• Fru Ve

    Ovanligt att ha deltid utan att skydda SGI?

    Både min man och jag arbetar deltid utan att skydda SGI. Sparar hellre dagar till framtida skollov. Har gjort så med alla våra barn. Försäkringskassan ringde (fast bara till min man, inte till mig) och frågade om han verkligen vill göra så. Personen på fk verkade förvånad. Att jag som kvinna jobbar deltid utan att fylla ut med dagar verkar inte lika förvånande tydligen. Är det ovanligt att göra som vi? Kan tillägga att vi klarar oss utmärkt på två deltidslöner och också skulle klara oss en längre tid även om båda blev sjukskrivna trots lägre SGI. Vi har låga boendekostnader och knappt några lån (endast CSN och jag har snart betalat av mitt).

  • Svar på tråden Ovanligt att ha deltid utan att skydda SGI?
  • Vickan I

    Vad fånigt att de frågade din man men inte dig. Så gör vi med. Klarar oss också bra och skulle även om någon av oss blir sjukskriven (har hänt) eller arbetslös (vilket iofs inte kommer ske med de yrken vi har). Vi prioriterar kortare dagar för barnen och mer tid ihop. Vi skulle kunna flexa och saxa och jobba heltid, men blir inte samma sak. Nu är jag fl igen med en "sladdis" och spar på dagarna eftersom vi klarar oss ändå. Men förstår att alla inte har möjligheten. Men eftersom det här är fl, nej vi är absolut inte rika eller högavlönade på något sätt. Rätt medel skulle jag gissa.

  • Alexi

    Jag gjorde samma sak efter några år. Min man också men hans lön ligger ändå över taket trots deltid så där var det mer självklart.

  • Anotherone

    Har också gjort så alla år med stora sonen. Så länge man vet om det är det ju inte några problem. Jobbar man 80% får man ersättning för sjuk, vab etc baserat på det.

  • linnéa001

    Som SGI-handläggare på Försäkringskassan kan jag meddela att alla jobbar olika. Det var förmodligen olika handläggare till ditt och din sambos ärende och den enda ville kolla medan den andra inte tyckte det behövdes. Jag brukar inte fråga, bara ringa om personen riskerar att bli nollad. Många jobbar deltid utan att skydda SGI.

    Vad gäller skydd beror det ju helt på lön. Mitt yrke ger mig inte så värst hög lön så jag skulle skydda om jag jobbade deltid. Min man ligger långt över gränsen och skulle få max ersättning även om han jobbade 65 procent, så han skulle inte behöva plocka ut dagar för att skydda din SGI. Vi jobbar heltid båda två trots väldigt låga boendekostnader men vi jobbar omlott så det inte blir så långa dagar för vår dotter på förskolan. Min man jobbade tidigare 80 procent och då utan att fylla ut med föräldrapenning.

Svar på tråden Ovanligt att ha deltid utan att skydda SGI?