• Anonym (Ts)

    Sjuk och CSN?

    Om jag tolkar det rätt kan en egentligen vara sjukt hur mycket som helst/borta från skolan, och ändå få CSN?

  • Svar på tråden Sjuk och CSN?
  • Anonym (Nja)

    Nja, men kan få behålla studiemedel under redan beviljade studiemedelsperioder. Så är du sjuk på heltid fortfarande när det är dags att söka nytt studiemedel så går det inte. Blir man sjuk i början av en termin och har beviljats studiemedel för 2 terminer så är det maxgränsen.

    Efter de första 2 veckorna behöver man dessutom läkarintyg.

    Jag gissar att den som är lite förslagen kan maxa genom att "bli frisk" och börja studera igen strax före terminsslut och söka igen. Men det fungerar nog bara en gång.

  • Anonym (...)

    Mja...så länge du får de poäng du ska varje termin. Största delen av min högskoleutbildning är på distans och jag tycker själv att den är hyggligt enkel, så jag spenderar den mesta av min tid hemma i soffan, tittandes på serier. Så länge jag är med på allt som är obligatoriskt och klarar tentorna så är det lugnt.

  • Anonym (Ts)

    Okej. Jag har alltså inte varit borta flera veckor i rad, men lite väl mycket känner jag. Men det är ju inte otillåten frånvaro eftersom att jag sjukanmält mig till skolan.

  • Anonym (Nja)
    Anonym (Ts) skrev 2018-12-13 08:10:52 följande:

    Okej. Jag har alltså inte varit borta flera veckor i rad, men lite väl mycket känner jag. Men det är ju inte otillåten frånvaro eftersom att jag sjukanmält mig till skolan.


    Om du inte också sjukanmält till CSN och FK så kan du få bekymmer om du inte klarar dina poäng.
Svar på tråden Sjuk och CSN?