• Yenn

    Hur dela upp boende för 1,5-åring?

    Ni som separerat och har små barn, hur gör ni med boendeuppdelningen? Varannan vecka känns ju alldeles för långt. Mitt barn är 17 månader och vi har hittills kört på två nätter i taget, och har nyligen börjat med varannan helg också och då är det fredag-måndag. Men andra jag pratar med kör med varannan vecka från start och tycker det verkar krångligt så som vi gör.

    Jag kan inte föreställa mig att vara ifrån barnet en vecka både för min och hens skull. Hur gör ni?

  • Svar på tråden Hur dela upp boende för 1,5-åring?
  • Anonym (Hanna)

    Hade ALDRIG haft varannan vecka med ett barn så litet barn. Tycker det ni gör nu funkar bra, så hade jag gjort.

  • Anonym (L)

    Vi separerade när sonen var 1 1/2 och dottern 6 månader . Dom bodde hos mig istort sätt helt tid, pappan kom och hämta dom lite då och då och dom sov där ibland på helgen. ( passade inte vättre förns han bytte jobb)Tills dottern var 1 1/2 och sonen 2 1/2 sen hade vi barnen varannan vecka. Det här funkat hur bra som helst, det var ibland som någon av dom hade en mamma period och om då var det självklart inga problem att dom kom till mig och sov istället . Det händer fortfarande att donnan ringa vid något tillfälle o fråga om dom får komma en natt eller så och även tvärt om när dom är hos mig till pappan. Idag är dom 8 och 9 år. För oss har det aldrig någonsin varit problem med varannan vecka och barnen har tagit det hur bra som helst. Jag tror att det var jag som förälder som snarare hade det jobbigt och skyllde över det på barnen. Att dom inte kunde va utan mig en vecka, för det kan dom utan att ta någon som helst skada.

    Våra barn hade tagit betydligt större skada av att ha det hattigt med någon dag i taget, det är jag helt säker på. Vi hade ett par vänner som gjorde så och deras barn var helt förstört hon förstod aldrig vem det var som hon skulle vara hos . Och frågade alltid när man kom till dagis om jag visste vem hon skulle vara hos.

    Men som sagt allt funkar olika på alla barn. Det finns lösningar på allt:)

  • Anonym (Ja)

    För så små barn är det bäst att köra 2+2+3. Alldeles för långt med varannan vecka.

  • Mrs Moneybags

    Jag vet att detta inte är en populär åsikt, men jag tycker inte att ett så litet barn ska bo växelvis mer än några dagar här och där. En så liten behöver en fast punkt i tillvaron...det gör vi ju alla, förstås! 

    Men en hel vecka låter på tok för långt. Jag skulle inte ens kunna vara utan min 7-åring en hel vecka, så ett par dagar som ni har kört låter bra. Man får ju utgå från sin egen situation och sitt eget barn, även om alla man frågar har olika åsikter (inkl mig själv). 

    Vad mår barnet bäst av, tro?

  • mammalovis

    För barn som är yngre än 3 år rekommenderas inte varannan vecka. Främst är det väl för att minnet av den frånvarande föräldern inte är tillräckligt starkt och att bygga vidare på anknytningen.

    För vår del rekommenderades att umgänget hellre var ofta och lite kortare tid än längre tid emellan, då jag tagit det stora ansvaret och pappan inte klarade av mer.

    I er situation är det väl alldeles ypperligt att ha kortare tider hos varje förälder.Så funkar det kör på det och strunta i vad andra tycker. 2+2+3 är nog det vanligaste om man ser till barnets behov.

    Att småbarn har svårt med tid överlag är ju inget konstigt. De behöver ju bli minst 4-5 år innan de har koll på vilken dag det är med mer säkerhet. Små barn räknar 1,2 många typ.

    Sedan kan ett längre umgänge fungera bättre för syskon för då har de ju en viss trygghet i varandra.

  • Fru Ve

    Nu är vi inte separerade men jag hade absolut kört 2 dagar åt gången med min son på drygt 1,5 år om det gällt oss. En vecka är alldeles för länge åt gången för en sån liten.

  • Anonym (Carro)

    Vi var separerade mellan 0-3 vid 7 månader hade han henne på dagarna, sen körde vi varannan helg och en till natt i veckan alltså 3 nätter i veckan men max två i rad så hade vi tills vi vart ett par igen, vi alla trivdes med de upplägget

Svar på tråden Hur dela upp boende för 1,5-åring?