• Anonym (Mamma)

    Polisanmäld nioåring

    Min nioåring har blivit polisanmäld för hot, kommer det att leda någonstans? Mår illa och vill inte berätta det för någon som känner oss.

  • Svar på tråden Polisanmäld nioåring
  • Gryntroll

    I och med att man inte är straffmyndig förrän vid 15 skulle jag tro att det hamnar hos Soc att följa upp.

    Men vad är det som skett som gjort att man valt att polisanmäla?
    Tänker att det måste ha varit något väldigt allvarligt  och/eller återkommande när man väljer att polisanmäla ett barn.

  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-12-13 07:56:47 följande:

    Min nioåring har blivit polisanmäld för hot, kommer det att leda någonstans? Mår illa och vill inte berätta det för någon som känner oss.


    Ni lär ju få prata med socialen.

    Och det kanske inte är så dumt om ni har en 9åring som hotar andra?
    Så kan ni få stöd i er föräldraroll.
    Socialen är inte bara såna som snor barn till höger och vänster.

    Du kan ju alltid ringa och prata med dem själv.
  • Anonym (Typ inget.)

    När min dotter var i den åldern var det två tjejer i samma ålder som försökte få henne att ta självmord både muntligt och i sms. "Gå och ta självmord du är så ful", "du är så äcklig så du borde dö", "men gå och ta självmord nu då och dööö för du är så ful", "ska vi komma och hjälpa dig att ta självmord eller?" Var väl de meningarna som förekom oftast. Vi polisanmälde. Slutade med exakt ingenting för att de var för unga, inte ens soc tog det. Ena ungens föräldrar tog det hela på allvar och hon blev av med sin telefon och kom och sa förlåt men den andra ungen, där vägrade föräldrarna ens öppna dörren för oss när vi skulle berätta vad som hänt. Vi vet senare att de fått veta vad som hänt (genom de andra föräldrarna) och ungen fick en ny Iphone 7 (som kom just då)... Vi sålde huset och flyttade ganska fort därifrån.

  • Anonym (n)

    Det är viktigt att du nu kräver att ni får stöd i er föräldraroll. Sitt inte bara passivt och invänta samhällets insatser utan steppa upp och ta ansvar.

  • Anonym (P)

    Gången ska vara, och brukar vara.  Polisen brukar skicka denna anmälan till socialtjänsten i er kommun (givet att sonen ej är straffmyndig). Då kan ni antigen få ett samtal, eller ett brev på posten där det kan framgå att en tid för samtal är inbokat. Ni kan givetvis även få en kallelse från polisen, men generellt så ska polis och socialtjänst samarbeta när det gäller yngre personer.

    Hur har ni fått reda på att sonen är anmäld? Vem har anmält? Skolan..? vårdnadshavare till den som blivit hotat..?

    Så här, det är många skolor som börjat införa tuffare policys när det kommer till hot och våld, oavsett om det pågår under skoltid, på skolan, eller på "sociala medier". Allt ifrån direkta orosanmälningar till socialtjänst, till faktiska polisanmälningar. Pang! Bom!

    I somliga skolor så är "tiden förbi" när man enkom löste dessa saker innanför skolan, eller med eleverna och deras vårdnadshavare.

    Om det kan man tycka mycket och olika.

  • bebbenn
    Anonym (Typ inget.) skrev 2018-12-13 09:30:13 följande:

    När min dotter var i den åldern var det två tjejer i samma ålder som försökte få henne att ta självmord både muntligt och i sms. "Gå och ta självmord du är så ful", "du är så äcklig så du borde dö", "men gå och ta självmord nu då och dööö för du är så ful", "ska vi komma och hjälpa dig att ta självmord eller?" Var väl de meningarna som förekom oftast. Vi polisanmälde. Slutade med exakt ingenting för att de var för unga, inte ens soc tog det. Ena ungens föräldrar tog det hela på allvar och hon blev av med sin telefon och kom och sa förlåt men den andra ungen, där vägrade föräldrarna ens öppna dörren för oss när vi skulle berätta vad som hänt. Vi vet senare att de fått veta vad som hänt (genom de andra föräldrarna) och ungen fick en ny Iphone 7 (som kom just då)... Vi sålde huset och flyttade ganska fort därifrån.


    Helt sjuka föräldrar det finns. Det borde behövas tillstånd för att skaffa barn.
  • Anonym (Mamma)

    Nej vi behöver inga insatser därifrån.

    Det är barnets föräldrar som anmält.

    Det hela var bara ett jättedumt skämt som urartade, inte alls menat som ett hot och mitt barn har fått panikattack efter panikattack efter hen insett konsekvensen. Hen har aspergers och förstod inte vad hen startade.

  • Anonym (Ingefära)

    [quote=79284526][quote-nick]Anonym (Mamma) skrev 2018-12-13 12:33:59 följande:[/quote-nick]Nej vi behöver inga insatser därifrån.

    Det är barnets föräldrar som anmält.

    Det hela var bara ett jättedumt skämt som urartade, inte alls menat som ett hot och mitt barn har fått panikattack efter panikattack efter hen insett konsekvensen. Hen har aspergers och förstod inte vad hen startade.[/

    Ni får troligen komma på samtal hos Soc. När de försäkrat sig om att er familj har det bra och att sonen har förstått att det var fel, avskrivs ärendet.

Svar på tråden Polisanmäld nioåring