• Anonym
    Äldre 13 Dec 00:25
    512 visningar
    2 svar
    2
    512

    När märker man en cp skada?

    Mitt barn föddes efter en traumatisk förlossning med mycket syrebrist och nu oroar jag mig för att h*n kanske fått permanenta skador som typ cp skada. Jag vet inte om man kan se det på en liten bebis. Vet någon i vilken ålder man kan se om barnet fått cp skada eller annat men? Jag älskar mitt barn lika mycket oavsett om h*n har ett handikapp eller inte men självklart önskar man att ens barn är frisk.

  • Svar på tråden När märker man en cp skada?
  • Anonym (Lite salt)
    Äldre 13 Dec 00:55
    #1

    Det beror på hur allvarlig skadan är. Det kan vara en mindre skada, eller mer allvarlig. Så här står det på 1177:

    "Om det handlar om mer allvarlig CP har det antagligen märkts att något är annorlunda redan när barnet är nyfött. Barnet har då fått vård på grund av komplikationer i samband med förlossningen.

    Annars märker du ofta som förälder eller personalen på barnavårdscentralen, BVC, om ditt barns förmåga att röra sig inte utvecklas riktigt som den ska. Det kan till exempel vara att barnet inte kan vända sig runt, balansera huvudet eller använda händerna vid samma ålder som andra barn brukar kunna göra det. Eftersom personalen på BVC undersöker alla barn med jämna mellanrum upptäcker de om något är annorlunda."

    Det bör alltså märkas inom det första året, men exakt när beror på skadans natur.

    Men vad sa förlossningsläkaren? Fanns risk för skada?

    PS: jag har en bekant med cp. Han är gift, har universitetsutbildning och jobb, och han och hustrun har ett barn tillsammans. Han har rest, utbildat sig, kör bil, köpt hus, allt man kan önska sig av livet. Cp- skadan försvårar saker såklart, speciellt småsaker som att äta, städa osv eftersom han har spasmer, men har inte hindrat honom från de stora sakerna i livet.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 13 Dec 01:07
    #2
    Anonym (Lite salt) skrev 2018-12-13 00:55:40 följande:

    Det beror på hur allvarlig skadan är. Det kan vara en mindre skada, eller mer allvarlig. Så här står det på 1177:

    "Om det handlar om mer allvarlig CP har det antagligen märkts att något är annorlunda redan när barnet är nyfött. Barnet har då fått vård på grund av komplikationer i samband med förlossningen.

    Annars märker du ofta som förälder eller personalen på barnavårdscentralen, BVC, om ditt barns förmåga att röra sig inte utvecklas riktigt som den ska. Det kan till exempel vara att barnet inte kan vända sig runt, balansera huvudet eller använda händerna vid samma ålder som andra barn brukar kunna göra det. Eftersom personalen på BVC undersöker alla barn med jämna mellanrum upptäcker de om något är annorlunda."

    Det bör alltså märkas inom det första året, men exakt när beror på skadans natur.

    Men vad sa förlossningsläkaren? Fanns risk för skada?

    PS: jag har en bekant med cp. Han är gift, har universitetsutbildning och jobb, och han och hustrun har ett barn tillsammans. Han har rest, utbildat sig, kör bil, köpt hus, allt man kan önska sig av livet. Cp- skadan försvårar saker såklart, speciellt småsaker som att äta, städa osv eftersom han har spasmer, men har inte hindrat honom från de stora sakerna i livet.


    Mitt barn vårdades med cpap och låg i kuvös. Enligt läkaren så kommer hn inte få någon cp skada men sånt kan ju visa sig flera år senare.. Jag känner också ett par stycken med cp skada och det märks i princip inte på Dom, dom är som precis vem som helst den ena har dock lite svårt att röra ena armen men är helt klar i huvudet som vem som helst. Det jag oroar mig för är omfattande cp skada som kanske begränsar mitt barns liv som kanske inte kommer kunna gå själv och alltid behöva hjälp. Men som det står på 1177 så bör en allvarlig cp skada redan ha visat sig men än så länge har inte mitt barn några märkbara men från syrebristen
Svar på tråden När märker man en cp skada?