• Äldre 14 Dec 17:09
    363 visningar
    9 svar
    9
    363

    3åring vill i princip aldrig äta

    Så min 3åring har fått för sig att han i princip aaaaldrig är hungrig och vill inte äta.

    Men skulle han tex få youghurt eller bågot annat gott slinker der ner utan problem.

    Han äter bra på förskolan bär han är där men här hemma vill han i princip aldrig äta middag för han är inte hungrig eller så tycker han inte om det.. fast han egentligen gör det.

    Hur kan jag göra?

    Han får inget innan maten och inget efter. Jag säger ofta att han kan smaka iallafall, men då kanske han smakar en gurkbit sen ör han klar. Och då säger jag bara okej gå du för jag vill inte tjafsa om det då det inte hjälper.

    Hur har ni gjort? Behöver tips, trött på att diskutera detta varje dag :p

  • Svar på tråden 3åring vill i princip aldrig äta
  • Anonym (...)
    Äldre 14 Dec 18:47
    #1

    Vi har haft liknande problem. En period gjorde vi så att vi inte frågade om hon var hungrig, och inte vad hon ville äta. Vi pratade inte om maten alls, mer än "nu sätter vi oss och äter". Sedan fick hon en tallrik mat placerad bredvid sig där hon satt och lekte/målade/pärlade... och då gick det ner av bara farten. Om hon protesterade var det "inte till dig, den skall bara stå här om det kommer förbi något hungrigt låtsasdjur".

  • Äldre 14 Dec 20:07
    #2

    Tjata inte om maten det gör det bara ännu värre. Mitt tips är att fortsätta servera maten och inte göra någon stor grej av det hela.. äter han inte säga inget speciellt utan vid nästa måltid serverar du mat igen. Tillslut äter dom även hemma speciellt de dagar då de inte fått äta på dagis innan. Här äter min tjej ingen större mängd heller men hon är frisk och kry.

    Så länge barnen utvecklas och är friska får de i sig nog med mat. Du skriver han äter på dagis så då vet du ju att han får i sig ett rejält mål iaf de dagar han är där.

  • tvilli­ngmamm­aVastm­anland
    Äldre 15 Dec 12:54
    #3

    På helgerna , äter han något då?

    Han kanske är för trött efter förskolan ?

  • Äldre 19 Dec 06:54
    #4
    tvillingmammaVastmanland skrev 2018-12-15 12:54:56 följande:

    På helgerna , äter han något då?

    Han kanske är för trött efter förskolan ?


    Har samma problem på helgen
  • tvilli­ngmamm­aVastm­anland
    Äldre 19 Dec 07:44
    #5
    whtevr9 skrev 2018-12-19 06:54:12 följande:

    Har samma problem på helgen


    Det låter ju inte så bra. Jag skulle prata med BVC om jag vore du.
  • Äldre 19 Dec 20:23
    #6
    tvillingmammaVastmanland skrev 2018-12-19 07:44:55 följande:

    Det låter ju inte så bra. Jag skulle prata med BVC om jag vore du.


    Han växer som han ska, mår bra och är pigg och jag vet ju att han äter på förskolan när han är där så jag är inte direkt orolig. Mer trött på att han oftast ?fjöntar? och inte äter och vi ska ständigt ha en diskussion om vad han inte äter osv, men ja får kanske ringa bvc och höra om hon har tips!
  • Äldre 19 Dec 20:23
    #7
    Anonym (...) skrev 2018-12-14 18:47:48 följande:

    Vi har haft liknande problem. En period gjorde vi så att vi inte frågade om hon var hungrig, och inte vad hon ville äta. Vi pratade inte om maten alls, mer än "nu sätter vi oss och äter". Sedan fick hon en tallrik mat placerad bredvid sig där hon satt och lekte/målade/pärlade... och då gick det ner av bara farten. Om hon protesterade var det "inte till dig, den skall bara stå här om det kommer förbi något hungrigt låtsasdjur".


    Ska testa det!
  • Äldre 19 Dec 20:25
    #8
    Beasmith86 skrev 2018-12-14 20:07:53 följande:

    Tjata inte om maten det gör det bara ännu värre. Mitt tips är att fortsätta servera maten och inte göra någon stor grej av det hela.. äter han inte säga inget speciellt utan vid nästa måltid serverar du mat igen. Tillslut äter dom även hemma speciellt de dagar då de inte fått äta på dagis innan. Här äter min tjej ingen större mängd heller men hon är frisk och kry.

    Så länge barnen utvecklas och är friska får de i sig nog med mat. Du skriver han äter på dagis så då vet du ju att han får i sig ett rejält mål iaf de dagar han är där.


    Sant! Nej jag försöker att bara typ nej nej strunta du i att äta då. Men oftast försöker han då senare tex få knäckebröd, havrepuffar, macka istället eller vad vi nu har i skafferiet. För han tycker aldrig om det vi lagar enligt hans själv fast han kanske kastade i sig det sist vi pt det ;) men ja jag får hålla ut och ?ignorera? lite mer.
  • Anonym (J)
    Äldre 19 Dec 20:28
    #9

    Min fyller tre i januari och är liknande, men äter inte ordentligt hos dagmamman heller. Frukost äts ofta men resten är det sämre med. Sen är det plötsligt vissa måltider han äter massor.

    Jag försöker att inte tjata eller göra nån grej av det men visst är det frustrerande. vi säger att han iaf måste sitta vid bordet. Tyvärr inga mer tips än så.

Svar på tråden 3åring vill i princip aldrig äta