• Anonym (Smockan)

    Sambo. Rätt till del av huset om vi går isär?

    Hej! När jag och min kille skulle flytta ihop hade vi varsitt hus i olika städer. Vi hittade ett hus i min ort som vi skaffade till oss. Han köpte huset och står som ägare på det. Jag sålde mitt hus och flyttade in. Vi delar driften. Han bor hemma så ofta han kan, men han har fortfarande kvar sitt gamla hus, pga både jobb och barn på gamla orten.  Han är fortfarande skriven på sin gamla ort. 

    Nu har det hänt lite saker vilket föranleder frågan om vad som händer om vi separerar? Har jag någon rätt till huset i bodelningen? Har läst att bostad som införskaffats för gemensamt boende ska delas. Men hur räknas detta? Han äger huset, jag bor där heltid, han deltid, samt han är skriven på sin gamla adress. Blir jag utslängd utan någon rätt till varken huset, eller nåt annat?

  • Svar på tråden Sambo. Rätt till del av huset om vi går isär?
  • Anonym (Psss)
    Anonym (12345) skrev 2019-02-12 13:51:41 följande:

    Nej det är halva värdet minus skulder, så har han gått in med kontantinsats så blir han av med halva om det nu är så att hon stenhårt måste ha hälften.


    Vad å nej? Det var ju precis samma du skrev som olgia också skrev. Ändå säger du nej!
  • Anonym (Psss)
    Anonym (12345) skrev 2019-02-12 13:53:47 följande:

    Så även om han köpt huset oför sina pengar och betalat för det så måste man ta hälften bara för att man kan menar du?


    Måste måste man ju inte. Man kan ju komma överens om något annat. Men sambolagen finns ju av en anledning och den anledningen kanske spelar in i detta fall.
  • Anonym (12345)
    Anonym (Psss) skrev 2019-02-12 17:49:42 följande:

    Måste måste man ju inte. Man kan ju komma överens om något annat. Men sambolagen finns ju av en anledning och den anledningen kanske spelar in i detta fall.


    Vilken anledning syftar du på?
  • Anonym (12345)
    Anonym (Psss) skrev 2019-02-12 17:48:34 följande:

    Vad å nej? Det var ju precis samma du skrev som olgia också skrev. Ändå säger du nej!


    Läs inlägg 34 Ogia skrev hälften av vinsten?

    Och nej det är inte samma sak som värdet minus skulder.
  • Anonym (Syfte)

    Ska Ts även dela en förlust om huset inte har någon vinst? Eller har Ts inga skyldigheter och ingen risk men rättighet att håva in eventuell vinst?

  • Anonym (12345)
    Anonym (Syfte) skrev 2019-02-12 18:27:25 följande:

    Ska Ts även dela en förlust om huset inte har någon vinst? Eller har Ts inga skyldigheter och ingen risk men rättighet att håva in eventuell vinst?


    Nej det är så sambolagen är utformad, man kan kräva hälften av värdet då bostaden är införskaffad för gemensamt bruk, men säg att bostaden säljs med förlust och den ene står som ägare eller lång så finns inget i lagen som säger att den andre är skyldig och betala hälften av skulderna.
    Det är det som gör lagen så skev att den bara gynnar den som vill kvittera ut pengar, viket är märkligt att man kan göra bara för att man flyttat med in och bott i bostaden.
    Lagen borde göras om så att det även är möjligt för en sambo att för in skulder i bodelningen om bostaden är köpt för gemensamt bruk.
  • Anonym (12345)
    Anonym (olgia) skrev 2019-02-12 14:03:00 följande:
    ja värdet blir ju vad det säljs för... har han ex kontantinsats och lån på 3 milj och det säljs för 3 milj så finns det ju inget kvar att dela på? Säljs det för lite mer än så och skatten dras + mäklare så kanske det ändå bara blir några hundra tusen att dela på? Eller knappt något alls.

    Säljs det för mindre än vad lån + kontantinsats låg på så får ju sambon en skuld då och ts inget.

    Det finns ju inga garantier att någon av dem får ut en krona?
    jag säg att den sälj med vinst för 300 tusen så är det 300k som ska delas + kontantinsatsen, den som har lagt in blir ju av med en del pengar, så att kalla det lite pengar vet jag itne om jag håller med om.

    Säljs den med förlust så finns det inget att dela på, eller vad tycker du borde inte ena partena gå in och äga 50% även om det inte står i lagen, eller är det dags att att införa det i sambolagen?
  • Anonym (12345)
    Anonym (olgia) skrev 2019-02-12 13:30:13 följande:

    Och en sak till, banken kan väl inte gå med på att huset exempelvis byter ägare till ts, om hon vill ha huset, utan att lånen går över på henne? Och får hon inte lån så kan hon väl heller inte köpa ut sin sambo?


