• Äldre 13 Dec 00:34
    4365 visningar
    19 svar
    19
    4365

    Har ingen hormonrand

    Hej! Jag väntar mitt första barn en pojke och är i vecka 36.

    Jag vet inte när det är man ska få en hormonrand så jag kanske är ?tidigt ute? men undrar bara när brukar man få det eller om du som läser detta varit gravid när fick du det?

    Och vet någon om det e nått konstigt om man inte får det?

    Som sagt man kanske brukar få de mycket senare vet inte därför jag undrar lite! Tack på förhand

  • Svar på tråden Har ingen hormonrand
  • Anonym (A)
    Äldre 13 Dec 00:58
    #1

    Har aldrig fått någon hormonrand under några av mina graviditeter.

    Inget att oroa sig om eller längta efter.

  • Äldre 13 Dec 01:43
    #2

    Hej! Jag fick inte någon hormonrand, har en liten kille. Möjligtvis att jag såg lite av en rand när jag var solbränd i somras men annars inget. Kanske är det så att vissa får och andra inte utan att det betyder något :)

  • Äldre 13 Dec 07:07
    #3

    Fick aldrig någon alls med mina tre graviditeter.

  • Äldre 13 Dec 08:33
    #4

    Jag är gravid i v 34 med tredje barnet och har ingen hormonrand (väntar en flicka), med första barnet fick jag hormonrand runt v 25 och med andra barnet fick jag redan i v 15. Dom är båda pojkar, inte för att jag tror att könet på barnet påverkar men lite roligt ändå

  • Äldre 13 Dec 08:39
    #5

    Fick heller aldrig någon rand med mina två första grabbar, är i v17 nu och fortfarande ingen rand men vet inte vad det blir än :)

  • Äldre 13 Dec 09:43
    #6

    Tack för alla svar! Nu behöver jsg inte oroa mig över det längre haha!

  • Anonym (Nej)
    Äldre 13 Dec 11:12
    #7

    Var glad att du slipper en missprydande rand! Inget att sträva efter

  • Äldre 13 Dec 11:38
    #8

    Rimligtvis beror hormonranden på pigment. Precis som att vårtgårdar och fräknar kan bli mörkare under graviditeten. Jag tänker att är man ljus eller ginger och/eller sådan som bränner sig i solen, så får man antagligen ingen distinkt linea nigra heller. En teori bara.

  • Äldre 13 Dec 11:44
    #9

    Jag fick rand med båda mina pojkar men inte med tjejen.

  • Äldre 13 Dec 11:45
    #10
    MammAmma skrev 2018-12-13 11:38:18 följande:

    Rimligtvis beror hormonranden på pigment. Precis som att vårtgårdar och fräknar kan bli mörkare under graviditeten. Jag tänker att är man ljus eller ginger och/eller sådan som bränner sig i solen, så får man antagligen ingen distinkt linea nigra heller. En teori bara.


    Jag är rätt så ljus, och har ljusa vårtgårdar men har ändå fått en tydlig hormonrand dom två första graviditeterna. Men visst, är man mörk så får man en mörkare rand om man får en.
  • Äldre 13 Dec 13:48
    #11
    syntharen skrev 2018-12-13 08:33:16 följande:

    Jag är gravid i v 34 med tredje barnet och har ingen hormonrand (väntar en flicka), med första barnet fick jag hormonrand runt v 25 och med andra barnet fick jag redan i v 15. Dom är båda pojkar, inte för att jag tror att könet på barnet påverkar men lite roligt ändå


    Samma för mig, fick med pojken men inte flickan :)
  • Äldre 13 Dec 14:38
    #12

    Jag har fått en tjej och två pojkar och aldrig fått någon rand på magen. Nu väntar jag fjärde barnet och ingen rand nu heller. Dock vet jag inte könet än :)

  • Äldre 13 Dec 14:47
    #13
    Meriall skrev 2018-12-13 13:48:50 följande:

    Samma för mig, fick med pojken men inte flickan :)


    Samma här. Har två av varje och fick jättetydlig - bred och mörk - rand med killarna, men knappt synlig med tjejerna.
    syntharen skrev 2018-12-13 11:45:12 följande:

    Jag är rätt så ljus, och har ljusa vårtgårdar men har ändå fått en tydlig hormonrand dom två första graviditeterna. Men visst, är man mörk så får man en mörkare rand om man får en.


    Mm, det är antagligen inte riktigt så enkelt ändå. Finns mycket som kan skilja sig från varje graviditet, inklusive hur hormonerna påverkas (se bara mitt svar här ovan) Och då är jag själv ändå brunögd och brunhårig, men med i vanliga fall ljusa vårtgårdar och väääldigt ljus hy.
  • Äldre 13 Dec 17:20
    #14
    MammAmma skrev 2018-12-13 14:47:41 följande:

    Samma här. Har två av varje och fick jättetydlig - bred och mörk - rand med killarna, men knappt synlig med tjejerna.Mm, det är antagligen inte riktigt så enkelt ändå. Finns mycket som kan skilja sig från varje graviditet, inklusive hur hormonerna påverkas (se bara mitt svar här ovan) Och då är jag själv ändå brunögd och brunhårig, men med i vanliga fall ljusa vårtgårdar och väääldigt ljus hy.


    Tänkte mer om man var mörk i huden så får man säkert också en mörkare rand men vad vet jag
  • Äldre 13 Dec 21:20
    #15
    syntharen skrev 2018-12-13 17:20:59 följande:

    Tänkte mer om man var mörk i huden så får man säkert också en mörkare rand men vad vet jag


    Ah, det verkar inte göra så mycket skillnad, just hudfärgen då, jag är som sagt extremt ljus i huden men har ändå med pojkarna fått en mörkbrund rand på magen. Har dock märkt att mörkhyade kan ha en något mörkare rand från naveln och ner, utan att vara gravida. Utan att vara kvinnor ens.

    Två av mina barn, kille och tjej, är överlag bra mycket mörkare än de två andra trots samma pappa, och de har en rand under naveln som är en nyans eller två mörkare än resten.
  • Äldre 14 Dec 00:12
    #16

    Jag har alltid fått hormonrand tidigt dock har jag inte fått det ännu denna graviditet är i vecka 34

    Det jag menar är att alla graviditet är olika och det är normalt

  • Äldre 14 Dec 07:07
    #17

    Det e inte alla som får. Hade själv ingen hormonrand när jag väntade dottern, och inte heller denna gång har jag fått någon.

  • Little­Sunshi­ne84
    Äldre 14 Dec 10:05
    #18

    Ingen rand här heller :) två pojkar!

  • Äldre 17 Dec 07:57
    #19

    Jag är i vecka 37 och började se min hormonrand från naveln och upp för några veckor sedan. Har ärr sedan tidigare operation från naveln och ned så där vet jag inte om jag har

Svar på tråden Har ingen hormonrand