• Äldre 14 Dec 16:41
    1584 visningar
    8 svar
    8
    1584

    ÄTA/DRICKA, SOM ÄR BRA OCH INTE BRA FÖR MAGKATARR?

    Hej

    Snälla ge mig tips på vad jag kan äta och inte äta mot magkatarr, den vägrar ge sig mår fruktansvärt illa orkar inte mer!!!

    Vad kan jag äta dricka o inte äta dricka

  • Svar på tråden ÄTA/DRICKA, SOM ÄR BRA OCH INTE BRA FÖR MAGKATARR?
  • Anonym (M)
    Äldre 14 Dec 16:53
    #1

    Har du fått diagnosen magkatarr? Magkatarr är nämligen en inflammation i magslemhinnan som diagnostiseras med gastroskopi. Har man magkatarr kan det hjälpa med syrahämmande och särskild kost. Det är dock många som tror att de har magkatarr när de egentligen har dyspepsi, som bara är en irritation och ingen inflammation. Har man dyspepsi så finns det inte så mycket i kostväg man kan göra. Det är inte farligt och kan inte utvecklas till magsår men man bör tänka mer på att stressa ner och äta regelbundet, än just vad man äter. Dyspepsi hör man nästan aldrig nån säga att de har men de allra flesta "magkatarr-"fall rör sig egentligen om just dyspepsi, man använder bara fel ord.

  • Äldre 14 Dec 16:55
    #2

    Jag vart ju hos läkaren, han kände på magen, lyssnade, och genom symtomen jag förklarade sa han att det är magkatarr? Så han skrev omeprazol till mig

  • Anonym (M)
    Äldre 14 Dec 16:57
    #3
    Nosh94 skrev 2018-12-14 16:55:58 följande:

    Jag vart ju hos läkaren, han kände på magen, lyssnade, och genom symtomen jag förklarade sa han att det är magkatarr? Så han skrev omeprazol till mig


    Utan gastroskopi kan man inte ge den diagnosen så det är rätt dumt att läkarna skriver ut omeprazol hit och dit då det snarare kan öka besvären om det INTE är magkatarr man har. Men om nu läkaren har gett den diagnosen och är säker på det så bör omeprazolen hjälpa dig inom några dagar.
  • Äldre 14 Dec 17:00
    #4

    Han sa iallafall att det är 99,9% inget farligt, och när han lyssnade på magen sa han att det låter väldigt gasigt? Eller något sånt

  • Anonym (M)
    Äldre 14 Dec 17:03
    #5
    Nosh94 skrev 2018-12-14 17:00:49 följande:

    Han sa iallafall att det är 99,9% inget farligt, och när han lyssnade på magen sa han att det låter väldigt gasigt? Eller något sånt


    Okej... ja, magkatarr är väl inte farligt i sig, men till skillnad från dyspepsi så kan magkatarr utvecklas till magsår och DET kan vara farligt. Gaser är nog vanligare vid dyspepsi än vid magkatarr, men jag är ingen läkare (jobbar som dietist) så läkaren ska nog ha sista ordet ändå.
  • Äldre 14 Dec 17:40
    #6

    Men hjälper omeprazol mot dyspepsi då?

  • Anonym (M)
    Äldre 14 Dec 21:20
    #7
    Nosh94 skrev 2018-12-14 17:40:16 följande:

    Men hjälper omeprazol mot dyspepsi då?


    Nej, eftersom dyspepsi inte är nån sjukdom/skada/inflammation på magslemhinnan. Dyspepsi är ett resultat av känsliga nerver i magregionen och det påverkas alltså inte av det som är i själva magsäcken. Sen kan såklart besvären bli värre om man äter väldigt mycket eller svälter sig, men det mår ju de flesta dåligt av så... många med såna här magproblem kommer tillbaka till läkaren och får högre dos omeprazol eller en längre kur. Vissa har kvar besvären, vissa blir bättre men då beror det oftast på att nåt annat har hänt, t.ex. att man har det mindre stressigt.
  • Äldre 14 Dec 21:38
    #8

    Det som fungerar här är:


    Havregrynsgröt till frukost varje dag, med kanel och så lite mjölk som möjligt.

    Skippa: Kaffe, juice (alla sorter) och sura frukter som apelsin, clementin, äpple mm.

Svar på tråden ÄTA/DRICKA, SOM ÄR BRA OCH INTE BRA FÖR MAGKATARR?