    Helt korrekt ska hon ta över huset så måste hon köpa ut sin sambo banken måste även godkänna lånen.
  • Anonym (12345)
    Anonym (Smockan) skrev 2018-12-14 07:33:56 följande:

    Tack för svar. För er som tänker att jag vill hämnas oförrätter eller stjäla så handlar det inte om det.

    Det var helt enkelt ett krav från min kille att flytta ihop annars skulle han göra slut. Jag ville helst klara mig själv då, men det var ett krav för relationens existens.

    Nu har jag inte längre de möjligheterna att skaffa eget hus, får inte lån osv. Får inte ett hus för 300000:- . Därav frågan.

    Vad som är moraliskt rätt är ju beroende på omständheterna. Jag undrade rent lagligt, eftersom ja det är vårat gemensamma hem och vi bor där, det införskaffades åt oss. Men på pappret är han skriven nån annanstans, vilket jag antar kan bli ett problem.


    Har du lagt kontantinsats för huset eller betalt några lån, räntor amorteringar?
    Om du bara kan svara på dom frågorna så kanske det stärker dina chanser att applicera sambolagen.

    Men om du sålde ditt gamla så borde du ha pengar att lägga på ett nytt hus/bostad?
  • Anonym (Psss)
    Anonym (12345) skrev 2019-02-12 17:58:40 följande:

    Vilken anledning syftar du på?


    Anledningen är väl att skydda den andra parten? En kanske var köpstark och kunde köpa boende (hade kontantinsats tex). Men man kanske har delat på alla utgifterna. Ränta amortering renovering med mera. Eller så har den som köpte huset betalat ränta och amortering själv men den andra har stått för mat, kläder semester. Saker man inte kan göra en vinst på i efterhand. Korkat kan tyckas att som svagare part gå med på det men då kan det tyckas lika korkat av den starka att inte skriva samboavtal.

    Men det är väl sånt få tänker på, stark som scag, när man flyttar ihop och är kär.

    Men personligen skulle jag inte skriva på ett samboavtal ifall jag förväntas stå för hälften av utgifterna under tiden man är tillsammans utan att få möjlighet att få nåt för det. Då skulle den som köpt huset få stå för det och sen hade vi delat på mat resor med mera.
  • Anonym (12345)
    Anonym (Psss) skrev 2019-02-12 19:23:32 följande:
    Anledningen är väl att skydda den andra parten? En kanske var köpstark och kunde köpa boende (hade kontantinsats tex). Men man kanske har delat på alla utgifterna. Ränta amortering renovering med mera. Eller så har den som köpte huset betalat ränta och amortering själv men den andra har stått för mat, kläder semester. Saker man inte kan göra en vinst på i efterhand. Korkat kan tyckas att som svagare part gå med på det men då kan det tyckas lika korkat av den starka att inte skriva samboavtal.

    Men det är väl sånt få tänker på, stark som scag, när man flyttar ihop och är kär.

    Men personligen skulle jag inte skriva på ett samboavtal ifall jag förväntas stå för hälften av utgifterna under tiden man är tillsammans utan att få möjlighet att få nåt för det. Då skulle den som köpt huset få stå för det och sen hade vi delat på mat resor med mera.
    Ja det brukar heta så, men man kan ju se det från olika håll, vem är den svagare partern, den som inte köpte något eller den som tagit en risk och gått in med pengar i den bostadsmarknaden vi har idag som får ta alla förluster?

    Om lagen ändrades så att den andre parter är skyldig att gå in och täcka 50% av en förlust med motivering att bostaden är köpt och brukats gemensamt, hur ser du på det?

    Nej jag skulle aldrig heller fllytta in med med någon som köpt en bostad bara för att vi ska bo där och sedan betala något annat är halva månadsavgiften, varför ska man betala någon annans lån ränta eller amortering som man själv inte äger?

    Eftersom det du säger är rätt självklart så behövs egentligen ingen lag som öppnar möjligheterna som det är idag, hade den inte funnits så är det upp till sambos att göra som dom vill och sedan blir det dom förutsättningarna när man går isär.
  • Anonym (Psss)
    Anonym (12345) skrev 2019-02-12 20:02:45 följande:

    Ja det brukar heta så, men man kan ju se det från olika håll, vem är den svagare partern, den som inte köpte något eller den som tagit en risk och gått in med pengar i den bostadsmarknaden vi har idag som får ta alla förluster?

    Om lagen ändrades så att den andre parter är skyldig att gå in och täcka 50% av en förlust med motivering att bostaden är köpt och brukats gemensamt, hur ser du på det?

