• sextiotalist

    Mat på juldagen

    Jag ska hemma en stor del av släkten på juldagen. Vi kommer ha ätit julbord så det räcker och är nu helt ställd inför vad jag ska bjuda på.
    Det enda säkra kortet är fruktsallad.

    Jag vill bara ha idéer, som jag kan fundera på.
    Det kommer röra sig om 8 eller 12 personer (vet inte hur fyra av dom kommer göra).
    Inte lutfisk (det gillar jag och mamma, men ingen annan). Inga baljväxter (än som tillbehör).
    Inte superdyrt (dvs inte oxfilé eller hummer).
    Gärna tips på förrätt också.

  • Svar på tråden Mat på juldagen
  • Duckan

    På min svägis sida har de kalkon som stående inslag på juldagen. Gott och inte alltför svårt att göra till många.

  • Gryntroll

    Min mamma har också kört mycket med kalkon på någon av juldagarna under min uppväxt. Väldigt gott med vanlig lagad mat vid efter alla julbordsmåltider. Kalkonfilé med gräddsås, hasselbackspotatis och gele!

  • sextiotalist

    Noterar kalkon som ett alternativ, är lite rädd för att jag kan få den lite för torr.

  • Fosse

    Hos oss är det alltid kalkon på juldagen.

    Kalkon, gräddsås, gelé, rödkål och Brysselkål!

    Lite olika när det kommer till potatis men iår ska jag prova ?Jamie Olivers roast potatoes?.

    Till förrätt blir det alltid en tunnbrödsmacka med gravad lax. Enkelt och inte alltför mättande inför kalkonmiddagen!

  • annabellelee

    Lutfisk var tydligen inte ok, men varför inte någon annan fisk? Lite lätt och annorlunda efter julmaten med tex torskfile!

  • sextiotalist
    mammatill6 skrev 2018-12-14 11:22:38 följande:

    Här blir det bara rester på juldagen.


    Eftersom vi inte har julen i år, så blir det inga rester och inget som man vill bjuda folk på när man väljer att bjuda in folk på middag.
    I vanliga fall så är det så
  • sextiotalist
    annabellelee skrev 2018-12-14 11:21:40 följande:

    Lutfisk var tydligen inte ok, men varför inte någon annan fisk? Lite lätt och annorlunda efter julmaten med tex torskfile!


    Det är nog mer vardagsmat hemma hos oss (och hos min syster), inget som jag vill göra mer än 4-5 portioner av.
  • SilverEmma

    Vi firar jul på juldagen i år, så då blir det julmat för första gången i år. Julafton är vi själva hemma, eventuellt kommer makens lillebror som ska fira med oss på juldagen. Vi tänkte skippa julmat den dagen och istället köra på antingen köttfondue och potatisgratäng eller en rejäl stek med hasselbackspotatis. 

  • MissMagnolia

    Kycklingfilé i ugn med nån gräddig sås kanske? Tillagar man kycklingen i såsen blir den ju inte torr och du slipper ösa.

    Pressad potatis till kanske? Det suger upp såsen bra (ris funkar ju med). Och en sallad.

    www.arla.se/recept/kyckling-med-parmaskinka-och-balsamsas/

    Ett av mina favoritrecept, dubbla såsen (minst). Byt inte ut parman mot bacon för då blir såsen väldigt salt.

    www.koket.se/kyckling-i-vitvinssas

    Påmimner om en rätt min mamma brukar göra, också väldigt gott och saftigt :)

Svar på tråden Mat på juldagen