• Fritidsmamman

    Hur många timmar/dag går ditt barn i skolan, samt till vilken tid om kvällarna är barnet kvar på fritids?

    Som rubriken lyder:

    - Antalet timmar i skolan?
    - När blir barnet hämtat på fritids?

    - Och även; vid vilken ålder kunde barnet vara hemma själv i några timmar efter skolan, och således slippa fritids?

  • Svar på tråden Hur många timmar/dag går ditt barn i skolan, samt till vilken tid om kvällarna är barnet kvar på fritids?
  • PH76

    Våra barn är på förskola och förskoleklass, de lämnas 08.00 och hämtas 16:00.

  • Alexi

    Våra barn går i tvåan och fyran. Barnet i tvåan lämnas 07.45-08 och hämtas vid 15.30-16.

    Barnet i fyran går till skolan runt kl 08 och är kvar på fritids i princip alla dagar till kl 16 eftersom hon älskar att vara där, hon skulle få gå hem tidigare om hon ville.

    Från typ vårterminen i trean började vi tycka att hon kunde vara hemma lite på eftermiddag ensam om hon ville.

    Så alla barn längtar inte efter att slippa fritids.

  • syntharen

    Äldsta sonen går i tvåan, skolan börjar 8.20 (2 dagar i veckan kl 9.00) och slutar 14.00. Han kommer till fritids ca 7.30 och hämtas just nu 14.45. Han älskar fritids och skulle gärna vara där längre på dagarna.

  • Duckan

    Börjar skolan 8.15 och slutar olika alla dagar men ca 14. När hon gick på fritids hämtade vi strax innan 17. Hon började skippa fritids när hon gick i 4:an.

  • SilverEmma

    Har en i tvåan och en i trean, de går i skolan mellan ca 8-13 (14 vissa dagar). Jag har satt att de går på fritids till 16, yngsta trivs inte så bra där så hon har fått börja gå hem tidigare den här terminen. Äldsta är kvar till 16 de flesta dagar.

  • elsi
    Fritidsmamman skrev 2018-12-12 09:30:59 följande:

    Som rubriken lyder:

    - Antalet timmar i skolan?
    - När blir barnet hämtat på fritids?

    - Och även; vid vilken ålder kunde barnet vara hemma själv i några timmar efter skolan, och således slippa fritids?


    Min 13-åring går ca 5-6 timmar i skolan (8/9-14/15) och har inte fritids. Slutade på fritids från höstterminen i fyran.

    Min 10-åring går ca 4-6 timmar i skolan (8-13/14) och har fritids till kl 15.00 då hon går hem själv. Hon är då ensam eller med 13-åringen till ca 17 när förälder kommer hem, så har det varit hela höstterminen. Hon vill inte gå kvar på fritids men vi vill att hon går kvar hela trean ut vilket är även nästa termin. 

    Det är individuellt när barnen kan vara ensamma hemma några timmar men våra barn har varit det från ca 9-9½ års ålder. Båda har då velat det själva och drivit på och vi har provat först och sen ökat tiden de är ensamma hemma. I början fick de gå hem själva och vi möttes hemma, sen en timme ensamma, två timmar etc. De har även fått vara ensamma hemma vid andra tillfällen från den åldern tex när vi åkt och handlat eller andra kortare ärenden. 

    Nu kan 13-åringen stötta upp så att de kan vara ensamma tillsammans ytterligare lite längre. Han kan fixa mat och vara lite "barnvakt" vid enstaka tillfällen. barnen växer med ansvaret också och mognar av att få vara lite självständiga och utmana sig. 
  • hammarhajen

    Slippa fritids?

    Jag tycker att det är bra att de är där, med kompisar, utelek och aktiviteter istället för att sitta vid en skärm hemma. 

    Men sen har jag aldrig tävlat i "hämta-först-vinner-tävlingen" heller.

  • hammarhajen

    Slippa fritids?

    Jag tycker att det är bra att de är där, med kompisar, utelek och aktiviteter istället för att sitta vid en skärm hemma. 

    Men sen har jag aldrig tävlat i "hämta-först-vinner-tävlingen" heller.

  • hammarhajen

    Slippa fritids?

    Jag tycker att det är bra att de är där, med kompisar, utelek och aktiviteter istället för att sitta vid en skärm hemma. 

    Men sen har jag aldrig tävlat i "hämta-först-vinner-tävlingen" heller.

Svar på tråden Hur många timmar/dag går ditt barn i skolan, samt till vilken tid om kvällarna är barnet kvar på fritids?