• Siden
    Äldre 12 Dec 16:12
    2942 visningar
    28 svar
    28
    2942

    Ny forskning om bonusfamiljen - håller du med?

    Jag såg på tema-veckan "Bonusfamiljen" hos Malou Efter tio i TV4 nyss. Går att kolla på Youtube eller tv4.se.
    Dom presenterade ny forskning om bonusfamiljer och framförallt om styvmammor som var väldigt intressant tyckte jag.

    För det första: Styvmammor upplever mer stress än både biologiska mammor, biologiska pappor och bonuspappor. Det finns till och med forskning som visar att bonusmammor upplever mer stress än mammor som har barn med Adhd. (!) På gruppnivå.
    Detta berodde enligt experten på de otydliga och motsägelsefulla kraven på bonusmammor, från omvärlden och från en själv, att både vara omhändertagande och ?moderlig? OCH att leva som självständig kvinna med ett eget liv och en egen karriär, socialt liv, ev. eget barn etc.

    För det andra: Forskningen visar att styvfamiljen funkar bäst när den biologiska föräldern fortsätter ta allt föräldraansvar. Forskning visar att bonusbarnen mår bäst när bonusförälder inte tar ett föräldraansvar utan mer är som en kompis/pappas flickvän/faster. MEN forskning visar även att den biologiska föräldern mår bäst om bonusföräldern delar ansvaret och tar ett föräldraansvar.

    Dom pratade även om att styvmammor väldigt lätt hamnar i ?elaka styvmamman?-facket.
    Många bonusmammor vittnar om att känslorna av övergivenhet, svartsjuka på bonusbarnet och utanförskap kan få en att KÄNNA sig som elaka styvmamman, just på grund av de ?förbjudna? känslorna man har.
    Vad tycker ni om detta, håller ni bonusmammor med?

  • Svar på tråden Ny forskning om bonusfamiljen - håller du med?
  • Anonym (Stämm­er bra)
    Äldre 12 Dec 17:24
    #1

    Detta stämmer in på mitt liv ur alla synvinklar. Min pappas nya kvinna tog inget föräldraansvar över mig när jag var liten. Däremot blev hon en av mina bästa och närmaste vänner.

    Var bonusmamma till min exmakes son och detta var enormt tärande i förhållande till att vara mamma till mina biologiska barn (och jämförelsevis enormt mycket mer tärande än att vara bonusmamma till mina nuvarande bomusar). Jag hade en massa (orimliga) krav och förväntningar på mig. Och aldrig några rättigheter. Bonus behandlade mig som en dörrmatta och pappan sa aldrig ifrån. Och jag förväntades behandla bonus som en prins och blev utskälld om jag inte alltid gjorde "rätt".

    Min nuvarande har också barn och vi tar båda ansvar för våra egna barn. Vi leker och umgås mycket med varandras barn men ansvaret tar bioföräldern och detta fungerar utmärkt för oss. Vi fungerar perfekt ihop som bonusfamilj och ingen av oss känner press på att behöva ta ansvar för den andres barn. Vi hjälper varandra när det behövs och hjälper samtliga barn vid behov oavsett vems de må vara men det huvudsakliga ansvaret har var och en för sina barn. Jag och min nuvarande har aldrig kommit ihop oss om något som rör barnen. Vi har ganska lika syn på uppfostran och alla barn har samma regler.

  • sextio­talist
    Äldre 12 Dec 17:36
    #2

    Check på samtliga punkter

  • Siden
    Äldre 12 Dec 17:42
    #3

    Vad bra att du är i en bonusfamilj som funkar! Känner igen det där med min egen styvmamma, hon la sig aldrig i något föräldraansvar utan var mer som en vuxen vän, har en jättebra relation med henne...

    Jag tycker att jag har en fin relation med mitt nuvarande bonusbarn men bara så länge jag håller mig undan allt ansvar och bara plockar russinen ur kakan så att säga. Så fort jag börjar ta mer ansvar irriterar jag mig på barnet och känner mig bitter. Tyvärr är jag och min partner inte överens om vilket ansvar jag ska ta, han vill hellre att jag engagerar mig mer, tar hälften av allt i hushållet, hittar på egna grejer med bonusbarnet, tar det mesta av ansvaret över det gemensamma barnet etc. vilket jag vägrar. Det leder till en massa gräl.

  • sextio­talist
    Äldre 13 Dec 07:41
    #4

    Vad tyst det är i tråden, jag hade förväntat mig en drös personer som skulle skriva att det är så fel att kvinnorna tar en roll där de tar ett steg tillbaka och att dessutom de mår bra av det (och att det är också den rollen som fungerar bäst för barnen rent generellt).

  • Anonym (Quinn­a)
    Äldre 13 Dec 08:06
    #5

    Håller med. Jag är dock inte själv bonusmamma men har vuxit upp med en bonuspappa och har nu en ny man.

    Pga mycket dåliga upplevelser en barndom kantad av bråk pga en sträng och elak styvpappa. Har jag tagit beslutet att min nya man inte ska ta något föräldraansvar för barnen. De har redan en närvarande pappa.

    Jag tror iof det blir andra resultat i en sån studie om barnet är litet och det inte finns en annan förälder i bilden. Antagligen också om det hade varit pappor de undersökte (pga mammor alltid har högre krav och högre stress).

  • Anonym (less)
    Äldre 13 Dec 08:31
    #6

    fan vad less jag blir.

    det suger ju bara på alla sätt att vara mamma/bonusmamma/kvinna där barn är inblandade.

    så deprimerande och jobbigt allt känns. finns ingen glädje nånstans. Rynkar på näsan

  • Anonym (JW)
    Äldre 13 Dec 08:36
    #7
    Anonym (less) skrev 2018-12-13 08:31:37 följande:

    fan vad less jag blir.

    det suger ju bara på alla sätt att vara mamma/bonusmamma/kvinna där barn är inblandade.

    så deprimerande och jobbigt allt känns. finns ingen glädje nånstans. Rynkar på näsan


    Det är helt frivilligt att vara/bli bonusförälder. Vill man inte det ger man bara fan i att bli tillsammans med någon som redan har barn, svårare än så är det inte. Så sluta gnälla.
  • Anonym (less)
    Äldre 13 Dec 08:40
    #8
    Anonym (JW) skrev 2018-12-13 08:36:43 följande:
    Det är helt frivilligt att vara/bli bonusförälder. Vill man inte det ger man bara fan i att bli tillsammans med någon som redan har barn, svårare än så är det inte. Så sluta gnälla.
    Lägg ner. 
  • Anonym (kliv)
    Äldre 13 Dec 08:41
    #9
    Anonym (less) skrev 2018-12-13 08:31:37 följande:

    fan vad less jag blir.

    det suger ju bara på alla sätt att vara mamma/bonusmamma/kvinna där barn är inblandade.

    så deprimerande och jobbigt allt känns. finns ingen glädje nånstans. Rynkar på näsan


    Men det går ju alldeles utmärkt då att kliva av det livet och välja något annat. 
  • Anonym
    Äldre 13 Dec 08:49
    #10
    Anonym (less) skrev 2018-12-13 08:31:37 följande:

    fan vad less jag blir.

    det suger ju bara på alla sätt att vara mamma/bonusmamma/kvinna där barn är inblandade.

    så deprimerande och jobbigt allt känns. finns ingen glädje nånstans. Rynkar på näsan


    Vem bryr sig va du tycker. 
Svar på tråden Ny forskning om bonusfamiljen - håller du med?