• Apan1982

    Skolpeng

    Vad kan jag göra? Ska fatta mig kort.

    Jag har mina två barn på heltid. De har enligt tingsrättsbeslut umgänge varannan fre-tis med sin pappa i deras farmors bostad. Av olika omständigheter får pappan ej ha hem barnen till sig.

    Jag och barnen bor ej längre kvar i samma kommun som pappan (men vi bor i samma storstad). Jag jobbar dock i pappans kommun och barnen går kvar i skolan där. De vill gärna byta skola till vår kommun men pappan vägrar. Gemensam vårdnad=båda måste godkänna skolbyte.

    Vår kommun betalar skolpeng och fritids till kommunen de går i skola i. Trodde jag! Fick samtal i förrgår att vår kommun inte betalar sonens fritids längre då han är över tio år nu. Vad ska jag göra nu? Sonen kan inte åka hem själv efter skolan då det är för långt och många byten med kommunala färdmedel. Dottern kommer hamna i samma sits efter sommaren. Jag kan inte köra hem dom och sen jobba nån timme till. Jag kan inte gå ner i arbetstid. Barnen kan ej hänga hos kompisar varje dag eller sitta på mitt jobb. Vad ska jag göra? Kan jag be kommunen sluta betala skolpeng för att få barnen till en närmre skola? För pappan vägrar låta de byta skola. Någon som vet hur jag ska lösa det här? Att flytta till pappans kommun kommer ej på fråga.

    Som om man inte hade nog att tänka på inför julen... Några tips, någon? Snälla!

  • Svar på tråden Skolpeng
  • Apan1982
    mammatill6 skrev 2018-12-13 20:53:54 följande:

    Kontakta kommunen och förklara, så kan du få förlängd fritids.


    Hon som ringde och meddelade att de inte får pengar till fritids längre förklarade att vår hemkommun vi bor i har själva inga fritidsklubbar till barn över tio år och därför betalar dom inte det till andra kommuner som ?deras barn? går i. Och kommunen barnen går i skola i tänker inte stå för den kostnaden då barnen är skrivna i en annan kommun. Hon er jöd mig att få prata med hennes chef men det va för att få det förklarat bättre, inte för att få en chans till förlängning. :(
  • Apan1982
    Tow2Mater skrev 2018-12-13 23:15:21 följande:

    Vad tyckte hon som ringde att du skulle göra..? Ha barna på jobbet?


    Hon hde ingen lösning på problemet utan beklagade bara. Hon sa jag kunde få prata med hennes chef men att de inte kunfe göra något...Hon önskade mig typ lycka till!
  • Apan1982
    Fins Mamma skrev 2018-12-14 00:01:20 följande:

    "Kommunen ska erbjuda fritidshem till och med vårterminen det år då en elev fyller 13 år. Från och med höstterminen det år en elev fyller 10 år får kommunen erbjuda öppen fritidsverksamhet i stället för fritidshem. "

    Så om kommunen ej erbjuder npgot alternativ så bryter de mot lagen. Källa:

    www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/ratt-till-forskola-och-fritidshem


    Vad är skillnaden på fritidshem och öppen fritidsverksamhet?

    Fram till år 3 har barnen fritids på skolan i klassrummen. Från 4an får de få till en fritidsgård längre bort för fritidsverksamheten. Och det är dit sonen inte får gå längre då hemkommunen inte betalar för barn över tio år till andra kommuner.
Svar på tråden Skolpeng