• Gssons

    Sambos,bebis, vad är "rättvis" ekonomi?

    Jag och min sambo har varit tillsammans i åtta år. Min sambo har haft fast jobb och lön under dessa år, jag har jobbat extra, pluggat och nu har jag ett fast jobb med hyffsad lön. Jag har i och med detta haft väldigt varierande inkomst under dessa år men vi har alltid delat lika på de fasta utgifterna. Jag har inga direkta fritidsintressen medans min sambo har flera (och dessutom ganska dyra sådana).

    Nu till min fråga; vi har nu blivit föräldrar och jag är hemma från jobbet och min sambo jobbar som vanligt. Vi betalar fortfarande hälften av alla fasta utgifter. Detta leder till att jag inte har så mkt kvar i plånboken efter att alla räkningar är betalda( jag tar inte ut full föräldrarpenning) Min sambo tycker att jag får skylla mig själv för att jag inte tar ut fler dagar... Men jag prioriterar ju att va hemma med vårt barn och kanske vill nåla lite o dra ner på vissa utgifter vilket han inte verkar vilja.....

    Det har ju funkat innan bebis men nu känner jag att vi tänker så sjukt olika kring detta och kan inte diskutera utan att vi blir osams (han är bättre på att argumentera)....

    Skulle va intressant o höra hur ni andra gör och vad ni tycker är lösningen...

  • Svar på tråden Sambos,bebis, vad är "rättvis" ekonomi?
  • Anonym (Millimeterrättvisa)

    Skulle aldrig kunna tänka mig annat än gemensam ekonomi.

    Ska ni dela upp ekonomin förutsätter jag att ni även delar föräldraledigheten rakt av.

    Jobba var annan dag. Ammar du får pappan 2ggr om dagen komma med babyn så den får mat.

  • Anonym (e)

    Är ni inte överens om hur länge barnet ska vara hemma? Har ni diskuterat det? Låter nämligen rätt märkligt att bara slänga ur sig att du får ta fler dagar, som att ni inte planerat alls.

  • CitronTulo

    Det vanligaste när man är föräldraledig är väl att man gemensamt kommit överens om hur man ska lägga upp det? Tycker för min del att om man har ekonomisk möjlighet att inte ta ut föräldrapenning alla dagar i veckan så är det väl rimligt att göra det! Och då betalar såklart den som jobbar mer till hushållet! Men det verkar inte som att ni har pratat ihop er om detta?
    Finns väl egentligen inget rätt eller del generellt, utan varje familj bestämmer vad som funkar bäst för dem i den situation de befinner sig i.

    Din sambo är inte beredd att dra ner på sina ekonomiska utsvävningar och du har valt att inte ta ut full FP för att kunna vara hemma längre.. ni prioriterar olika och jag tycker att det är lite märkligt att ni inte pratat om detta tidigare?

  • Anonym (P)

    Uppenbarligen saknar ni en plan och har inte pratat igenom detta. En utdragen föräldraledighet är kanon ur barn-föräldraperspektivet men kräver inskränkningar i ekonomin, det verkatr inte din sambo ha fattat. Med barn ställs saker och ting på sin spets, ni måste samarbeta.
    Sätt dig ner och prata med din sambo. Ni måste ju veta redan nu hur länge du ska vara ledig? Ska han vara föräldraledig? Förklara att du inte kan ta ut alla föräldradagar om ledigheten ska vara x antal månader. Och att din inkomst då blir lägre, orimligt låg jmf med hans.

  • sextiotalist
    Gssons skrev 2018-12-12 10:34:45 följande:

    Jag och min sambo har varit tillsammans i åtta år. Min sambo har haft fast jobb och lön under dessa år, jag har jobbat extra, pluggat och nu har jag ett fast jobb med hyffsad lön. Jag har i och med detta haft väldigt varierande inkomst under dessa år men vi har alltid delat lika på de fasta utgifterna. Jag har inga direkta fritidsintressen medans min sambo har flera (och dessutom ganska dyra sådana).

