• Notna

    5 månaders bebis sömnproblem

    Hej!

    Vår bebis är nu 5 månader och har väldiga problem med att sova. Just nu duger det enbart att sova med mammas bröst i munnen, vilket gör att mamman inte får sova.

    Han fick kolik ganska tidigt, men det höll vi i schack med kolikmedicinen. Så funkade nätterna någorlunda bra.

    Han sov med napp i munnen. Vi hade även en app med dammsugarljud och liknande för att han skulle sova, vilket fungerade bra.

    Men efter en förkylning för ca 2-3 veckor sedan funkar ingenting. Vägrar napp, inga ljud. Han bara skriker och skriker tills han får bröstet.

    Om mamman lyckas få bröstet ur munnen, sover han max 20min innan karusellen börjar om.

    Någon som har vart med om liknande eller har några tips?

  • Svar på tråden 5 månaders bebis sömnproblem
  • SI12344

    Det går över? Barnet går troligtvis genom en fas. När min var 5 mån sov han på mig en månad.

  • elsi
    Notna skrev 2018-12-12 22:45:28 följande:

    Hej!

    Vår bebis är nu 5 månader och har väldiga problem med att sova. Just nu duger det enbart att sova med mammas bröst i munnen, vilket gör att mamman inte får sova.

    Han fick kolik ganska tidigt, men det höll vi i schack med kolikmedicinen. Så funkade nätterna någorlunda bra.

    Han sov med napp i munnen. Vi hade även en app med dammsugarljud och liknande för att han skulle sova, vilket fungerade bra.

    Men efter en förkylning för ca 2-3 veckor sedan funkar ingenting. Vägrar napp, inga ljud. Han bara skriker och skriker tills han får bröstet.

    Om mamman lyckas få bröstet ur munnen, sover han max 20min innan karusellen börjar om.

    Någon som har vart med om liknande eller har några tips?


    Låter som ett helt normalt barn som vill vara när mamma och gärna snutta. Nästan alla barn jag känner till har varit liknande, i alla fall i perioder. Tror man har lite för höga förväntningar om man tror att en 5-månaders ska sova ensam hela nätterna. Det gör de sällan och det är bara som förälder att gilla läget och försöka göra det som funkar för bebisen.
  • Åttionio89

    Troligtvis en fas men kan också vara så att han fått öroninflammation efter förkylningen. Skulle bett BVC ta en kik

Svar på tråden 5 månaders bebis sömnproblem