• Anonym (Vill gå ner i vikt)

    Ecitalopram eller fluoxetin

    Hej som många andra så har jag ökat tretton kilo sedan jag startade med ecitalopram (obs!stavfel hoppas att ni vet vilken jag menar?)

    Har hört att man eventuellt till och med kan gå ner i vikt av fluoxetin, finns det någon som har erfarenhet?

    Kan man byta ssri preparat bara sådär? äter i dag 20mg 

  • Svar på tråden Ecitalopram eller fluoxetin
  • Anonym (anonym)

    Det är olika för alla. Men byta kan du göra. Tycker du att medicinen hjälper då?

  • Anonym (Vill gå ner i vikt)

    Ja den hjälper men jag vill inte vara såhär överviktig längre. Är van att väga ca 63 kg är nu uppe i 78 kg 167 lång. Det finns liksom inget stopp.

  • Anonym (Vill gå ner i vikt)

    Nu har jag fått recept på fluoxetin mylan 20 mg. Byter nästa vecka. Hoppas att den har lika effekt och skillnaden blir bara vikten hoppas...

  • Anonym (CG)
    Anonym (Vill gå ner i vikt) skrev 2018-12-12 10:21:15 följande:

    Hej som många andra så har jag ökat tretton kilo sedan jag startade med ecitalopram (obs!stavfel hoppas att ni vet vilken jag menar?)

    Har hört att man eventuellt till och med kan gå ner i vikt av fluoxetin, finns det någon som har erfarenhet?

    Kan man byta ssri preparat bara sådär? äter i dag 20mg 


    Låt inte det någon skriver här vägleda dig.
    Finns inget entydligt svar därför vi kan reagera så olika.

    Blev som en zombie av Escitalopram. Sov mest. Avslagen.
  • Anonym (anonym)

    För mig har inte ett enda ssri hjälpt det minsta och har provat många olika.

  • Anonym (CG)
    Anonym (anonym) skrev 2018-12-12 14:46:39 följande:

    För mig har inte ett enda ssri hjälpt det minsta och har provat många olika.


    Låter som du bör testa SRNI.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (CG) skrev 2018-12-12 20:42:55 följande:

    Låter som du bör testa SRNI.


    Det har jag med gjort.
  • Anonym (Mango)
    Anonym (CG) skrev 2018-12-12 20:42:55 följande:

    Låter som du bör testa SRNI.


    Glömde citera.
  • Anonym (Fd Deprimerad)

    Jag bytte till Fluoxetin efter att jag gick upp i vikt med setralin. Fluoxetin ger minskad aptit ( vanlig biverkning) vid insättning men inte så mycket så jag tappade i vikt. Det positiva var dock att den inte ökade min aptit så som setralinet gjort. Jag fick för övrigt slita i 7 månader med lågkalorikost för att gå ner de 14 kilo jag gått upp med setralinet.

  • Anonym (anonym)
    Anonym (Mango) skrev 2018-12-13 00:02:01 följande:

    Vad är skillnaden mellan dem?


    De är olika med tex serotonin nivån, noradrenalin osv. Så de funkar inte likadant kan man väl säga. Men gillar inte ändå att de mixtrar på det sättet med mediciner på folk nu för tiden.
  • Anonym (anonym)

    Istället för att komma på anledningen till personen är deprimerad eller har ångest provar man massa mediciner liksom som ställer om i hjärnan. Kan ju inte vara bra.

  • Anonym (Mango)
    Anonym (anonym) skrev 2018-12-13 06:53:51 följande:

    De är olika med tex serotonin nivån, noradrenalin osv. Så de funkar inte likadant kan man väl säga. Men gillar inte ändå att de mixtrar på det sättet med mediciner på folk nu för tiden.


    Okej, tror jag förstår.
  • Anonym (Vill gå ner i vikt)

    Tror ni att jag kan börja med flouxin direkt alltså inte ta ecitolopram ikväll ta 20 mg flouxin utan att få biverkningar?

  • Anonym (anonym)
    Anonym (Vill gå ner i vikt) skrev 2018-12-15 15:55:59 följande:

    Tror ni att jag kan börja med flouxin direkt alltså inte ta ecitolopram ikväll ta 20 mg flouxin utan att få biverkningar?


    Fråga någon sjuksköterska på nån rådgivning, det vore nog bäst.
  • Anonym (anonym)

    Eller din läkare då, men det är ju lite svårt när det är helg menar jag.

Svar på tråden Ecitalopram eller fluoxetin