    Nej jag skulle aldrig heller fllytta in med med någon som köpt en bostad bara för att vi ska bo där och sedan betala något annat är halva månadsavgiften, varför ska man betala någon annans lån ränta eller amortering som man själv inte äger?

    Eftersom det du säger är rätt självklart så behövs egentligen ingen lag som öppnar möjligheterna som det är idag, hade den inte funnits så är det upp till sambos att göra som dom vill och sedan blir det dom förutsättningarna när man går isär.


    Ja det är klart man kan se det från olika håll. Och är väl just därför man kan skriva samboavtal om man inte tycker att anledningen till varför lagen kom från början stämmer in på ens situation.

    Men egentligen bryr jag mig inte om hur lagen ser ut bara man är medveten om vad lagen säger och inte är kär och dum och inte pratar igenom innan hur man vill ha det och får ner det på papper (så ditt lagförslag är väl ok bara man är medveten om det).

    Ja det jag säger är säkert självklart för många. Men inte för alla tydligen. Många som inte tänker på sånt när man är nyförälskad alternativt inte vet vad lagen säger.

    Personligen skulle jag aldrig kräva hälften av någon om min sambo stått för allt. Jag är inte sån. Men hade jag varit med och betalat i tid och pengar på huset hade jag inte gått med på att avsäga mig det jag med nuvarande lag har rätt till.
  • Anonym (12345)
    Anonym (Psss) skrev 2019-02-13 09:02:49 följande:
    Ja det är klart man kan se det från olika håll. Och är väl just därför man kan skriva samboavtal om man inte tycker att anledningen till varför lagen kom från början stämmer in på ens situation.

    Men egentligen bryr jag mig inte om hur lagen ser ut bara man är medveten om vad lagen säger och inte är kär och dum och inte pratar igenom innan hur man vill ha det och får ner det på papper (så ditt lagförslag är väl ok bara man är medveten om det).

    Ja det jag säger är säkert självklart för många. Men inte för alla tydligen. Många som inte tänker på sånt när man är nyförälskad alternativt inte vet vad lagen säger.

    Personligen skulle jag aldrig kräva hälften av någon om min sambo stått för allt. Jag är inte sån. Men hade jag varit med och betalat i tid och pengar på huset hade jag inte gått med på att avsäga mig det jag med nuvarande lag har rätt till.
    Ja du har ett sunt tänk.

    Grejen är den att folk skriker sambolagen i tid och otid, trådar som handlar om separation det behöver inte ens handla om hur man ska dela upp det.
    "Det ska delas enligt sambolagen" eller dåliga argument som man  måste följa lagen.
    Eller "man har rätt enligt lag"

    Självklart måste  man följa lagar men det finns inget som säger att man måste dela eller ta hälften bara för att sambolagen ger den andre rätt till hälften eller att ta hälften.
    Det går utmärkt att dela upp det som man vill eller efter rådande förhållanden.
    tex Någon har tex köpt en bostad för att båda ska bo där och betalat alla lån.
    Man bryter inte mot några laga att låta denna behålla sin bostad och flytta ut och gå vidare i livet vilket är sunt, utan personens insater kanske man inte haft någon bostad alls?

    Som sagt man bryter inte mot några lagar bara för att man inte väljer att göra en bodelning.
    Sambolagen  är ett verktyg som kan användas om man inte är överens, dock ska det inte missbrukas, man behöver inte ta hällften från någon annan bara för att man kan, det är samma sak som att  ta pengar från personen iomed att man tar ett värde av den andres egenom.
    Det är faktiskt så att det utnyttjas då många  ser sin möjlighet att få ut lite pengar.

    Jag persoligen skulle inte kunna leva med mig själv att utnyttja någon annan bara för att jag kan göra det enligt lagen.
    Varför ska jag ta 50% av min sambos bostad om jag hon köpt den och jag inte har betalat något? 

    Vad vinner jag på att sätta henne i en ekonomiskt sits bara för att vi väljer att gå vidare?

    Nä som sag man ska använda sunt förnuft så behövs inga lagar som sambolagen.
  • Anonym (P)

    Trådar likt den här ska vara väckarklockor att se över ägande och juridik innan man gör stora affärer, flyttar ihop eller gör andra livsändringar.

  • Anonym (12345)
    Anonym (P) skrev 2019-02-14 07:59:20 följande:

    Trådar likt den här ska vara väckarklockor att se över ägande och juridik innan man gör stora affärer, flyttar ihop eller gör andra livsändringar.


    Det är det som är lite komiskt att man måste skriva på ett papper får något som man är ensam ägare till enbart för att någon ska flytta med in.
Svar på tråden Sambo. Rätt till del av huset om vi går isär?