• elhenia

    Måste sonen byta skola?

    Jag och pappan har gemensam vårdnad, och sonen bor varannan vecka.

    Pappan har nu flyttat till en annan kommun (ca 3,5 mil från kommunen där sonen går i skola), och sonen blev skriven hos honom.

    Det jag undrar är; hur blir det nu? Får sonen gå kvar i sin skola, eller måste han byta till en skola där han är skriven?

  • Svar på tråden Måste sonen byta skola?
  • Anonym (+++)

    Ingen skola kastar ut en redan befintlig elev, så det behöver du nog inte vara orolig för. Du kan ju alltid ringa skolan och fråga så att du får svart på vitt hur man brukar göra. 

    Hur kommer det sig att barnet blev skrivet på nya orten om ni inte har tänkt att byta till skola dit? Det kommer i vilket fall bli enklare att motivera för pappan, om han vill byta skola för ert barn. 

  • Anonym (Oj)

    Om du bor i kommunen där sonen går i skolan är det mest logiskt att sonen blir skriven hos dig.

    Verkar tyvärr som att du har godkänt flytten?

    Vill pappa byta skolan längre fram till en nära honom har du tyvärr inte mycket att komma med. Om jag var dig skulle jag kontakta advokat och höra vad följderna av detta kan bli.

  • elhenia

    När vi separerade så bodde pappan kvar i lägenheten där sonen var skriven. Jag flyttAde till en annan kommun, och tänkte att det var lika bra att sonen är fortsatt skriven där.

    Sen fick jag ju reda på att pappan flyttade till annan kommun också, och sonen blev då skriven på pappans nya adress..

    Jag godkände inte, men jag sa inte emot heller. Skatteverket fick göra en bedömning helt enkelt.

    Jag hoppas inte han vill byta skola då vi trivs väldigt bra med den. Sen jobbar ju pappan i den kommunen, så på så sätt är det väl positivt...?

  • Anonym (?)

    Har ni alltså båda två flyttat till nya kommuner, och sonen går i en skola där ingen bor? Det kan bli svårt att få ha det så i längden.

  • Mileos

    Jag sitter själv i tankar att flytta till annan kommun i framtiden (inom 1 år) och funderar på skolskjuts för våra gemensamma barn.


    Idag är de skrivna hos mig. Men det verkar inte helt enkelt med skolskjuts om man bor i olika kommuner....


    Ur Skolverket:


    "Vad gäller kring skolskjuts för elever med växelvis boende?


    En elev som bor växelvis hos sina vårdnadshavare i samma kommun kan ha rätt till skolskjuts från båda bostadsadresserna till skolan och tillbaka, oavsett vilken av dessa adresser som eleven är folkbokförd på.


    Om eleven går i skolan i sin hemkommun men bor växelvis i en annan kommun har eleven däremot inte rätt till skolskjuts mellan skolan och hemmet i den andra kommunen.


    Källor: RÅ 2002 referat 91, Högsta förvaltningsdomstolens dom 2013-11-14 i mål nummer 4922-13 och Kammarrätten i Sundsvalls dom 2013-01-28 i mål nummer 51-13."

    https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/skolskjuts-och-elevresor

    Så det är väl skjutsar som kan ställa till det.... 
    Och om jag fattat rätt så är inte barnen beviljade skolskjuts om annan skola finns i närheten? Rätta mig gärna om jag har fel då dessa frågor är något som snurrar hos mig nu :)


    Framtiden är vår!
Svar på tråden Måste sonen byta skola?