• Alexi

    Fråga om era skolbarns skärmtid?

    Nyfiken utifrån en diskussion i annan tråd.

    Med skärmtid menar jag all typ av skärm, tv/surfplatta/dator/mobil/tv-spel

    Och frågan gäller enbart skolbarn.

    Hur mycket sitter era barn med någon skärm per dag, skoldag respektive helg?

    Är det reglerat av er eller väljer de själva?

  • Svar på tråden Fråga om era skolbarns skärmtid?
  • mammatill6

    Reglerade när de va mindre. Men nu får de sköta det själva. Så länge de sköter skolan, läxor och de inte fastnar när. Men de tränar flera gångerna veckan, varvar mobilen men annat som spel och annat. Är ute mycket också.

  • PH76

    Vår äldsta går bara i förskoleklass och han får 30 min per dag, dessa kan sparas upp till max 2 timmar.

  • elsi
    Alexi skrev 2018-12-14 08:25:56 följande:

    Nyfiken utifrån en diskussion i annan tråd.

    Med skärmtid menar jag all typ av skärm, tv/surfplatta/dator/mobil/tv-spel

    Och frågan gäller enbart skolbarn.

    Hur mycket sitter era barn med någon skärm per dag, skoldag respektive helg?

    Är det reglerat av er eller väljer de själva?


    Ganska fritt, men vi uppmuntrar till annan aktivitet. Ena barnet spelar mycket, oftast med vänner online, gör även annat på datorn som programmerar, spelar in videos etc, även det tillsammans med vänner online elelr irl.

    Andra barnet kollar mest på film eller youtube, även där är det fritt för hen väljer lika ofta bort skärm och gör annat som leker med kompis, ritar, pärlar och liknande. 

    Vi har inte så mycket regler för våra barn utan mer en pågående diskussion om tillvaron i stort. Tex att nu har ni bara suttit vid datorn/plattan halva dagen, kan ni inte hitta på nåt annat en stund, gå ut och få lite luft? Vi försöker få dem att själva inse att de behöver variera sina aktiviteter, röra på sig, träffa någon, gå ut, för att må bra. Men inte genom tvång och regler då, utan mer som allmän diskussion. 

    Så gör ju även vi vuxna, ibland har man behov av att bara slappa i soffan, men så känner man att nu behövs nåt annat, en promenad, gå och träna, ringa en kompis. Men inte som tvång eller regel utan som en del av hur man hanterar livet.  
  • Anotherone

    Vi har reglerat det hårt. Just nu i alla fall. För vi har testat så många modeller genom åren med varierande resultat och det här är det som har funkat bäst.

    Vår son är 12 år och har 7h skärmtid per vecka. Med skärm avses ps4, iPad och mobil. Utöver dessa 7h kollar vi ju på film på tv tillsammans en del kvällar samt att han får använda telefonen till att ringa sina kompisar och stämma träff mm.
    Men om han vill kolla Youtube, spela eller annat på mobilen så går det på skärmtiden. Han kör själv igång klockan på sin mobil och så räknar den ner.

    Det här är det som uteslutande fungerat bäst. Alla vet vad som gäller. Sen kan det alltid finnas tillfällen då vi kan ge mer tid eller liksom "förhandla" om att ta tid från kommande veckor eller liknande men det är SÅ skönt att inte behöva diskutera detta varenda dag.

    Andra grundläggande regler vi har är att läxor och aktiviteter går först. Så när han kommer hem från skolan är det läxläsning och mellis först. Sen gärna utevistelse medan det är ljust. Vi bor i ett område där det finns massor av barn i alla åldrar så det är nästan alltid någon som är ute. Och även om så inte skulle vara är sonen rätt bra på att själv ta initiativ, dra fram ett bandymål och stå och skjuta en stund. De dagar han har träning brukar det oftast inte hinnas med någon skärm utan då är det läxor, mellis, träning, middag och sen duscha och möjligen kolla tv en stund. Och inga skärmar i sovrummet. Mobilen har sin hylla i hallen och där ska den ligga kvar när man går och lägger sig.

    Detsamma gäller givetvis oss vuxna. Vi försöker att gå in i ett annat rum om vi behöver använda våra egna mobiler i jobb eller privat, för vi har även en ettåring som börjar förstå hur mycket "kul" det kan finnas i en telefon och han ska inte se oss ha dem framme helt enkelt.

