• MaaxMaax

    Vilket namn tycker ni är finast?

    Vilket av dessa namn tycker ni bäst om, och vad tycker ni om alla namn generellt?


    Simul Justus et Peccator
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket namn tycker ni är finast?
  • OlgaElvira

    Väljer Jonatan, tätt följt av David, Daniel och Johannes. Jag är lite tveksam till namnet Paul, ett utmärkt namn i och för sig med det är altid lite frågetecken om hur det ska uttalas, Pål eller Paul. Men det är egentligen ett mindre problem, omgivningen lär sig snabbt hur det ska sägas.
    Man får nog räkna med att det snabbt blir smeknamn när det gäller Jonatan, Daniel och Johannes.

  • fluu

    Alla namnen är klassiska, vackra, gångbara och bra. Johannes är dock en riktig favorit hos mig! Det låter så snällt och stabilt. Och så förekommer det på en underbar karaktär i min favoritbokserie.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Mint

    Bra namn allihop, men min personliga favorit är Jonatan. Är väl inte överförtjust i Daniel men det är ju liksom inget objektivt fel på det...

  • Kusinen

    Johannes och David gillar jag bäst. Kopplar namnen ganska starkt till tidigare generationer och tycker att Johannes passar bäst in tidsmässigt.

  • OlgaElvira

    En viktig aspekt att tänka på är att namnet fungerar ihop med efternamnet. Jag har träffat på kombinationer som ställer till det för folk, speciellt i vuxenlivet. Som barn använder man själv sällan sitt efternamn.

    Lite besvärligt om förnamnet slutar på samma stavelse som efternamnet börjar på. Det flyter ihop och blir svårt att uppfatta. Ex.vis Johannes Eskilsson, fina namn båda två men det blir eses där i mitten.

  • Bunny on speed

    Jag kan inte välja mellan Johannes, David och Jonathan :)

    Dock ogillar jag Jonte som smeknamn.

    Paul är klurigt pga olika uttal.


    Bunnies, it must be bunnies!
  • trollhona

    Jonathan tycker jag är finast, men gillar inte "Jonte" som det alltid blir på svenska. Så jag röstade på David.

  • Xenia

    Alla namnen är fina klassiska namn. Jag röstade på Johannes i förhoppning att ev smeknamn blir Hannes (Johan är alldeles för vanligt).

    Daniel tycker jag sämst om, men bara för att det är så himla vanligt, inget fel på namnet i sig.

  • Nimzay

    Kunde inte rösta för hade svårt att bestämma mig för vilket jag skulle välja. Tycker att Johannes, Daniel och David är ganska fina alla tre så kunde inte bestämma mig för vilket jag skulle välja utav dessa. Jonatan och Paul är jag väl i så fall aningen mer tveksam till för min del.

    Lite mer om hur jag tycker om namnen: 

    Johannes - Ganska vackert namn. Känns både gulligt och ståtligt på samma gång på nåt sätt.

    Jonatan - Gillar personligen inte alls speciellt mycket. Tycker för min del inte alls det låter speciellt fint. Jonte som smeknamn tycker jag personligen inte heller låter alls vidare fint.

    Daniel - Låter riktigt vackert faktiskt när jag tänker efter.

    David - Mycket fint namn egentligen. Precis som Johannes låter tycker jag det kan låta både gulligt och ståtligt.

    Paul - Tycker väl inte det låter sådär jättefint precis, men samtidigt ett helt okej namn tycker jag.

  • EnyaLouise

    Jag tycker Daniel är finast, men tycker absolut inte om Danne som smeknamn.
    Så om jag kunde garantera att barnet inte skulle få Danne som smeknamn hade jag valt det.

    För mig kommer Johannes på andra plats. De som heter Johannes i min närhet kallas Hannes och det tycker jag också är fint. Så jag hade valt Johannes, även om jag tycker Daniel är det vackraste namnet.

  • ALY538

    Vad får Johannes för smeknamn då? Hannes, eller? 


    - Och grattis på er namnsdag förresten, Johannesar! (ler)

  • Mint
    ALY538 skrev 2020-12-27 23:09:04 följande:

    Vad får Johannes för smeknamn då? Hannes, eller? 

    - Och grattis på er namnsdag förresten, Johannesar! (ler)


    Nja, skulle snarare gissa på Jojo, Jonne och liknande.
Svar på tråden Vilket namn tycker ni är finast?