• Ferrance

    Knytkalas problem

    Hej!

    Vi har i släkten bestämt att det ska bli knytkalas i jul (igen) och tanken är naturligtvis att det ska göras upp en lista med vad var och en ska ta med sig. Så långt allt väl. Nu till spörsmålet:

    En av gästerna insisterar på att hon endast behöver ta med väldigt lite mat eftersom hon kommer ensam och således inte äter lika mycket som t.ex. en familj med två vuxna och två barn gör. ?Är man fler i familjen så måste man ta med sig mat därefter? säger hon.

    Jag förstår tankegången men tycker ändå att det känns konstigt. Ska då en familj på 2 personer som kommer på kalaset ta med sig dubbelt så mycket mat som den ensamma gästen, en familj på 3 personer ta med sig 3x den mat en person tar med sig? Och hur i hela friden räknar mat ut detta? Och vi som har två småbarn, ska vi räkna ut hur mycket de äter i förhållande till en vuxen person?

    Det var samma visa förra gången och då orkade jag inte med detta räknande på personer och konsumtion per anländande familj så då köpte jag med mig kallskuret för ca 600kr medan de andra hade med sig smågrejer som broccolipaj. Jag gjorde det inte för att pika de övriga utan för att det känns så skumt att räkna ut hur mycket varje familj konsumerar. Jag och min fru är inga matvrak kanske ska nämnas utan äter normalt och barnen är små så de får väl i sig en potatis och några köttbullar.

    Vad tycker ni? Är det bara jag som stör mig på detta räknande?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-12-15 08:19
    Hur i hela friden räknar MAN ut detta ska det stå förstås...

  • Svar på tråden Knytkalas problem
  • Anonym (Jessica)

    Föreslå att den ensamstående står för något som har ett lägre kilopris. Då kan hon som är ensam handla en mängd som räcker till alla men ändå få en lägre kostnad än barnfamiljen på fyra.

  • Snacka

    På ett knytkalas tar men med sig mat för att dela med andra annars kan ju alla ta med egen matsäck. Jag brukar tycka det finns två varianter. Den totalt styrda där alla fått tilldelat exakt vad de ska köpa och för vilken summa eller den mer spontana att alla tar med vad de vill. Oavsett kan de här diskutionerna uppstå. Mitt förslag är att antingen styra upp det med exakta mått eller aceptera att folk är olika och bestämma sig för vad du själv tycker är rimligt att ta med och sen inte bry dig om de andra. Den känsla av att du stör dig på din släkting tänk på att hon känner samma sak mot er andra.

  • Anonym (Praktisk)

    Be henne ta inlagd sill.

    Man räknar inte ut knytkalas

    man går efter folks vilja att dela

  • Ferrance

    Ah, det var ju en idé förstås även om det ändå blir ett räknande på hur mycket pengar det i slutändan blir per deltagande person. Det blir svårt att chansa då detta är en person som alltid direkt är väldigt tydlig med att hon bara behöver ta med väldigt lite. Med andra ord väldigt noga att hon endast ska ta med sig i mängd det en person konsumerar. Och jag tycker det blir så himla krångligt att räkna på

  • Ferrance
    Snacka skrev 2018-12-15 08:26:34 följande:

    På ett knytkalas tar men med sig mat för att dela med andra annars kan ju alla ta med egen matsäck. Jag brukar tycka det finns två varianter. Den totalt styrda där alla fått tilldelat exakt vad de ska köpa och för vilken summa eller den mer spontana att alla tar med vad de vill. Oavsett kan de här diskutionerna uppstå. Mitt förslag är att antingen styra upp det med exakta mått eller aceptera att folk är olika och bestämma sig för vad du själv tycker är rimligt att ta med och sen inte bry dig om de andra. Den känsla av att du stör dig på din släkting tänk på att hon känner samma sak mot er andra.


    Jag stör mig inte på henne utan respekterar hennes åsikt. Det jag tycker är jobbigt är att hitta en bra lösning. Det känns så främmande att hiva fram miniräknare och ekvationer inför en simpel knytis
  • Ferrance
    Anonym (Praktisk) skrev 2018-12-15 08:28:43 följande:

    Be henne ta inlagd sill.