  • Anotherone

    Kan lägga till att någon av oss vuxna också ofta är ute med honom. Som exempelvis igår. Maken lagade mat, jag och lilla ettåringen lekte med vatten och en lastbil på vår tomt. Stora killen körde bandy med tre av grannarna. Så vi försöker föregå med gott exempel och hjälpa till om vi känner att det vore bra med frisk luft men "det finns inget att göööööra".
    Tar vi fram grejer typ en boll och plingar på grannarna och går iväg med barnen får vi oftast ett helt gäng med oss. Så vi är stora fan av spontanidrott och lek.

  • Mrs Green

    Sedan dottern började 6:an har de så enorma mängder läxor så jag tycker hon sitter vid datorn ungefär all ledig tid (förutom när hon har handbollsträning några gånger i veckan). Och när hon tar en paus från läxorna sitter hon med mobilen och pratar (snap:ar) med kompisarna. Det känns lite tragiskt, tur att det är lov snart Skrattande

  • Fru Ve

    Vi reglerar. Men det blir rätt mycket skärmtid ja. Vardagar blir det ca 2 - 3 timmar. De får sitta från kl 17 och 7-åringen stänger av vid 19, 11-åringen lite senare. Helger får de sitta till kl 10, sedan stänga av till kl 17. Då blir det ju x antal timmar beroende på när de vaknar. Det är mest datorn och plattan de sitter med. Tv tittar de sällan på.

  • Fru Ve
    Limajo skrev 2018-12-14 08:42:35 följande:

    Det varierar alltifrån noll till större delen av en dag. Men en normal vardagkväll när vi inte har något annat att göra blir det ca 2-3 timmar.

    Tiden är inte reglerad. Vi har vissa skärmfria dagar. På morgonen ska man vara klar med frukost, kläder, tandborstning innan skärmen åker fram. Läxor och sysslor ska i normalfallet gå före skärmtid, men det är ok att t.ex. skjuta på läxan till efter middag ifall man spelar med en kompis efter skolan.

    Jag har ju skrivit i andra tråden också men när jag slutade styra skärmtid i timmar och minuter och i stället resonerade med barnen om prioriteringar och för och nackdelar med skärm har antalet konflikter kring skärmtid gått ned till nästan noll.


    Vi funderar också på att ha ett mer sådant koncept istället. För när barnen blir ännu äldre kommer det att bli jättesvårt att hålla reda på timmar och minuter utan då måste ju eget ansvar in.
  • lilagrodautanben

    11åringen får sitta sålänge han sköter allt annat. Ibland hinner han och inland hinner han inte. Han har ingenting hos sin pappa, ingen skärm alltså, så varannan vecka är han helt utan. Alla hans kompisar spelar fortnite och då sitter han helst med det. Men skrik och fula ord blir konsekvenser som vi drar ut internet. Då blir det lugnt ett tag

  • tvillingmammaVastmanland

    Jag har två tonåringar på högstadiet, vi reglerar inte skärmtid men däremot läggtid.

    Klockan 22 skall det vara tyst och släckt och ungdomarna i säng på vardagskvällar. Klockan 24 på helgerna. Enda problemet med detta är att vi vuxna och trötta inte vågar somna innan vi kollat att våra ungdomar verkligen lagt sig.

    Sömn är jätteviktigt, anser vi föräldrar, så det är något vi prioriterar.

    Våra ungdomar har fritidsaktiviteter som de prioriterar högt, dessutom skolarbete som de sköter väl så vi ser inte behov av att reglera skärmtid.

    Ibland tycker jag att dottern kanske inte behöver lägga sååå många timmar per dygn på att titta på Netflix men när jag ser vilken positiv effekt det fått på hennes kunskaper i och betyg i engelska så tycker jag att det ändå är OK.

  • Fritidsmamman

    Min son, 8 år, är inte särskilt intresserad av skärm i så stor utsträckning.

    I skolan arbetar de då och då med skärm, så det regleras ju där. Hittills arbetas det dock mer i böcker än i appar.

    Hemma blir det inte mycket skärm alls.
    - Någon TV har vi inte (och således inte TV-spel).
    - Dator har vi, men där finns inga spel.
    Datorn används enbart till att se på DVD-film och ibland något program på någon playkanal (vi har dock inga betalkanaler/betalplay-tjänster, utan kör enbart på t.ex. SVT-play).
    Nu under december blir det mer skärm än vanligt, då vi följer julkalendern.
    I vanliga fall blir det i snitt 2 program på TV i veckan (1h vardera) och en långfilm varannan helg typ (1,5h).
    - Telefoner har vi, men utan spel. Så där finns ingen skärmtid att tala om.
    - iPad har vi och där spelas det väl i snitt 1h i veckan.

    Så när julkalendern inte går på TV, så hamnar vi på ett skärmtidssnitt på cirka 3h i veckan.

Svar på tråden Fråga om era skolbarns skärmtid?