• Anonym (TS)

    Kostnad för tandläkarbesök på sjukhus?

    Hej.

    Pga svår tandläkarskräck så ska jag nu få en remiss skickad till sjukhuset för narkos så mina visdomständer kan dras ut. Men jag hittar ingen information om vad det kommer kosta? Någon som vet? Det är i Värmland som jag bor i. Tack på förhand.

  • Svar på tråden Kostnad för tandläkarbesök på sjukhus?
  • Anonym (Br)

    Det är jättedyrt. Går under tandvårdstaxa och inte subventionerad läkarvård.

  • Anonym (Titti)

    För ett säkert svar, kontakta växeln på sjukhuset och be att få prata med värdvägvisare/vårdlots eller ring till den mottagning/avdelning det gäller och fråga.

  • Anonym (litensliten)

    Jag ska operera ut en visdomstand, ej narkos, det kommer kosta ca 4000 kr har de sagt. Du kan nog ringa tandläkaren så kan de kolla upp kostnaden. Är det lätta utdragningar borde det inte bli jättedyrt, kanske 1000-1500 kr per tand och sen att du får betala narkosen. Tror jag.

  • Anonym (Personal)

    Jag jobbar på sjukhustandvård och vi söver ingen som inte måste göra det pga sjukdom som gör att behandling inte kan ske på vanligt sätt eller med lugnande/lustgas.

    Skulle bli otroligt dyrt annars. Är minst en undersköterska, två narkossköterskor, en narkosläkare, en ev två tandsköterskor och en tandläkare för att få runt det hela. Samt en operationssal.

    Bara för att remiss skickats är det inte säkert att det kommer gå igenom. Tandläkaren som ska utföra jobbet kan dels själv ge avslag men också få avslag från narkosläkaren pga onödig sövning.

    Har själv varit sövd två gånger för annat och skulle aldrig görs det för sånt smått. Är inget man ska ta lätt på.

  • Anonym (Personal)

    Skulle välja att gå KBT-program för att få bukt med rädslan en gång för alla.

    .

  • Anonym (Pris i Sthlm)
    Anonym (Personal) skrev 2018-12-13 22:10:04 följande:

    Jag jobbar på sjukhustandvård och vi söver ingen som inte måste göra det pga sjukdom som gör att behandling inte kan ske på vanligt sätt eller med lugnande/lustgas.

    Skulle bli otroligt dyrt annars. Är minst en undersköterska, två narkossköterskor, en narkosläkare, en ev två tandsköterskor och en tandläkare för att få runt det hela. Samt en operationssal.

    Bara för att remiss skickats är det inte säkert att det kommer gå igenom. Tandläkaren som ska utföra jobbet kan dels själv ge avslag men också få avslag från narkosläkaren pga onödig sövning.

    Har själv varit sövd två gånger för annat och skulle aldrig görs det för sånt smått. Är inget man ska ta lätt på.


    Låt du TS få vänta på avslaget i så fall.

    Vad får du ut på att ge denna info till TS ?! Du svara på en fråga som personen i fråga inte ens ställer.

    Du är personal - då borde du ha lite mer förståelse varför en tandvårdsrädd patient eventuellt vill och ska få sövas inför extration.

    Väldigt onödig kommentar utav dig, du vet inte något om TS historik eller vad TS har gått igenom.

    En tandläkare skickar inte bara remiss hur som helst heller och sen kan det faktist vara så att tandläkaren rekommenderar op om nu visdomständernas rötter skulle vara vridna eller böjda på nå sätt.

    Det här är kanske nå smått för dig men absolut inte för TS så var snäll och håll dina tankar för dig själv och låt den behöriga tandläkaren på sjukhuset ta beslutet.

    Som personal borde du tänka över ditt svar till TS. Inte proffsigt alls

    Usch
  • Anonym (Personal)
    Anonym (Pris i Sthlm) skrev 2018-12-14 07:32:41 följande:

    Låt du TS få vänta på avslaget i så fall.

    Vad får du ut på att ge denna info till TS ?! Du svara på en fråga som personen i fråga inte ens ställer.

    Du är personal - då borde du ha lite mer förståelse varför en tandvårdsrädd patient eventuellt vill och ska få sövas inför extration.

    Väldigt onödig kommentar utav dig, du vet inte något om TS historik eller vad TS har gått igenom.

    En tandläkare skickar inte bara remiss hur som helst heller och sen kan det faktist vara så att tandläkaren rekommenderar op om nu visdomständernas rötter skulle vara vridna eller böjda på nå sätt.

    Det här är kanske nå smått för dig men absolut inte för TS så var snäll och håll dina tankar för dig själv och låt den behöriga tandläkaren på sjukhuset ta beslutet.

    Som personal borde du tänka över ditt svar till TS. Inte proffsigt alls

    Usch


    Inte meningen att göra någon upprörd. Vill bara inte att TS ska hoppas allt för mycket. Är tandvårdspersonal till yrket. I en tråd på FL kan jag tycka att jag kan berätta hur det verkligen ligger till. Inget vi säger i ansiktet på patienter men det är sanningen. Så som det finns trådar här där personal på McDonalds berättar hur de ibland äcklar sig med maten till exempel.

    Och operation i tandvården behöver inte betyda narkos.

    Och tyvärr jo så skickar många tandläkare remisser bara för att de inte vill säga nej själva utan vill att någon annan ska vara busen i det hela.
Svar på tråden Kostnad för tandläkarbesök på sjukhus?