• Inget namn

    Hjälp! Blivit lurad in i företag, är ”namn på papper”

    Jag har blivit lurad av min dåvarande pojkvän att skriva på att jag är suppleant till ett visst antal företag. Hade ingen aning om vad detta betydde och fick sagt till mig att det inte hade med någonting att göra, att det enbart är ett namn på pappret. Så absolut då hjälpte jag till. Detta är bla till ett åkeri. Där jag också blev tvingad att skriva på ett åkeritillstånd på transportstyrelsen med honom eftersom man behövde vara två. Där skulle jag också bara vara ?ett namn på pappret?.

    Vårat förhållande tog slut, så jag bad honom att ta mig ur dessa företag, då jag inte har något med honom eller företagen att göra, men det vägrar han. Jag bad honom att hitta ett nytt ?namn på pappret? som han så kallade mig.

    Nu ramlar det in inkasso och kronofogden papper som är till företagen men som kommer adresserat till mig eftersom jag står med i företagen. Andra företag har ringt och hotat med polisanmälan om fakturor inte betalas i tid. Jag säger såklart i telefonen att jag inte vet vad det ens handlar om, jag har aldrig ens varit aktiv i företagen eller förstår vad något av detta handlar om.

    Jag har precis fått hem papper på att åkeritillståndet är indraget eftersom jag är en olämplig person att driva detta pga företagens skulder.

    Som jag förstår det så finns inga pengar, men mängder av skulder. Tappar han åkeriet så kommer inga räkningar kunna betalas. Jag har inte gått med på något om detta. Jag har bara varit ett ?namn på pappret?. Vart är jag i denna sits?

    Jag har en vän till oss båda som också har varit med och hjälpt till med företagen då han blivit tvingad till att ställa sig som borgen på olika saker som företagen betalar. Vad händer för honom om de inte betalar räkningarna?

    Mvh

    Otroligt orolig

  • Svar på tråden Hjälp! Blivit lurad in i företag, är ”namn på papper”
  • Anonym (Inte bra)

    Det betyder att du är firmatecknare och sitter i företagets styrelse. Du är tillsammans med övriga styrelsemedlemmar ansvarig att företaget sköts korrekt. Du kan få personligt betalningsansvar om det missköts. Att skriva på ett styrelseuppdrag utan att veta vad det innebär är naivt.

    Personen som har gått i borgen för företagets skulder blir personligen betalningsskyldig om företaget ej kan betala eller går i konkurs.

  • Anonym (eee)

    kontakta polisen och berätta hur detta har gått till. 

  • telly

    Skrämmande att ta så lite eget ansvar. Herregud människa! Förlåt men jag blir matt. Innan det går för långt, kontakta Verksamt eller Bolagsverket och be om hjälp att gå ur styrelsen. Du kan själv begära utträde, du är ju inte invald på årsmöte låter det som? Det kostar 700:- tror jag men det är det väl värt?? Ring på måndag.


    Glad norrländska med triss i tjejer!
Svar på tråden Hjälp! Blivit lurad in i företag, är ”namn på papper”