    Man räknar inte ut knytkalas

    man går efter folks vilja att dela


    Ja precis så känner jag också. Som det känns nu är jag mer inne på att stå utanför hela knytgrejen och köpa med mig mat till min egen familj så kan de andra göra bäst de vill.
  • Anonym (K)

    Tala om för henne att till knytkalas tar man med sig så det räcker åt alla, vore trist om inte all fick skinka liksom. Sen tilldelar ni henne något billigt samt enkelt och säger även det, ?Om du tar med potatis och rödkål så blir det ca X kr, vi har xxxx som vi ska ta med oss vilket kommer landa på ca x kr? Du behöver inte räkna på det, vem som fattar att ex kött är dyrare än potatis. Det borde hon acceptera.

  • Anonym (Hanna)

    Det viktiga är ju att den rätten man tar med röcker till alla, annars blir det ju krångligt. Men om npn uttrycker att den inte har tid eller råd kan man ju anpassa vad personen ska bidra med. Nån nämnde sill tex. SIll och potatis kostar ju inte så mycket. Småkakor eller köttbullar kostar ju heller inte så mycket om man bakar/rullar själv, men tar istället tid.

    Så det är rimligt att anpass efter vad var och en anser sig ha råd med, men det man bidrar med ska ju vara i tällricklig mängd så att det räcker till alla.

  • Ferrance
    Anonym (Hanna) skrev 2018-12-15 09:14:02 följande:

    Det viktiga är ju att den rätten man tar med röcker till alla, annars blir det ju krångligt. Men om npn uttrycker att den inte har tid eller råd kan man ju anpassa vad personen ska bidra med. Nån nämnde sill tex. SIll och potatis kostar ju inte så mycket. Småkakor eller köttbullar kostar ju heller inte så mycket om man bakar/rullar själv, men tar istället tid.

    Så det är rimligt att anpass efter vad var och en anser sig ha råd med, men det man bidrar med ska ju vara i tällricklig mängd så att det räcker till alla.


    Ja exakt, det måste ju räcka till alla och det faktum att hon endast ville ha med sig väldigt lite mat skulle ju innebära att 20 pers ska dela på det hon tar med vilket blir en tesked var eller så. Det är rimligt att hon totalt sett lägger mindre pengar på det hon tar med än jag gör. Jag får väl som du är inne på erbjuda henne att ta med mycket av billig mat så får övriga ha hennes utgifter som måttstock. Fast jag har lite tappat lusten till detta med knytis känner jag. Konstigt att det plötsligt blivit ett problem. Alltid har bordet varit välfyllt och jag tycker det har varit rättvist. Alla har varit proppmätta.
  • annabellelee

    Jag kan förstå hennes tanke, det känns kanske hårt om alla andra har familjer på 4-6 personer och hon är den enda som är ensam men får ta med mycket. Men, hon kan ju inte bara ta med till sig själv, det är inte knytis.

    Kan hon inte bara få ngt billigare, dvs om någon tar skinka och korv (dyrt) och någon annan lax (dyrt) så tar hon rödkål och potatis? Millimetervisa är svårt att få.

  • Anonym (Hanna)
    Ferrance skrev 2018-12-15 09:35:56 följande:

    Ja exakt, det måste ju räcka till alla och det faktum att hon endast ville ha med sig väldigt lite mat skulle ju innebära att 20 pers ska dela på det hon tar med vilket blir en tesked var eller så. Det är rimligt att hon totalt sett lägger mindre pengar på det hon tar med än jag gör. Jag får väl som du är inne på erbjuda henne att ta med mycket av billig mat så får övriga ha hennes utgifter som måttstock. Fast jag har lite tappat lusten till detta med knytis känner jag. Konstigt att det plötsligt blivit ett problem. Alltid har bordet varit välfyllt och jag tycker det har varit rättvist. Alla har varit proppmätta.


