• Anonym (Oj)
    Äldre 13 Dec 02:49
    40 visningar
    17 svar
    17
    40

    Oj sjukhusräkningen kom? Kan ej betala?

    Låg inne 7 dagar fått räkning på 700kr kan ej betala.

    Kommer den direkt till inkasso eller KF?

  • Svar på tråden Oj sjukhusräkningen kom? Kan ej betala?
  • Cbxen
    Äldre 13 Dec 03:55
    #1

    Står där inget telefon nummer eller nåt på räkningen? Det brukar inte vara omöjligt att få betalningen framflyttad om man ringer och pratar med någon som har hand om inbetalningar m.m har gjort det ett par gånger på andra räkningar utan problem. God jul ????

  • Anonym (Oj) Trådstartaren
    Äldre 13 Dec 05:12
    #2

    Tack för svar

    Ska testa det...

  • Anonym (Stina­)
    Äldre 13 Dec 07:19
    #3

    Ja, ring och be att få den framflyttad eller be om en avbetalningsplan. Det brukar inte vara ett problem att få en räkning framflyttad - om man däremot inte hör av sig alls så kommer påminnelseavgifter, inkasso och slutligen KF. Säg vad du kan betala och när så brukar det lösa sig. Lycka till!

  • Anonym (F.bol­ag)
    Äldre 13 Dec 07:29
    #4
    Anonym (Oj) skrev 2018-12-13 05:12:35 följande:

    Tack för svar

    Ska testa det...


    Om du är försäkrad så kommer din försäkring ge kompensation för din sjukhusvistelse.

    Jag har exempelvis Trygg-Hansa Vuxen och när jag har vårdats på sjukhus så har jag fått 200kr om dagen.

    Dom brukar vara väldigt snabba på stt betala ut. Dom brukar säga 10 dagar men det har gått betydligt snabbare för mig.

    Räkningen som du fått ska väl inte betalas omgående utan det brukar ju vara några veckor som man har på sig att betala. Då hinner du få pengarna från f.bolaget :)
  • Anonym (Oj) Trådstartaren
    Äldre 13 Dec 08:10
    #5

    Ringdevtrygg hansa hade fel försäkring som min får tecknat på mig d3t var en olycka försäkring .

    Detta är ett sjukdomsförlopp.

    Ska vara betald denna månaden.

    Låg inne i nov...

  • Anonym (Ring sjukhu­set)
    Äldre 13 Dec 08:47
    #6
    Anonym (Oj) skrev 2018-12-13 08:10:04 följande:

    Ringdevtrygg hansa hade fel försäkring som min får tecknat på mig d3t var en olycka försäkring .

    Detta är ett sjukdomsförlopp.

    Ska vara betald denna månaden.

    Låg inne i nov...


    Ring då sjukhuset och be om att få betala senare, det brukar gå bra, så länge man hör av sig. Eller be om en avbetalningsplan. Låter du bli att betala kommer du få påminnelseavgift och det blir dyrare i slutändan. Och till sist blir det ju inkasso osv, dvs även ännu dyrare. Och det är ju lite onödigt på en liten summa som 700 (även om jag har förståelse för att man inte kan betala om man t.ex är sjukskriven och nu innan jul)
  • Anonym (Oj) Trådstartaren
    Äldre 13 Dec 09:06
    #7
    Anonym (Ring sjukhuset) skrev 2018-12-13 08:47:59 följande:

    Ring då sjukhuset och be om att få betala senare, det brukar gå bra, så länge man hör av sig. Eller be om en avbetalningsplan. Låter du bli att betala kommer du få påminnelseavgift och det blir dyrare i slutändan. Och till sist blir det ju inkasso osv, dvs även ännu dyrare. Och det är ju lite onödigt på en liten summa som 700 (även om jag har förståelse för att man inte kan betala om man t.ex är sjukskriven och nu innan jul)


    Ja ska ringa senare idag...

    Vill verkligen inte ha inkasso efter mig
  • Anonym (F.bol­ag)
    Äldre 13 Dec 12:48
    #8
    Anonym (Oj) skrev 2018-12-13 09:06:46 följande:

    Ja ska ringa senare idag...

    Vill verkligen inte ha inkasso efter mig


    Är du med i facket ?

    Jag har en Trygg-Hansa vuxen försäkring men sen så är jag försäkrad via Folksam genom facket och det fungerar på samma sätt, då får du också 200kr om dagen under sjukhusvistelse.

    Jag är med i kommunal och betalar 390kr/månad och som sagt - då får jag också 200kr per dag om jag inte tar ut den summan från Trygg-Hansa.
  • Anonym (Oj) Trådstartaren
    Äldre 13 Dec 12:54
    #9

    Nej är inte med i facket bara å kassa.

  • Äldre 13 Dec 13:23
    #10
    +1

    Om du låg inne i november så visste du ju att du skulle få en räkning hem. Till nästa gång kanske du kan ha lite bättre framförhållning och försöka lägga undan lite, eller försöka sälja lite småprylar du har hemma som du egentligen inte använder eller behöver. 

    Men för stunden måste du ringa till något nummer på fakturan som går till fakturaavdelningen på sjukhuset, så att du kan göra upp om en avbetalningsplan eller skjuta fram den en månad. Det brukar sällan vara något problem. 