    Nu till min fråga; vi har nu blivit föräldrar och jag är hemma från jobbet och min sambo jobbar som vanligt. Vi betalar fortfarande hälften av alla fasta utgifter. Detta leder till att jag inte har så mkt kvar i plånboken efter att alla räkningar är betalda( jag tar inte ut full föräldrarpenning) Min sambo tycker att jag får skylla mig själv för att jag inte tar ut fler dagar... Men jag prioriterar ju att va hemma med vårt barn och kanske vill nåla lite o dra ner på vissa utgifter vilket han inte verkar vilja.....

    Det har ju funkat innan bebis men nu känner jag att vi tänker så sjukt olika kring detta och kan inte diskutera utan att vi blir osams (han är bättre på att argumentera)....

    Skulle va intressant o höra hur ni andra gör och vad ni tycker är lösningen...


    Vi har löst det genom att procentuellt (inte på kommatecknet) fördelat de gemensamma utgifterna (boende, mat, gemensamma aktiviteter, semestrar, gemensamma barn etc). Egna utgifter som hobby, i sambons fall hans tidigare barn och hans hobby, i mitt fall sommarhuset och studielån, har vi betalat ur egen ficka.
    Vi har många år tillsammans och ytterst sällan bråkat om pengar (även om vi har haft det väldigt, väldigt tufft under en längre period).


  • Gssons

    Vi har diskuterat men inte så bra på o diskutera färdigt... Min sambo ska vara föräldraledig men inte bestämt hur länge...

    Jag försöker sammarbete och funderar mycket på detta medans han bara tar allt som det kommer... Så visst ni har rätt i att vi inte har planerat i förväg hur länge vi planerar vara hemma..

  • JennieLj

    Vi har en fyramånaders bebis och har inte heller gemensam ekonomi. Innan vår son föddes delade vi lika på alla gemensamma kostnader, men då vi inte tycker att bara en av oss ska påverkas när vi är föräldralediga har vi börjat dela upp pengarna vid löning. Vi har utgått från de löner vi har när vi jobbar heltid, och eftersom min sambo tjänar ca.3000 kr mer än mig behåller han dem och resten av hans lön, samt min föräldrapenning går in på ett gemensamt konto. Där behåller vi så mycket pengar som vi anser att vi behöver för mat och hyra, och det som blir över delar vi lika på och för tillbaka till våra privata konton. På så sätt kan vi gemensamt ta beslut om hur många föräldradagar vi ska ta ut samt vem som ska vara hemma, utan att någon av oss förlora mer ekonomiskt. Funkar bra för oss!  

  • Anonym (e)
    Gssons skrev 2018-12-12 11:26:01 följande:

    Vi har diskuterat men inte så bra på o diskutera färdigt... Min sambo ska vara föräldraledig men inte bestämt hur länge...

    Jag försöker sammarbete och funderar mycket på detta medans han bara tar allt som det kommer... Så visst ni har rätt i att vi inte har planerat i förväg hur länge vi planerar vara hemma..


    Då får ni först och främst sätta er ner och diskutera färdigt, gör en gemensam plan för hur föräldraledigheten ska se ut, hur länge barnet ska vara hemma och hur ni ska dela föräldraledigheten. Blir det ojämnt får han kompensera din inkomstförlust eller tvärtom, (fast jag gissar att det inte är så stor chans.)
  • Anonym (Maj)

    Min man skulle aldrig få för sig att lägga sig i hur länge jag ville vara hemma med våra barn. Eller hur många dagar jag plockade ut i veckan.

    Shit vilken jobbig sits!

    Ni måste verkligen sätta er ner och försöka prata igenom det.

    Kanske kan ni ha någon med? Typ din mamma? Hans mamma?

    Det bästa vore väl ändå om alla pengar gick in på ett gemensamt konto?

  • Gssons

    Jättejobbigt. Har försökt o diskutera med honom både i sällskap med min mamma och hans syster.... Men ledde inte till nåt...

    Sen kan jag väl tillägga att jag är superekonomisk/snål medans han är rätt duktig på att slösa o leva livet... Dyra hobbies vilket och sticker i ögonen på mig när jag vara lever på 1000kr efter alla fasta utgifter.....

