• klaarraa11

    Har du läst Björnstad??

    Hej!

    På sociologin läser jag och min klass en bok som heter Björnstad, skriven av Fredrik Backman, och nu på tisdag ska jag ha en examinerande skrivuppgift. 

    Vi skulle ha läst ut typ 470 sidor på ca 1 vecka och för mig är det helt klart omöjligt (lyssnade dessutom på boken för har sådana svårigheter). Som ni kanske redan förstår så är jag långt ifrån klar med att läsa ut boken. 

    Som sagt, på tisdag ska vi ha det examinerade testet där man ska enligt en analysmodell prata om boken. 

    Vi ska skriva om:


    Situation: Beskriv problemet från olika aspekter


    Orsaker? -Vad beror det på? På individnivå Samhällsnivå?


    Konsekvenser - Vilka konsekvenser för det med sig? För individen? För samhället? På kort respektive lång sikt?

    Åtgärder? -
     Hur kan man lösa problemet? På vilken nivå? Hur ser framtiden ut? Kan detta scenario stoppas?

    Är det så att någon av er möjligen läst ut Björnstad och kan analysera och berätta utifrån modellen? Min lärare är oerhört sträng och förbjuder oss strängt att prata med varandra för att nyansera boken, så vänder mig till er!

    Hade hjälpt mig så otroligt mycket! Tack på förhand :) 

  • Svar på tråden Har du läst Björnstad??
  • Anonym (A)

    Skumma igenom texten och markera det viktigaste så borde du få ett hum om vad den handlar om. Bullshitta sen ihop någon analys utifrån det. Detta har jag gjort nån gång och fick högsta betyg. Har även haft muntliga redovisningar och diskussioner om böcker som jag bara läst baksidan på samt ett par recessioner av online.

  • Mongoliet

    Rika mot fattiga är temat i stort. Släng in lite homofobi, rasism mm. Skriv ihop en vänsterbudget så har du lösningen. Bra böcker.

  • klaarraa11
    Anonym (A) skrev 2018-12-14 14:54:04 följande:

    Skumma igenom texten och markera det viktigaste så borde du få ett hum om vad den handlar om. Bullshitta sen ihop någon analys utifrån det. Detta har jag gjort nån gång och fick högsta betyg. Har även haft muntliga redovisningar och diskussioner om böcker som jag bara läst baksidan på samt ett par recessioner av online.


    Mongoliet skrev 2018-12-14 16:32:45 följande:

    Rika mot fattiga är temat i stort. Släng in lite homofobi, rasism mm. Skriv ihop en vänsterbudget så har du lösningen. Bra böcker.


    Jajjemän! Får göra båda så får jag hoppas på det bästa haha! Tack!

Svar på tråden Har du läst Björnstad??