• Svar på tråden Kan kvinnor få prostatacancer ?
  • Anonym (Sara)

    Det beror på om kvinnan i fråga har en prostata.

  • Zizazi

    Nej. Kvinnor har ingen prostatakörtel. Lika lite som män kan få äggstockscancer. Däremot kan män få bröstcancer eftersom män har bröstkörtelvävnad.

  • Tiina87

    En kvinna som är född man och fortfarande har prostata intakt kan få prostatacancer. Men en kvinna som är född kvinna och därmed (normalt sätt) inte har prostata kan inte få prostatacancer.

    Samma med att en man som är född kvinna och har sina äggstockar intakt kan få äggstickscancer.

  • Hårfagre

    Läkaren i 'Fråga doktorn' i måndags svarade att kvinnor i sällsynta fall kan få detta.

    Hon syftade då på kvinnor som fötts som kvinnor. Därför jag undrar...

  • Tiina87
    Hårfagre skrev 2018-12-14 20:34:23 följande:

    Läkaren i 'Fråga doktorn' i måndags svarade att kvinnor i sällsynta fall kan få detta.

    Hon syftade då på kvinnor som fötts som kvinnor. Därför jag undrar...


    Är man fått med begge könscellerna så kan man få det. Men det är ovanligt. Därför skrev jag inom parentes "normalt sätt"...
  • Anonym (A)

    Jösses. Nej, en kvinna kan inte få prostatacancer. Kvinnor har ingen prostata. Däremot har kvinnor något som heter skenes körtlar. De brukar ibland kallas den kvinnliga prostatan, och man kan ju få cancer där. Så beroende på vad du vill kalla det så...

  • Tiina87
    Anonym (A) skrev 2018-12-15 00:04:21 följande:

    Jösses. Nej, en kvinna kan inte få prostatacancer. Kvinnor har ingen prostata. Däremot har kvinnor något som heter skenes körtlar. De brukar ibland kallas den kvinnliga prostatan, och man kan ju få cancer där. Så beroende på vad du vill kalla det så...


    Det är dock inte prostatacancer....
  • Anonym (A)
    Tiina87 skrev 2018-12-15 00:08:37 följande:

    Det är dock inte prostatacancer....


    Exakt.
  • Hårfagre
    Anonym (A) skrev 2018-12-15 00:04:21 följande:

    Jösses. Nej, en kvinna kan inte få prostatacancer. Kvinnor har ingen prostata. Däremot har kvinnor något som heter skenes körtlar. De brukar ibland kallas den kvinnliga prostatan, och man kan ju få cancer där. Så beroende på vad du vill kalla det så...


    Aha, men då fattar jag hur det hänger ihop.
Svar på tråden Kan kvinnor få prostatacancer ?