  • Anonym (e)
    Gssons skrev 2018-12-12 15:03:58 följande:

    Jättejobbigt. Har försökt o diskutera med honom både i sällskap med min mamma och hans syster.... Men ledde inte till nåt...

    Sen kan jag väl tillägga att jag är superekonomisk/snål medans han är rätt duktig på att slösa o leva livet... Dyra hobbies vilket och sticker i ögonen på mig när jag vara lever på 1000kr efter alla fasta utgifter.....


    Han vill inte prata? Här är 4 alternativ du kan välja mellan iallafall.
    1. Ta ut fler dagar och så snart som möjligt går du tillbaka till jobbet och informerar honom om att det är hans tur att vara hemma nu.
    2. Stå ut, du har ändock valt att skaffa barn med denna man utan att göra upp en plan som fungerar för er båda.
    3. Börja jobba extra för att dra in mer pengar.
    4. Säg ifrån på skarpen till din sambo att ni är vuxna och föräldrar och det är dags att bete sig så också om ni ska ha en framtid tillsammans.
  • Anonym (Anna)

    Tycker ert nuvarande system är väldigt orättvist, någon ska väl vara hemma med barnet eller?

    Vi gjorde/gör (Min man jobbar 80% och jag 100% nu när barnet går på föris) så att vi varje månad först lägger alla pengar som kommer in i en pott. Sen sätter vi in en summa pengar som ska gå till mat (till alla) och utgifter för barnet på ett konto, betalar efter det alla gemensamma räkningar från potten och slutgiltligen delar den summa som är kvar på två. Den summan får man sedan betala sina privata räkningar med (typ CSN, mobil, Spotify etc) och roa sig med det som blir över :)

    Vi tycker det är rättvist och funkar mkt bra för oss.

  • Anonym (Zzzz)

    Jag tar inte ut full FP. Innan barnet betalade vi 50/50 på gemensamma utgifter (hyra, el, bredband etc) men han betalade sin bil och kostnader till den, jag betalade 1000kr extra till maten för oss båda samt katternas försäkring så det jämnade ut sig någorlunda i slutändan. Jag nyttjar bilen då och då...

    Nu gör vi så att jag betalar all mat, alla blöjor och all mat till barnet samt katternas försäkring och även mina egna utgifter (telefon + fack) och han står för resten. Jag får även hela BB. Behöver jag extra pengar ber jag honom swisha så löser det sig! Han betalar barnets kläder oftast

  • FuckGoggleAskMe

    Jag tycker att varje människa ska klara av sina egna kostnader. Har man barn borde man alltså betala hälften för barnet och hälften för inkomstbortfallet för den förälder som är hemma för att ta hand om barnet. Med andra ord, har man ett barn får båda skramla ihop pengarna som behövs om en är hemma, förutsatt att man är överens om hur länge var och en stannar hemma. Den som inte tar hand om barnet måste ju skjuta till mera pengar som kompensation just för att han/hon inte har hand om barnet. Hur länge barnet stannar hemma med en förälder, måste man vara överens om, samt hur mycket föräldradagar man tar. (Själv har jag ju inte levt enligt det, bara jag var hemma med barnet och jag betalade det mesta).

  • annabellelee
    Gssons skrev 2018-12-12 11:26:01 följande:

    Vi har diskuterat men inte så bra på o diskutera färdigt... Min sambo ska vara föräldraledig men inte bestämt hur länge...

    Jag försöker sammarbete och funderar mycket på detta medans han bara tar allt som det kommer... Så visst ni har rätt i att vi inte har planerat i förväg hur länge vi planerar vara hemma..


    Bestäm detta, annars är risken att det blir till noll och intet i slutändan.

    Vi har fördelat kostnaderna så att båda har lika mycket kvar när fasta kostnader är borträknade. Den som är FL ska inte behöva straffas för det, eftersom barnen är bådas.
Svar på tråden Sambos,bebis, vad är "rättvis" ekonomi?