  • Äldre 13 Dec 13:31
    #11
    +1

    Ring indrivare och säg att du betalar i januari.
    dygnskostnaden på sjukhus ar varit 100kr de senaste 4a åren så det borde väl inte vara en överraskning.
    Eller trodde du att vi har "gratis sjukvård i Sverige" stil á la 80talet.

  • Anonym (Stina­)
    Äldre 13 Dec 16:18
    #12

    Och så ska som vanligt de ekonomiska moralisterna sticka upp sina gula huvuden och informera folk om vikten av framförhållning. Jag önskar dem alla en riktigt bra möjlighet under det nya året att pröva sin egen framförhållning och goda ekonomiska sinne.

  • Anonym (S)
    Äldre 13 Dec 19:46
    #13
    tjockobbe skrev 2018-12-13 13:23:47 följande:

    Om du låg inne i november så visste du ju att du skulle få en räkning hem. Till nästa gång kanske du kan ha lite bättre framförhållning och försöka lägga undan lite, eller försöka sälja lite småprylar du har hemma som du egentligen inte använder eller behöver. 


    Ja, för att alla har möjlighet att ha en buffert för sånt... eller har ens prylar att sälja.
  • Äldre 13 Dec 20:27
    #14
    Anonym (S) skrev 2018-12-13 19:46:44 följande:

    Ja, för att alla har möjlighet att ha en buffert för sånt... eller har ens prylar att sälja.


    Jag är ensamstående 2 barns mamma med studiebidrag och hög hyra. Måste ha bil pga avstånd till pappan. Tror inte att jag har det speciellt fett när jag vänder på kronorna varje månad!! Säljer ofta av saker, skitsaker, för att få det att gå runt! Hamstrar rabattkuponger i mataffärer för att spara extra kronor.

    I verklig kris har man alltid lite kläder eller inredning eller annat som man inte behöver just då, man behöver bara vara motiverad nog att se det själv.
  • Anonym (Stina­)
    Äldre 13 Dec 20:34
    #15
    tjockobbe skrev 2018-12-13 20:27:40 följande:

    Jag är ensamstående 2 barns mamma med studiebidrag och hög hyra. Måste ha bil pga avstånd till pappan. Tror inte att jag har det speciellt fett när jag vänder på kronorna varje månad!! Säljer ofta av saker, skitsaker, för att få det att gå runt! Hamstrar rabattkuponger i mataffärer för att spara extra kronor.

    I verklig kris har man alltid lite kläder eller inredning eller annat som man inte behöver just då, man behöver bara vara motiverad nog att se det själv.


    Är du på riktigt sur över att någon frågar pp familjeliv vad som händer med en oväntad räkning? Är du på riktigt så fylld av ilska över en sådan sak att du känner behov att berätta för TS att hon enligt dig borde ha haft pengar till sjukhusräkingen?

    En oväntad räkning när man har dålig ekonomi är en smäll för de flesta. Vill du känna dig som en bättre människa för att du tydligen aldrig kommer uppleva en oväntad kostnad så...då låter du inte särskilt trevlig.
  • Äldre 13 Dec 23:58
    #16
    Anonym (Stina) skrev 2018-12-13 20:34:04 följande:

    Är du på riktigt sur över att någon frågar pp familjeliv vad som händer med en oväntad räkning? Är du på riktigt så fylld av ilska över en sådan sak att du känner behov att berätta för TS att hon enligt dig borde ha haft pengar till sjukhusräkingen?

    En oväntad räkning när man har dålig ekonomi är en smäll för de flesta. Vill du känna dig som en bättre människa för att du tydligen aldrig kommer uppleva en oväntad kostnad så...då låter du inte särskilt trevlig.


    En oväntad räkning är för mig en käftsmäll också. Vet inte riktigt om det kunde tas på ett annat sätt än att jag inte har det fett? Jag har inget till övers för oväntade räkningar. Jag vänder på kronorna. Jämt.

    Jag har sagt ring. Det går att lösa.

    Jag har sagt hur jag har det. Sagt vad jag gör för att få fram de pengarna som behövs, för att spara pengar när jag handlar mat även, för att någon gång försöka hamna på plus istället för noll.

    Det tycker jag inte är otrevligt. Det tycker jag är tips.
  • Anonym (F.bol­ag)
    Äldre 14 Dec 07:24
    #17
    +1
    Anonym (Stina) skrev 2018-12-13 20:34:04 följande:

    Är du på riktigt sur över att någon frågar pp familjeliv vad som händer med en oväntad räkning? Är du på riktigt så fylld av ilska över en sådan sak att du känner behov att berätta för TS att hon enligt dig borde ha haft pengar till sjukhusräkingen?

    En oväntad räkning när man har dålig ekonomi är en smäll för de flesta. Vill du känna dig som en bättre människa för att du tydligen aldrig kommer uppleva en oväntad kostnad så...då låter du inte särskilt trevlig.


    Läs hennes inlägg igen.

    Hon skriver ju att hon inte har fet fett och att hon inte har råd med oväntade utgifter men att hon säljer personliga saker för att kunna göra det.

    Är du så sur och fylld av ilska så att du inte kan läsa ordentligt och måste ge dig på en oskyldig människa?!
Svar på tråden Oj sjukhusräkningen kom? Kan ej betala?