitten av vagnarna.
    Däremot är de urusla på det i Skåne, där folk stannar halvvägs in i bussen och där är det tight, men det är massor av plats längre bak, det gäller även Pågatågen och Öresundstågen, de är urkassa på att sprida sig längs vagnen, de flesta står kvar vid utgången.


  • Anonym (TS)
    Limajo skrev 2018-12-12 08:17:58 följande:

    Panik är väl att ta i.... Men det är klart stt det är frustrerande när systemen man är beroende av inte funkar.

    Det är ju inte så lätt att hitta en taxi när kollektivtrafiken strular. Gör den det pga dåligt väder är det inte ens säkert att det finns nån taxi alls.

    Att jag har små marginaler beror på att jag prioriterar att inte dra upp barnen supertidigt på morgonen och köra iväg dem till fritids ifall bussen kanske inte kommer.

    Sen sker drygt en miljon tunnelbaneresor och en miljon bussresor per dygn med SL och systemen saknar redundans, så det är ju inte konstigt att det blir jättestökigt när det inte fungerar.


    Bra att du prioriterar barnen! Men det blir ju till en kostnad.

    Ja, panik är att ta i, men varför så frustrerade och arga. Väldigt många stod vid Centralen i morse och ringde runt till folk och var arga.
  • sextiotalist
    Anonym (TS) skrev 2018-12-12 08:21:58 följande:
    Tack, jag vet det efter tio år i stan.

    Själv ska jag ut till Arlanda varje morgon, via stan.
    Där har du redundans. Arlanda Express.

    Jag som lämnat Stockholm är lika imponerad vilket bra flyt det ändå är varje gång jag är uppe och hur tålmodiga folk är när det inte fungerar, med dessa mängder med folk, vet ju hur det är i Skåne, där man äntligen, i Malmö, lärt sig två saker, släpp av de avstigande innan du själv går på, gå till höger i rulltrappan
  • Anonym (TS)
    sextiotalist skrev 2018-12-12 08:22:40 följande:

    Jag skulle nog säga tvärtom, de är väldigt duktiga på att trycka ihop sig, när man åker t-bana i rusningstrafik så kan man lyfta fötterna och ändå stå kvar, det gäller även i mitten av vagnarna.

    Däremot är de urusla på det i Skåne, där folk stannar halvvägs in i bussen och där är det tight, men det är massor av plats längre bak, det gäller även Pågatågen och Öresundstågen, de är urkassa på att sprida sig längs vagnen, de flesta står kvar vid utgången.


    Kanske beror på vad man jämför med då. Jag jämför med London, där var det verkligen tryck! Och om någon inte tryckte på så var det alltid någon solidarisk som fräste till dem.

    Tittade in i tåget i morse och fem fler hade fått plats på de där tre metrarna. Tänk hur många fler som hade fått plats i hela tåget!
Svar på tråden Varför får stockholmarna panik när kollektivtrafiken brakar??