• Anonym (Npf barn)

    Snälla behöver hjälp med merkostnader till vårdbidrag

    Hej har sökt vårdbidrag och vi har massa extra kostnader men det står helt still i mitt huvud så ni som fick merkostnader vad skrev ni?

    Tex förra gången jag sökte vb skrev jag extra mat då jag alltid måste laga olika maträtter till alla 3 barnen då fick jag som svar att läkare skulle styrka detta...

  • Svar på tråden Snälla behöver hjälp med merkostnader till vårdbidrag
  • mammatill6

    Ja men be läkaren göra det då? Men vad du har för merkostnader måste du ju veta skälv. Det vi har är kläder som tappas bort och går sönder. Men det måste mycket till för att det ska räknas. Jag har dör två barn men inte fått för merkostnader.

  • AndreaBD

    Telefonkostnader, parkeringsavgifter, extra-tvätt, medlemskap i förening (gällande barnets funktionshinder), saker som går sönder, tappas bort pga barnets funktionshinder. Läkar-och medicinkostnader (högkostnadsgränsen).

  • AndreaBD

    Jag tror du kan också ta upp om du har minskat inkomst för att du måste ta ledigt för möten, läkarbesök och liknande.

  • mammatill6
    AndreaBD skrev 2018-12-13 09:14:48 följande:

    Jag tror du kan också ta upp om du har minskat inkomst för att du måste ta ledigt för möten, läkarbesök och liknande.


    Det får man inte eftersom man får vab för det.
  • Anonym (Npf barn)
    Whitehorse1979 skrev 2018-12-13 09:20:10 följande:

    Har dina barn utredda ätstörningar/ätsvårigheter så borde det inte vara problem att få intyg.


    Nej de är selektiva i maten i och med autism
  • mammatill6
    Anonym (Npf barn) skrev 2018-12-13 09:21:38 följande:

    Nej de är selektiva i maten i och med autism


    Men få intyg på det då?
  • Anonym (Npf barn)
    mammatill6 skrev 2018-12-13 09:12:55 följande:

    Ja men be läkaren göra det då? Men vad du har för merkostnader måste du ju veta skälv. Det vi har är kläder som tappas bort och går sönder. Men det måste mycket till för att det ska räknas. Jag har dör två barn men inte fått för merkostnader.


    mammatill6 skrev 2018-12-13 09:12:55 följande:

    Ja men be läkaren göra det då? Men vad du har för merkostnader måste du ju veta skälv. Det vi har är kläder som tappas bort och går sönder. Men det måste mycket till för att det ska räknas. Jag har dör två barn men inte fått för merkostnader.


    Ja sant men ibland kan man glömma saker tack för svar! Men tänker att de kommer väl slå ihop allting på alla 3 barnen
  • Anonym (Npf barn)
    AndreaBD skrev 2018-12-13 09:12:57 följande:

    Telefonkostnader, parkeringsavgifter, extra-tvätt, medlemskap i förening (gällande barnets funktionshinder), saker som går sönder, tappas bort pga barnets funktionshinder. Läkar-och medicinkostnader (högkostnadsgränsen).


    AndreaBD skrev 2018-12-13 09:12:57 följande:

    Telefonkostnader, parkeringsavgifter, extra-tvätt, medlemskap i förening (gällande barnets funktionshinder), saker som går sönder, tappas bort pga barnets funktionshinder. Läkar-och medicinkostnader (högkostnadsgränsen).


    Ja saker går sönder typ varje dag... hörlurar går sönder mobiler skor kläder mm
  • mammatill6

    [quote=79284081][quote-nick]Anonym (Npf barn) skrev 2018-12-13 09:23:17 följande:[/quote-nick]Ja sant men ibland kan man glömma saker tack för svar! Men tänker att de kommer väl slå ihop allting på alla 3 barnen[/quote

    Ja allt slås ihop till en summa. Minns att jag faktiskt hade en skattefri del för merkostnader ett tag på 200:-, det va när ena åt näringsdrycker.

Svar på tråden Snälla behöver hjälp med merkostnader till vårdbidrag