• Gssons

    Sambos,bebis, vad är "rättvis" ekonomi?

    Jag och min sambo har varit tillsammans i åtta år. Min sambo har haft fast jobb och lön under dessa år, jag har jobbat extra, pluggat och nu har jag ett fast jobb med hyffsad lön. Jag har i och med detta haft väldigt varierande inkomst under dessa år men vi har alltid delat lika på de fasta utgifterna. Jag har inga direkta fritidsintressen medans min sambo har flera (och dessutom ganska dyra sådana).

    Nu till min fråga; vi har nu blivit föräldrar och jag är hemma från jobbet och min sambo jobbar som vanligt. Vi betalar fortfarande hälften av alla fasta utgifter. Detta leder till att jag inte har så mkt kvar i plånboken efter att alla räkningar är betalda( jag tar inte ut full föräldrarpenning) Min sambo tycker att jag får skylla mig själv för att jag inte tar ut fler dagar... Men jag prioriterar ju att va hemma med vårt barn och kanske vill nåla lite o dra ner på vissa utgifter vilket han inte verkar vilja.....

    Det har ju funkat innan bebis men nu känner jag att vi tänker så sjukt olika kring detta och kan inte diskutera utan att vi blir osams (han är bättre på att argumentera)....

    Skulle va intressant o höra hur ni andra gör och vad ni tycker är lösningen...

  • Svar på tråden Sambos,bebis, vad är "rättvis" ekonomi?
  • Anonym (Millimeterrättvisa)

    Skulle aldrig kunna tänka mig annat än gemensam ekonomi.

    Ska ni dela upp ekonomin förutsätter jag att ni även delar föräldraledigheten rakt av.

    Jobba var annan dag. Ammar du får pappan 2ggr om dagen komma med babyn så den får mat.

  • Anonym (e)

    Är ni inte överens om hur länge barnet ska vara hemma? Har ni diskuterat det? Låter nämligen rätt märkligt att bara slänga ur sig att du får ta fler dagar, som att ni inte planerat alls.

  • CitronTulo