• Äldre 12 Dec 21:33
    530 visningar
    7 svar
    7
    530

    Företagskassans riktlinjer och regler kring sjukskrivningar

    Hej!
     
    Finns det någon därute i etern som har koll på vilka riktlinjer och regler försäkringskassan har kring sjukskrivningar?
     
    Min Fru är sjukskriven för utbrändhet och depression sedan ~2 år och var på väg tillbaka till jobbet då hon gick från att arbeta 25% till 50%. 
    Sedan kom cancern...
    Hon har gått igenom operation och olika sorters cellgiftsbehandlingar och strålningsbehandlingar under 6 månader och har varit 100% sjukskriven. 
     
    Nu, 11 veckor erfter avslutat behandling (kvarstår "bara" 5år av hormonbehandlingar) har hon jobbat 25% i 5-6 veckor och skall ha ny avstämning med företagsläkaren i slutet av januari för att eventuellt gå upp till 50% efter detta. DÅ har Försäkringskassan bytt handläggare och ringer idag upp min fru och säger i princip följande:
     
    1. Ärendet hos Försäkringskassan skall avslutas enligt den nya handläggaren, hon får ersättning för 2 veckor till. Det spelar ingen roll att läkaren sjukskrivit henne på deltid och att läkaren anser att hon inte kan jobba 100%. 
     
    2. Det nya handläggaren vägrar att ställa upp på ett möte med läkaren och min frus chef då ärendet redan är avslutat enligt henne. -"kommer inte ändra på något". Det enda som kan förändra läget är om läkaren säger att min fru inte klarar av någon form av arbete.
     
    3. Handläggaren säger att min frus jobb är för mentalt krävande och att hon skall säga upp sig eller ta tjänstledigt och gå till arbetsförmedlingen och söka ett "kroppsarbete". Om det visar sig att hon in klarar ett kroppsarbete så kan hon försöka få till en ny sjukskrivning.
     
    Så, till mina frågor...
     
    Vilka rättigheter har vi? Kan man kräva en "second oppinion"? (För det verkar ju skilja enormt på hur olika handläggare tolkar regler och riktlinjer).
     
    Kan försäkringskassan verkligen "kräva" att min fru byter branch till "kroppsarbete" trotts vad företagsläkaren och min frus chef anser?
     
    Och med 2 veckors varsel? Handläggaren hävdar att detta borde gjorts för länge sedan (utan att ens pratat med min fru, företagsläkaren eller min frus chef).
     
    Vart kan man vända sig?
  • Svar på tråden Företagskassans riktlinjer och regler kring sjukskrivningar
  • Äldre 12 Dec 23:11
    #1

    Kan nog inte svara på alla dina frågor, men iallafall förhoppningsvis ge lite klarhet i hur försäkringskassan resonerar kring att byta till annan typ av arbete.. Enligt de regler som gäller för sjukskrivning prövas denna de första 3 månaderna mot de arbetsuppgifter man normalt har, mellan 3-6 månader mot alla arbetsuppgifter hos den arbetsgivare man har, och efter 6 månader mot alla på arbetsmarknaden normalt förekommande arbeten. Detta innebär att om din fru varit sjukskriven i mer än 6 månader krävs att hon inte bedöms kunna utföra något arbete alls för att få fortsätta vara sjukskriven, annars kan de kräva att hon istället söker ett annat arbete som hon klarat av (med vissa undantag om man ex. har en pågående rehabilitering eller väntar en operation som gör att man snart kan återgå till sitt vanliga arbete)

  • Äldre 14 Dec 08:00
    #2

    Hm, ok, men då hon jobbar 25% idag och var tänkt att gå upp till 50% i skiftet jan/feb så är hon ju i en pågående rehabilitering, och man tycker attt FS åtminstonne borde ta hänsyn till det och vara öppna för en dialog.


    Tack för din input.

  • Äldre 14 Dec 08:22
    #3

    Ni kan absolut kräva ett möte, omställningsmöte kallas det, då är det FK, AF och ni.

  • Äldre 14 Dec 08:32
    #4
    MrsAJ88 skrev 2018-12-12 23:11:53 följande:

    Kan nog inte svara på alla dina frågor, men iallafall förhoppningsvis ge lite klarhet i hur försäkringskassan resonerar kring att byta till annan typ av arbete.. Enligt de regler som gäller för sjukskrivning prövas denna de första 3 månaderna mot de arbetsuppgifter man normalt har, mellan 3-6 månader mot alla arbetsuppgifter hos den arbetsgivare man har, och efter 6 månader mot alla på arbetsmarknaden normalt förekommande arbeten. Detta innebär att om din fru varit sjukskriven i mer än 6 månader krävs att hon inte bedöms kunna utföra något arbete alls för att få fortsätta vara sjukskriven, annars kan de kräva att hon istället söker ett annat arbete som hon klarat av (med vissa undantag om man ex. har en pågående rehabilitering eller väntar en operation som gör att man snart kan återgå till sitt vanliga arbete)


    Finns det inte någon tilläggsregel som säger att om man bedöms kunna bli frisk inom 6 månader så kan man ändå få fortsatt sjukpenning utan att behöva prövas mot hela arbetsmarknaden? Någon som vet?
  • Äldre 14 Dec 08:33
    #5
    Fiakakan skrev 2018-12-14 08:32:30 följande:

    Finns det inte någon tilläggsregel som säger att om man bedöms kunna bli frisk inom 6 månader så kan man ändå få fortsatt sjukpenning utan att behöva prövas mot hela arbetsmarknaden? Någon som vet?


    Jo men ts fru har ju varit sjukskriven i flera år så den regeln/gränsen har hon passerat.
  • Äldre 14 Dec 15:18
    #6

    Spela in alla samtal med dom.

  • Äldre 17 Dec 15:00
    #7

    Ni måste ju förstås få skriftligt besked om vad som har beslutats och vad som har ändrats. Med det skriftliga beskedet ska det följa en hänvisning till var ni kan överklaga beslutet.

    Skriv också själv (din fru) en brev till FK och begär att få till det möte som tidigare avtalats. Spara naturligtvis en kopia av brevet. Om FK inte svarar på brevet så har ni redan där rätt att överklaga och begära svar och rättelse.

    Men visst är det ett helvete med FK, de upplever sig ibland som allvetande Gudar som kan göra som de själva vill. Men de kan de inte, inte helt i alla fall.

    Begär alltså skriftliga svar och beslut på allt. Jag tror dessutom inte att enbart muntlig information är giltig när det gäller så här allvarliga ärenden.

Svar på tråden Företagskassans riktlinjer och regler kring sjukskrivningar