• Anzil
    Äldre 15 Dec 12:28
    258 visningar
    4 svar
    4
    258

    Kan man få sina barn att respektera alla människor - Ha en stor respekt för flickor/kvinnor o.s.v.

    Om jag får en son vill jag helt klart att denne skall ha en enorm respekt för flickor och låta exakt alla vara med och inte se kvinnor som någon form av objekt i vuxenålder.

    Jag hoppas verkligen att mina barn respekterar alla människor oavsett bakgrund, hudfärg, ursprung, tro, kultur m.m.

    Jag blir lite nervös eller kanske till och med rädd om barnet skulle vara elak mot någon annan.

    Finns det någon som helst sätt att få barnet att utveckla fram sin empatiska förmåga och förståelse och respekt till anda och så?

    Tack för svar! :)

  • Svar på tråden Kan man få sina barn att respektera alla människor - Ha en stor respekt för flickor/kvinnor o.s.v.
  • tvilli­ngmamm­aVastm­anland
    Äldre 15 Dec 12:38
    #1

    Att båda föräldrarna agerar som goda föredömen och tillbringar mycket tid med sina barn och bemöter dem på ett empatiskt sätt, det tror jag är en bra start.

  • Äldre 15 Dec 14:22
    #2

    Jag tror också att det är mest genom att man själv är ett bra föredöme. Man kan ju försöka att ta med barnet på tillfällen där man gör något bra för folk som inte har det lika bra?

  • tvilli­ngmamm­aVastm­anland
    Äldre 15 Dec 14:28
    #3
    AndreaBD skrev 2018-12-15 14:22:55 följande:

    Jag tror också att det är mest genom att man själv är ett bra föredöme. Man kan ju försöka att ta med barnet på tillfällen där man gör något bra för folk som inte har det lika bra?


    Bra ide!

    Välja en bra skola som jobbar mycket med värdegrundsfrågor är också ett tips. Mina barn går ien fantastiskt bra skola där de lär sig massor om hur man ska bete sig och behandla andra människor.
  • tvilli­ngmamm­aVastm­anland
    Äldre 15 Dec 14:30
    #4

    Att ha hund eller annat husdjur utvecklar också empatin.

Svar på tråden Kan man få sina barn att respektera alla människor - Ha en stor respekt för flickor/kvinnor o.s.v.