    Ja detta att hon vill ta med liten mängd låter mycket märkligt. Att hon anser att hon ska lägga mindre pengar eller mindre tid än familjer med två vuxna är förståeligt, men lösningen med mindre mängd blir ju märklig. Jag antar att den som fått köttebulleuppdraget hellre gör alla köttbullar än en halv sats för att kompletera hennes plus en halv sats mandelgrottor, eller vad ni nu har på julbordet. Det blir ju för mycket organsiation då. Har ni haft nåt samtal där ni visar att ni är tillmötesgående gällande kostnaden men att hennes val av lösning inte är så praktisk?
  • Anonym (Måsskit)

    Det är helt självklart att hon ska bidra med mindre.
    Jag hade inte närvarat om det ansågs att jag skulle bidra med lika mycket som de som har familjer gör.
    Då firar jag hellre själv.

  • Anonym (vikt?)

    Är det en fråga om pris eller "vikt"?

    Jag tänker att om man har bil och/eller vagn som man kan lasta, eller barn som kan "gå själv" så de vuxna kan hjälpas åt att bära, eller stora barn som kan hjälpa till att bära så går det att ta med mer än en singel-person som ska bussa/tåga...

  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Måsskit) skrev 2018-12-15 10:28:55 följande:

    Det är helt självklart att hon ska bidra med mindre.

    Jag hade inte närvarat om det ansågs att jag skulle bidra med lika mycket som de som har familjer gör.

    Då firar jag hellre själv.


    Kostnadsmässigt eller mängdmässigt per sak? Om de tex ska ha lax och potatis är det väl smart om hon tar med potatis till alla gäster och nån annan tar med lax till alla gäster för att utjämna ekonomiska skilnader.. Att hon ska köpa lax men bara till hälften av gästerna så att nån annan också måste köpa lax låter ju bara otroligt krångligt.
  • Anonym (Måsskit)
    Anonym (Hanna) skrev 2018-12-15 11:41:40 följande:

    Kostnadsmässigt eller mängdmässigt per sak? Om de tex ska ha lax och potatis är det väl smart om hon tar med potatis till alla gäster och nån annan tar med lax till alla gäster för att utjämna ekonomiska skilnader.. Att hon ska köpa lax men bara till hälften av gästerna så att nån annan också måste köpa lax låter ju bara otroligt krångligt.


    Kostnadsmässigt, jag vill liksom inte straffas för att jag kommer ensam.
  • Anonym (K.)

    Givetvis tar man med per person. Alltså, en ensam tar med mindre mat.

  • Alexi

    Fast på ett knytkalas tar väl en med skinkan, en sillen, en köttbullarna osv. Och av varje rätt måste det ju räcka till alla som är med på kalaset.

    Men den ensamma släktingen kan ju då ta färre rätter men av de rätter hon tar med måste det ju självklart räcka till alla. Annars måste ju någon annan komplettera hennes rätt.

  • Anonym (Hanna)
    Alexi skrev 2018-12-15 12:56:06 följande:

    Fast på ett knytkalas tar väl en med skinkan, en sillen, en köttbullarna osv. Och av varje rätt måste det ju räcka till alla som är med på kalaset.

    Men den ensamma släktingen kan ju då ta färre rätter men av de rätter hon tar med måste det ju självklart räcka till alla. Annars måste ju någon annan komplettera hennes rätt.


    Precus så. Rimligt att de som ör två tar med 4 rätter och den som ör en tar med 2 men att allas rätter räcker till alla.
  • AnnaSthlm

    Det är ju givet att den som kommer själv har med sig en mindre mängd mat än den som kommer med partner och tre barn. Precis som singlar ger hälften av vad par ger när man samlar till en gemensam present.

  • Anonym (Magda)

    Vid knytkalas tänker jag att var och en bidrar med det den vill och kan. Är det någon som är så snål som din släkting så är det ingenting att haka upp sig på. Det tar mer energi än vad det är värt. Låt henne ta med hur lite hon vill! Ni blir nog mätta ändå allihop.

Svar på tråden Knytkalas problem