• Dålig fantasi

    Ny ”svärson” julklapp?

    Vi har fått en ny svärson sedan några månader o vi gillar honom jättemycket. Är det obekvämt för honom att få julklapp för lite större summa?

    Vi har råd till det o dottern får för större belopp.

    Tror inte han är så bortskämd direkt med dyrare presenter av vad man förstår. Mest så man inte klampar i klaveret. Han är vuxen med jobb

  • Svar på tråden Ny ”svärson” julklapp?
  • lövet2

    Det kan bli obekvämt för honom, ja. Första året är det nog bäst med något enkelt och lite opersonligt. Chokladask, verktyg, sopborste till bilen, handskar ...

  • Dålig fantasi

    Dottern säger ingenting om det förmodligen för att hon är van vid dyra julklappar o födelsedagspresenter.

    Alltså jag skulle skämmas o ge honom en chokladkartong eller något annat billigt när dottern får helt andra saker. Visst han är inte vår son o vi vill inte köpa honom o det tror jag inte vi behöver heller för han verkar gilla oss ändå.

  • lövet2
    Dålig fantasi skrev 2018-12-13 17:46:44 följande:
    Alltså jag skulle skämmas o ge honom en chokladkartong eller något annat billigt när dottern får helt andra saker. Visst han är inte vår son o vi vill inte köpa honom o det tror jag inte vi behöver heller för han verkar gilla oss ändå.
    Om din dotter tar med en kompis till julfirandet, skulle du skämmas då för att ge en enkel julklapp? Din nye "svärson" är inte en familjemedlem än. Han är dotterns nye pojkvän, och han kanske en dag blir en i familjen, men kanske de gör slut nästa vecka. Om du ger honom en dyr vräkig julklapp, så skickar det signaler som han kanske inte alls gillar. Att han betyder lika mycket för er som dottern gör, t ex. Det kan kännas väldigt märkligt för en som knappt lärt känna er än.
  • Dålig fantasi

    En kompis är ju inte samma sak som pojkvän. De har halvt om halvt flyttat ihop med. Javisst kan det ta slut det har vi sett förr. Vi känner honom bra pga olika saker.

    Tänkte mer ge den dyra present till dom tillsammans o en lite billigare till bara honom. Men har inte bestämt mig än. Man vill inte verka snål heller. Vet inte hur känsligt det är med vilket belopp det får vara på ena eller andra hållet.

  • erikaABC

    Alltså varför ska nye pojkvännen ens vara med just under julklappsutdelning? Kan du inte ge dottern sin julklapp när han inte är med?
    De har precis träffats.

  • äldreochklokare

    jag skulle prata med dottern och verkligen be henne bestämma hur hon tror det blir bäst. 

  • JennieLj

    Ni kanske kan ge dem något gemensamt? Typ en upplevelse av något slag? Om ni sen också vill ge pojkvännen något ?eget? så kan ni ju köpa en billigare symbolisk present utan att skämmas.

  • Dålig fantasi

    Erikaabc ja därför att han firar jul med oss o för att vi tycker att julklappar hör till o för att vi är få i familjen.

    JennieLj ja det är så jag tänker med att de ska få en upplevelse tillsammans som inte är helt billig men så får dottern egna julklappar till sig med o därför vi tänkte på något till honom också. Men frågan är mer om det kan uppfattas som vräkigt o på vilket sätt i så fall mest så det inte blir fel.

  • scanmia
    Dålig fantasi skrev 2018-12-13 19:10:42 följande:

    Erikaabc ja därför att han firar jul med oss o för att vi tycker att julklappar hör till o för att vi är få i familjen.

    JennieLj ja det är så jag tänker med att de ska få en upplevelse tillsammans som inte är helt billig men så får dottern egna julklappar till sig med o därför vi tänkte på något till honom också. Men frågan är mer om det kan uppfattas som vräkigt o på vilket sätt i så fall mest så det inte blir fel.


    Jag förstår vad du menar. Om det inte är något väldigt personligt, som passar perfekt, så kan det nog verka lite vräkigt att ge något för dyrt. Jag gillade förslaget på en upplevelse, typ konsertbiljetter eller en middag ute, för det kommer ju båda till godo. Är de sambor (sambo? sambos? samboende? allt ser fel ut idag) kan något till hemmet också platsa: typ espressomaskin eller en vacker tavla (om du vet vilken smak din dotter har vill säga). 
  • EmberEyes

    Jag tänker att han kanske kan känna sig obekväm om hans present till er är en Alladin, och er present till honom är en weekend-resa. Jag håller med övriga om att ställa dottern "mot väggen" och få hjälp med vilken nivå som är passande.

  • mammalovis

    Ta det lite lugnt! 

    Jag var med på julfirande med relativt ny pojkvän en gång. Nu var de en stor familj där alla öppnade ett paket i taget i åldersordning. Jag tyckte det var skitjobbigt att bli betittad. Dessutom var det många rundor och även jag som var ny i familjen fick jättemånga saker. Det var jättesnällt, men jag kände väl inte direkt att jag hade förtjänat det ...

    Så fråga honom (ev genom flickvännen) vad han önskar sig!

  • Dålig fantasi

    Okey haha ja rubriken var lite konstig.

    Jag är helt säker på att han kommer att uppskatta resan de ska få, men känns ändå som man vill ge en sak till honom direkt. Tänker de ska säkert inte åka på resan än på

    några månaderna håller det inte kostar det oss inget. Tja de bor typ nästan ihop så får kanske bli någon kökssak fast det tråkiga är att han inte är det minsta intresserad av det. Men har idétorka.

  • Gryntroll

    Jag förstår att ni vill ge något även om han är "ny", men kanske inte alltför påkostat iom att han både är ny och kanske kan känna sig obekväm.

    Kanske 4 whiskey/ale/espressoglas och en bok om whiskey/ale/epsresso, jäskorgar och en bok med kul/trevliga brödrecept eller iknande?

  • Dålig fantasi

    Har nu fått reda på att han vill ha lite ?tramsiga?

    Julklappar o inget vuxet tråkigt. Så vad köper man för tramsig julklapp med joystick eller så som en 25 åring kan tycka är kul. Nu blev det genast ännu svårare.

  • Gryntroll

    Köp ett Jellybean spel varje färg har två olika smaker, en god som smakar som den ska och en rejält äcklig... typ canderade popcorn vs möglig ost.

    Eller kolla på coolstuff.se de har "tokroliga" grejer.

  • Gryntroll

    Köp ett Jellybean spel varje färg har två olika smaker, en god som smakar som den ska och en rejält äcklig... typ canderade popcorn vs möglig ost.

    Eller kolla på coolstuff.se de har "tokroliga" grejer.

Svar på tråden Ny ”svärson” julklapp?