• Gaol

    Föräldrapenning gravid igen

    Hej! Min dotter föddes februari 2017 och jag var föräldraledig fram till augusti 2018.

    Jag har skyddat min SGI genom att ta ut hel sysselsättning efter att min dotter blev 1 år.

    Jag började arbeta igen i augusti 2018 men ska nu börja plugga på högskolan i januari. Vilket betyder att jag bara kommer ha arbetat i 5 månader innan jag börjar plugga i 3,5 år.

    Min fråga är nu att vi planerar att jag ska ta ett föräldraår under utbildningen, planen är att bli gravid runt april 2019. Hur kommer min FP se ut då? Förlorar jag all FP från första barnet även fast jag skyddat sgi?

    Jag vet regeln med att bli gravid inom 1 år och 9 månader men det har tyvärr inte kunnat vara aktuellt för oss.

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Föräldrapenning gravid igen
  • nathalieejj

    KAn säga såhär, skyddar du din sgi efter barnet är 1 år, alltså tar ut minst 5 dagar i veckan sen blir gravid efter 1 år och 9 mån så får Du samma penning med nästa barn, men då MÅSTE du ta ut minst 5 dagar tills nästa barn är fött :) så spelar ingen roll det där med 1 år och 9 mån. När du pluggar dessutom är din sgi skyddad och låst.

Svar på tråden Föräldrapenning gravid igen