• Elviram

    Byta utbildning? Råd tack!

    Jag pluggar just nu och blir klar till sommaren. Men jag har blivit väldigt intresserad av att påbörja en ny utbildning till ett yrke som länge varit en dröm (jurist). Har läst några juridiska kurser och älskar verkligen Det! Så roligt och intressant! Så nu har jag blivit väldigt sugen på att utbilda mig till jurist.

    Det som håller tillbaka mig är att jag börjar närma mig 30 har snart pluggat i tre år och juristutbildningen är 5 år. Jag vill också skaffa barn men är singel just nu så vem vet när man ens kommer träffa någon. Men påbörjar jag en så lång utbildning känns det som att jag aldrig kommer få barn. Behöver också höja mig på högskoleprovet men det är ändå en nåbar höjning.

    Nån som har något bra råd? (Kommer gå klart denna utbildning oavsett)

  • Svar på tråden Byta utbildning? Råd tack!
  • nnnnnnnn

    Hur löser du ekonomin?
    Kan du ens läsa klart juristutbildningen om du börjar på den? Är det då värt det?

    Kanske bättre att börja jobba med det du utbildat dej till och se hur det är. Tänk om det är jättebra? Då är det ju onödigt att läsa mer om du ändå trivs så bra att du inte vill byta jobb.

    Känns jobbet bara ok och du känner att jurist fortfarande är drömjobbet så kanske du kan kolla upp möjligheten att läsa på distans eller deltid, så kan du kombinera med att jobba deltid. Det tar längre tid, men du har ändå råd att leva lite.

  • FuckGoggleAskMe

    Du kan ju plugga juridik, träffa någon, få barn och så varvar ni föräldraledighet och studier och jobb. Funkar för en del. Finns många varianter, även om först studier, sedan jobb och till sist barn är ju lättast.

Svar på tråden Byta utbildning? Råd tack!